پارس ناز پورتال

خواص درمانی چای به روش چینی ها

خواص درمانی چای به روش چینی ها

خواص درمانی چای به روش چینی ها 

خواص درمانی چای زیاد است و متخصصان تغذیه همیشه از آن تعریف میکنند . اما مهد چای کشور چین است , چینی ها چه تعریفی از چای دارند؟ چای سبز یکی از آن نوشیدنی‌هاي همه ی ي ي ي‌کاره است که شاید بـه‌دلیل فواید خاص آن برای بسیاری از موارد کاربرد داشته باشد.

 

کافی است روزی یک فنجان چای سبز بنوشید تا از انواع بیماری‌هاي قلبی، سرطان و… در امان باشید، اما عده ای از ما با آنکه از فواید چای سبز خبر داریم اما شاید دم کردن و نوشیدن آن برای‌مان عادی شده و دوست داشته باشیم تنوعی در نحوه استفاده از چای سبز ایجاد کنیم و با آن طعم‌هاي جدید را تجربه کنیم.

خواص درمانی چای به روش چینی ها

چای سبز یکی از مواردی است که می توان با کمی خلاقیت، از آن بـه شکل‌هاي متنوعی استفاده کرد. کافی است این مطلب را بخوانید تا با خواص و شکل‌هاي جدید استفاده از آن آشنا شوید. ما در این مطلب راه‌هاي بیشتری برای استفاده از چای سبز پیش پای‌تان قرار می دهیم. تا با بـه‌کارگیری این راهکارها بهترین طعم‌هاي ممکن را از چای سبز هدیه بگیرید.

 

1. بلغور جوی دوسر را با آن طعم‌دار کنید

بلغور جوی دوسر را با یک منبع آنتی‌اکسیدان دم کنید. یک کیسه چای سبز را در آب جوش بگذارید سپس مخلوط جوی دوسر را در کنار آن قرار دهید و بگذارید دم بیاید.

 

 2. شیک تهیه کنید

پس از یک تمرین طاقت‌فرسا با نوشیدن چای سبز انرژی خود را بازیابی کنید. پودر چای سبز، بـه‌ویژه ماچای ژاپنی بـه‌راحتی با ماست کم‌چرب وانیلی، موز و انواع توت‌هاي منجمد ترکیب می‌شود.

خواص درمانی چای به روش چینی ها

 3. یک نوشیدنی خنک تهیه کنید

برای تهیه یک نوشیدنی خنک، یک قاشق چای‌خوری «یا بیشتر» پودر چای سبز رابه آب گرم اضافه کنید و سپس تکه‌هاي یخ و زنجبیل رابه آن اضافه کنید. این نوشیدنی منبع آنتی‌اکسیدان بوده و تشنگی شما را برطرف می کند.

 

4. با آن تخم‌مرغ را مزه‌دار کنید

تخم‌مرغ آبپز عصاره چای سبز رابه‌خوبی جذب می کند. تخم‌مرغ آبپز پوست کنده رابه مدت چند روز در مخلوطی از چای سبز و سس سویا بغلتانید. هرقدر بیشتر صبر کنید، تخم‌مرغ عطر و طعم بهتری خواهد گرفت.

 

تخم‌مرغ تهیه شده با چای سبز یک میان‌وعده سرشار از پروتئین است. بـه‌علاوه میتوانید یک قاشق چای‌خوری پودر چای سبز را با نمک دریایی دانه درشت مخلوط کرده و این چاشنی خوشمزه را روی تخم‌مرغ آبپز بریزید و میل کنید.

 

5. با آن کوکی تهیه کنید

یک قاشق مرباخوری پودر چای سبز رابه خمیر کوکی موردعلاقه خود اضافه کنید. با این کار، در کمترین زمان ممکن یک کوکی سبز رنگ و خوش‌طعم خواهید داشت.

6. با آن بـه ماهی طعم دهید

دانه‌هایی مانند بادام، گردو و پسته را با پودر چای سبز ترکیب کنید و تکه‌هاي ماهی را با این مخلوط رول کنید. این وعده غذایی سالم طعم فوق‌العاده‌ای دارد و ترد و خوشمزه است.

 

7. آبمیوه تهیه کنید

آب لیمو را بگیرید و آن را بـه چای سبز مورد‌علاقه خود اضافه کنید. سپس کمی نعناع تازه اضافه کنید. این افزودنی‌ها بـه آبمیوه شما طعم تند و دلپذیری میدهند.

 

8. غذاهای‌تان را با آن بخارپز کنید

ران بدون استخوان مرغ را در دیگ بخارپز بگذارید، اما بجای آب از چای سبز دم کرده استفاده کنید. چای سبز از بالا رفتن کلسترول جلوگیري می کند و عطر و طعم خاصی بـه غذا می‌بخشد.

 

9. بـه کاپ‌کیک خود طعم دهید

با افزودن دو قاشق غذاخوری پودر چای سبز بـه کاپ‌کیک خود طعم و شیرینی دهید.

خواص درمانی چای به روش چینی ها

10. میوه‌ها را با آن بجوشانید

گلابی یا سیب را در چای سبز فرو برده و بـه آن شکر قهوه‌ای، عسل و ادویه‌جات طعم‌دار اضافه کنید. بگذارید این مخلوط بـه نقطه جوش برسد تا میوه‌ها عطر و طعم چای سبز رابه خود بگیرند.

 

 11. سبزیجات را با آن سرخ کنید

سبزیجاتی مانند فلفل یا کلم بروکلی و رشته فرنگی را در پودر چای سبز، سیر خرد شده و تکه‌هاي فلفل قرمز سرخ کنید. این غذا را در پلوپز و با حرارت متوسط طبخ کنید تا عطر چای بـه خورد سبزی برود.

 
12. با آن صبحانه تهیه کنید

از چای سبز و شیر سویا برای افزایش عطر و طعم نان تست صبحانه استفاده کنید. برای این کار، شیر را با ترکیبات خامه‌ای سبزرنگ جایگزین کنید.

 

13. از آن در تهیه کیک استفاده کنید

بجای شکر از پودر چای سبز در تهیه کیک استفاده کنید. پودر روشن چای سبز بـه کیک شما عطر و طعم خوبی می‌دهد، بـه‌علاوه کالری کمی دارد.

 

14. آن را با شکلات مخلوط کنید

تکه‌هاي شکلات تلخ را با پودر چای سبز آب کنید، سپس میوه‌هاي مورد‌علاقه خود را در آن بغلتانید. از آنجا که شکلات تلخ منبع آنتی‌اکسیدان است، در مصرف آن کوتاهی نکنید.

 

15. همان روش همیشگی با تنوعی جدید

عادی‌ترین و معمول‌ترین روش استفاده از چای سبز هم که همه ی ي ي ي با آن آشنایی دارید، دم کردن و نوشیدن آن بـه شکل چای سیاه است، یعنی همان‌طور که چای معمولی خود را می نوشید. اما برای ایجاد تنوع میتوانید چای خود را با هل، دارچین و… طعم‌دار کنید.  بـه‌علاوه میتوانید از نبات یا لیمو هم برای خوشمزه‌تر شدن چای خود استفاده کنید.

 

16. آبمیوه دلخواه  را غنی کنید

شاید رنگ آبمیوه چندان خوشایند نشود، اما مخلوط کردن چای سبز با شیر سویا باعث می شود نوشیدنی شما تازگی داشته باشد. شما می‌توانید از چای دم‌کرده خانگی یا پودر چای سبز برای تهیه نوشیدنی موردعلاقه خود استفاده کنید و آن را بین وعده‌هاي غذایی‌تان بنوشید.

 

17. با آن بـه ماست طعم دهید

ماست یونانی بـه نوبه خود ماستی سالم و بسیار خوش طعم است. سالم است، اما پودر چای سبز با ماست یونانی  آن را بـه یک گزینه فوق‌العاده برای صبحانه تبدیل میکند که سرشار از پروتئین و آنتی‌اکسیدان خواهد بود. بهتر است این ماست را با عسل، دانه و میوه‌هاي تازه میل کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

خواص درمانی چای به روش چینی ها

18. برنج را در آن بغلتانید

اوچازوکه یک غذای محبوب در ژاپن است که با ریختن چای سبز گرم روی برنج پخته تهیه می شود. این غذا با مواد خوش‌طعم مانند جلبک دریایی سرو می‌شود. برنج قطرات چای را جذب می کند، از این رو با هر لقمه از خواص چای بهره‌مند خواهید شد. سادگی در طبخ، اوچازوکه رابه یک غذای ایده‌آل تبدیل کرده است.

 

19. در تهیه سالاد استفاده کنید

یک قاشق چای‌خوری ماچا «یک نوع چای ویژه ژاپنی» بـه سرکه اضافه کنید و مخلوط تهیه شده را روی سالاد بریزید. شما می‌توانید پودر چای سبز مورد علاقه خود را با روغن هسته انگور، سرکه سیب یا سرکه برنج تهیه کنید و بـه آن نمک و فلفل بزنید. با این کار، سالاد شما عطر و طعم خاصی بخود می‌گیرد.

 

20. با آن مرینیت درست کنید

چند کیسه چای سبز را در آب گرم بگذارید. سپس کمی عسل، نمک و فلفل بـه آن اضافه کنید. حالا میتوانید قارچ، توفو یا گوشت گاو را در این مرینیت «موادی برای مزه‌دار کردن قبل از پخت» بغلتانید و آن را بـه شیوه دلخواه خود بپزید. غذای شما با این سس طعم و شیرینی طبیعی پیدا خواهد کرد.

 

 چای سبز مضرات هم دارد؟

با‌وجود تمام مطالبی که درباره چای سبز گفتیم، باید توجه داشته باشید که در استفاده از چای سبز افراط نکنید. ‌خانم‌هاي باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلب‌شان نامنظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنند.

 

مصرف این چای همچون چای سیاه بـه همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش میدهد.  بـه‌علاوه زیاده‌روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود. مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی عصاره‌هاي آن وجود دارد در بعضی افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می شود.