پارس ناز پورتال

خواص مفید وانیل را بشناسید

خواص مفید وانیل را بشناسید

خواص مفید وانیل را بشناسید 

وانیل بیشتر بعنوان چاشنی و طعم دهنده در مواد غذایی کاربرد دارد و بوی خوش آن باعث محبوبیت در تمام جهان شده است. وانیل یک چاشنی خوش عطر و طعم است که در بسیاری از محولات پخت و پز بکار برده می شود.همچنین این طعم دهنده مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه برای درمان آکنه ،

 

بهبود رشد مو ، افزایش سرعت بهبودی ، کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری های مزمن و محافظت از قلب مفید است.

 

سلامت قلب

تحقیقات در مورد تاثیر وانیل در سلامت عروق قلبی به ویژه ماده فعال آن وانیلین نشان می دهد که به میزان قابل توجهی می تواند در کاهش سطح کلسترول خون نقش داشته باشد. این برای افرادی که در معرض بیماری یا سکته قلبی هستند بسیار مهم می باشد. همانطور که باعث کاهش کلسترول بدن می شود ، می تواند از تصلب شرایین ، التهاب در شریان ها و لخته شدن خون جلوگیری کند.

 

خواص درمانی

وانیل سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از شکست سلول ها و بافت در سراسر بدن همچنین تحریک رشد مجدد طبیعی بدن کمک کند. علاوه بر این ماهیت ضدباکتری این درمان بدان معناست که از سیستم ایمنی بدن شما محافظت کرده و استرس را کاهش دهد و بهبود یافتن از بیماری و آسیب را آسان تر می کند.

 

پیشگیری از سرطان

یکی از وظایف مهم آنتی اکسیدان ها از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن است که در اثر فرآورده های فرعی متابولیسم سلولی در سراسر بدن ایجاد شده اند. آنتی اکسیدان موجود در عصاره وانیل به ویژه غلظت بالای وانیلین می تواند اثرات منفی رادیکال های آزاد از جمله سرطان و بیماری های مزمن را کاهش دهد.

 

کاهش التهاب

قرن ها وانیل را در اشکال مختلف جهت تسکین التهاب در سراسر بدن مورد استفاده قرار داده اند. این امر به ویژه برای التهاب کبد که می تواند به دلایل متعدد رخ دهد موثر است بخصوص اگر میزان آب آشامیدنی مورد مصرف شما زیاد است. وانیلین بخش مهمی از اثرات مفید این درمان است. این امر به کاهش آرتریت ، نقرس و دیگر بیماری های التهاب کمک می کند.

 

تقویت مو

از وانیل اغلبا در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد زیرا فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. اگر از ریزش مداوم موهای خود رنج می برید از اسانس وانیل همراه با یکی از روغن های حامل استفاده نمایید این کار باعث تقویت مو ، القاء جریان خون به پوست سر ، تحریک به رشد و درخشندگی موها می شود.

 

جلوگیری از آکنه

برای افرادی که بطور منظم و مداوم با آکنه در حال مبارزه هستند می توان وانیل را توصیه کرد. طبیعت ضدباکتری این گل در مبارزه با جوش باعث می شود که روند بهبودی پوست سرعت یابد.همچنین باعث کاهش ظاهر زخم های حاصل از آکنه و جوش می گردد.

 

کاهش اضطراب

برخی در ویژگی آرام بخشی آروماتراپی شک و تردید دارند اما می توان گفت که یکی از راه حل های طبیعی برای رسیدن به آرامش استفاده از حس بویایی است در واقع عصاره و عطروبوی این گیاه می تواند مغز را تحت تاثیر قرار داده و باعث آرامش آن گردد. بنابراین بوی وانیل می تواند یکی از بهترین و در دسترس ترین راه حل ها در کاهش اضطراب و استرس مزمن باشد.

 

کمک به کاهش وزن

برخی از تحقیقات نشان می دهد که وانیل در کاهش وزن نقش دارد. با توجه به خواص آن در سرکوب اشتها می توان گفت که عصاره این گیاه برای کمک به کاهش میزان کلسترول و سوخت و ساز بدن بگونه ای موثر سبب کاهش وزن می گردد.

 

درمان بیماری های تنفسی

هنگامی که شما در حال مبارزه با سرفه و یا عفونت های تنفسی هستید ممکن است از هر نوع ضد دردی استفاده نمایید. عصاره وانیل را با آب گرم ترکیب کنید تا یک اثر بی حسی بر روی گلو داشته باشد.خواص ضدباکتری آن همچنین به از بین بردن عفونت کمک می کند و سرفه و گلودرد را کاهش می دهد.

 

بهبود گوارش غذا

وانیل برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.عطر و بوی این گیاه احساس تهوع را کاهش می دهد. با مصرف چای وانیل می توانید التهاب را در روده کاهش داده و مانع بروز اسهال ، استفراغ ، دل درد و ناراحتی معده شوید.