پارس ناز پورتال

خواص خوراکی های رنگی را بدانیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
خواص خوراکی های رنگی را بدانیم

خواص خوراکی های رنگی را بدانیم 

در این مطلب بر اساس رنگ بندی خواص خوراکی ها را برای شما بیان می کنیم.هر رنگ نشانه یک خاصیت مفید است. 

 

میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی

میوه ها و سبزیجات زرد سرشار از مواد ارزشمند برای بدن شما هستند. در اینجا به برخی از مواد مغذی موجود در این نوع از سبزیجات اشاره می کنیم .

 

بتاکاروتن ، لوتئین ، فلاونوئیدها ، لیکوپن ، پتاسیم و ویتامین C این مواد مغذی به منظور جلوگیری از مشکلات مرتبط با سالخوردگی ، دژنراسیون ماکولا ” macular degeneration ” و سرطان پروستات ، از طریق کاهش کلسترول مضر و فشار خون ، بسیار مهم هستند. علاوه بر این ، این ویتامین ها و مواد معدنی در تولید کلاژن ،

 

مبارزه با رادیکال های آزاد و ساخت و حفظ استخوان ها و مفاصل سالم نقشی حیاطی بازی می کنند. اگر قصد شکست بیماری های مزمن و علایم سالخوردگی را دارید ، از میوه ها و سبزیجاتی نظیر زردآلو ، طالبی ، لیمو ، هلو ، کدو ، هویج ، کدو حلوایی ، ذرت و سیب زمینی استفاده کنید .

 

سبزیجات و میوه های قرمز

میوه و سبزیجات قرمز حاوی انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که در دیگر میوه ها یافت نمی شود. مواد مغذی موجود در این نوع از سبزی و میوه عبارت اند از : الاجیک اسید ، کورستین و هسپریدین .

 

هر یک از این مواد مغذی نقشی مهم در سلامت بدن و همچنین پیشگیری از بیماری ها بازی می کنند. این ویتامین ها و مواد معدنی از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت می کنند ، فشار خون و سطح کلسترول مضر را کاهش می دهند ، با رشد تومور مبارزه می کنند و موجب سلامت مفاصل می گردند . میوه ها و سبزیجات قرمز توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را نیز دارند.

 

میوه ها و سبزیجات قرمز شامل : گیلاس ، زرشک ، ریواس ، هندوانه ، تمشک ، چغندر ، تربچه ، فلفل دلمه ای قرمز و گوجه فرنگی می شوند .

 

سبزیجات و میوه های سبز

سبزیجات سبز حتما در درجه ی اول شما را یاد کاهو می اندازد . اما انواع بسیاری از سبزیجات و میوه ها در این دسته قرار می گیرند. از جمله مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

کلروفیل ، فیبر ، لوتئین ، کلسیم ، فولات ، ویتامین C و بتاکاروتن این مواد مهم از بسیاری جهات به بدن و عملکرد صحیح آن کمک می کنند. این مواد مغذی با سرطان مبارزه می کنند ، کلسترول مضر و فشار خون را کاهش می دهند ، عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشند ، به بینایی کمک می کنند و موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شوند.

 

تنها نمونه ای از این سبزجات عبارت اند از : سیب سبز ، انگور سبز ، گلابی ، عسلک ، کیوی ، کنگر فرنگی ، بروکلی ، نخود سبز ، فلفل سبز ، تره فرنگی ، اسفناج و کلم .

 

سبزیجات و میوه های بنفش و آبی

رنگ آبی و بنفش زیبای برخی میوه ها و سبزیجات خاص نیز از فواید منحصر به فرد موجود در آنها خبر می دهد. برخی از مواد مغذی موجود در این دسته عبارت اند از :

 

لوتئین ، رسوراترول ، ویتامین C ، فیبر ، فلاونوئید ، الاجیک اسید و کورستین .این مواد مغذی برای عملکرد صحیح اندام های بدن لازم و ضروری هستند. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن یکی از این نقش های حیاتی به شمار می رود.

 

علاوه بر این ، میوه ها و سبزیجات بنفش و آبی با التهاب و ورم مبارزه می کنند ، از پیشرفت تومور جلوگیری می نماید و جذب برخی از مواد معدنی مانند کلسیم را توسط بدن بالا می برند.این مواد غذایی همچنین تقشی کلیدی در تامین سلامت سیستم گوارش بازی می کنند.تمشک ، بلوبری ، آلو ، انار و بادمجان از این دسته هستند.

 

سبزیجات و میوه های سفید

شاید خیلی از میوه ها و سبزیجاتی که در این دسته قرار می گیرند، از نظر ما سفید نباشند ، اما هستند ! مواد مغذی موجود در این میوه و سبزیجات عبارت اند از : بتا گلوکان ، EGCG ، SDG ، لیگنان .

 

این مواد مغذی به طور خاص در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقشی حیاتی داشته و به تعادل هورمون ها کمک می کنند. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهند. برای رساندن هرچه بیشتر این مواد به بدن خود ، این میوه ها و سبزیجات را امتحان کنید :

 

موز ، خرما ، زنجبیل ، هلو سفید ، شلیل سفید ، گل کلم ، سیر ، قارچ و هویج وحشی.