پارس ناز پورتال

خواص قارچ از نگاه طب سنتی

خواص قارچ از نگاه طب سنتی

خواص قارچ از نگاه طب سنتی 

قارچ یکی از مواد خوراکی پر کاربرد است که طعم خوب آن باعث شده تا در همه ی ی جا پرطرفدار باشد و در غذا هـای مختلف هم از آن استفاده گردد. در این مقاله با خواص قارچ از نظر طب سنتی و مزاج و طبع قارچ آشنا می‌شوید. روایات زیادی از ائمه اطهار برای فواید قارچ در درمان بیمار‌ی‌ها عنوان شده است

خواص قارچ از نگاه طب سنتی

در مورد قارچ احادیثی وجود دارد. از پیامبر خدا «ص» نقل شده است كه: «قارچ از گیاهان مفید و حتی بهشتی است و آب آن برای درد چشم سودمند است.»در جای دیگر، قارچ را با گیاه مَنّ «منّ و سلوا كه در قرآن هم هست» مرتبط دانسته‌اند باید توجه داشت که قارچ انواع مختلفی دارد و همه ی ی آن‌‌ها الزاما مفید نمی باشند.

 

باید با تحقیق مفصل تر مشخص شود که گیاهی که مد نظر حضرت معصوم «ع» بوده است چه قرابتی با قارچ امروزی داشته و یا از چه نوع قارچی می‌‌باشد.

 

از نظر طب سنتی قارچ دارای مزاج سرد و تر است و میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد در مناطق گرمسیری «مانند مناطقی که حضرات معصومین علیهم السلام ساکن بوده اند» و نیز در انسان‌‌هایی که دارای کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم می‌‌باشند، مصرف آن برای جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و جوشش خون می‌‌تواند مفید باشد.

 

اگر توسط مردم امروز که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن‌‌هـای ضعیفی دارند، زیاد خورده شود و جزء خوردنی‌هـای روزمره انسان قرار گیرد، میتواند منجر بـه ضرر شود.مخصوصاً در افرادی با مزاج سرد و رطوبتی یا در افرادی با بلغم یا سودای زیاد و یا در اقلیم‌هـای سردسیری و فصول سرد، مناسب نمی‌باشد.

 

قارچ ماده و اخلاط خیلی غلیظی در بدن تولید می‌كند، غلظت خون را بالا میبرد و در نتیجه ممكن است منجر بـه عوارضی بشود. بیماری‌‌هـای سوداوی را زیاد می‌كند.در واقع تولید مایع لزج، بلغم و سودا را در خون و بدن زیاد می‌كند و ما می دانیم كه این خود میتواند مقدمه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سكته‌ها و انسدادهای عروقی باشد.

 

اگر زیاد مصرف شود ممكن است منجر بـه حالت قی، تهوع و استفراغ شود.بـه خاطر سنگینی كه در بدن ایجاد می‌كند، ممكن است باعث كرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود.بهتر است برای مصرف پخته شود یا تفت داده شود «بـه صورت آبپز یا بخارپز بهتر است» و همراه با گیاهان و ادویه‌هـای گرم مثل پونه استفاده شود.

 

قارچ هضم سنگینی دارد و نفاخ است. افراد با مزاج سرد یا معده‌هـای سرد و ضعیف باید در مصرف آن احتیاط كنند تا دچار درد معده و قولنج نشوند.بنابراین افراد گرم مزاج بهتر می‌توانند از این گیاه استفاده كنند، ولی مسلما توصیه نمی‌شود كه هر روز از این گیاه استفاده شود.بـه طور پخته شده و گهگاه در كنار غذاها و خورشت‌ها اشكالی ندارد، ولی باید رعایت مزاج و فصل بشود.