پارس ناز پورتال

خواستگاری دختر از پسر در این کشورها

خواستگاری دختر از پسر در این کشورها

خواستگاری دختر از پسر در این کشورها 

البته عرف در همه ی دنیا این اسـت کـه پسر از دختر خواستگاری میکند. اما در عده اي از کشورها دختران بـه سمت پسران می روند. خواستگاری دختر از پسر موضوعی اسـت کـه همه ی مـا هرازگاهی شنیده‌ایم یا در جایی مطلبی ازآن خوانده‌ایم. موضوعی کـه حتی شنیدنش هم دهان‌مان را باز نگه می‌دارد.

 

در اکثر جاهای دنیا عرف اسـت کـه مردها با کمال احترام و تشریفات ویژه بـه خدمت خانواده دختر برسند و از او خواستگاری کنند اما مـا گفتیم اکثر کشورها نه همه ی جای دنیا چراکه جاهایی دورتر از محل زندگی‌مان هستند کـه هیچ پسری بـه خواستگاری دختر نمی رود بلکه انها در خانه میمانند تا دختری انها را برای همسری برگزیند.

 

در این جا فرهنگ‌هاي عجیب برخی مناطق در جهان کـه در آنجا خانم‌ها بـه خواستگاری آقایون می روند را بخوانید.کجای دنیا دختر بـه خواستگاری پسر می رود؟

 

مراکش
شنا، برخلاف جریان
مراکش یا مغرب کشوری اسـت در شمال غربی آفریقا و مسلمان کـه درصد بیشتری از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند. زنان مراکشی بسیار صبور و پرکارند و تقریباً می توان گفت لحظه‌اي استراحت نمی کنند و بـه دنبال رفع و رجوع کارها و مشکلات خانواده‌اند اما زنان آن ویژگی دیگری هم دارند

 

و آن این کـه خودشان مرد آینده خودرا انتخاب میکنند و بـه خواستگاری او میروند. تحلیلگران بتازگی اعلام کردند کـه تعداد خواستگاری دختران مراکشی در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته اسـت تا جاییکه انها بـه دنبال دلایل این افزایش هستند.خانم‌ها در مراکش از چند سال پیش با شکستن سنت‌ها خودشان پیشقدم شده و بـه خواستگاری پسرها می روند.

 

دخترها در مراکش با رسیدن بـه خدمت مادر پسر مورد نظرشان از ویژگی‌هاي خود اعم از خانه‌داری، دستپخت و مهارت‌هاي زندگی‌شان تعریف می کنند و مادران با مشورت پسران‌‌شان نتیجه‌گیری می کنند کـه آیا این دختر گزینه مناسبی برای انتخاب انها هست یا خیر. در تحقیقاتی کـه در چند سال اخیر در مراکش صورت گرفته مردها استقبال خوبی از خواستگاری دخترها داشته‌اند چراکه دست آن ها برای انتخاب بازتر اسـت.

 

زن‌ها در مراکش بر این باورند کـه تقاضای ازدواج انها از مردها بـه هیچ عنوان مایه سرافکندگی آن ها نیست. آن ها میگویند کـه اسلام دین برابری اسـت و زن و مرد در همه ی چیز برابرند بنابر این انها هم حق دارند کـه فرد موردعلاقه خودرا انتخاب و بـه او تقاضای ازدواج بدهند. آن ها میگویند هیچوقت سنت‌ها نباید دست و پای مـا را ببندد.

 

در مراکش تنها مرداني کـه از ظاهر و وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند از تقاضای ازدواج خانم‌ها خشمگین می شوند.

 

گینـه
مـن تـو را انتخاب میکنم
جمهوری گینه بیسائو کشوری در آفریقا کـه زمانی الگوی آفریقا برای توسعه بود، در زمره فقیرترین کشور هـای جهان قرار دارد.دراین قسمت از دنیا هم این دختران هستند کـه همسر آینده خودرا انتخاب می کنند. آن ها پیشنهاد خودرا کاملا علنی با آوردن یک ظرف ماهی سرخ شده با روغن مخصوص و سس خوش‌طعم قرمز رنگی تزئین و با هماهنگی قبلی با مادر پسر بـه خدمت پسر مورد نظر میرسند.

 

درضمن این جا منطقه‌اي اسـت کـه مردها در قبال این تقاضای هیچ قدرتی برای «نه» گفتن ندارند و بعد از مشورت با مادر خود تقاضای دختر را قبول میکنند. یعنی آن ها روزبعد برای گرفتن جواب خود با دسته گلی سفید نزد داماد رفته و بعد از گرفتن جواب دسته گل رابه او تقدیم می کنند.

 

از آنجایی کـه گینه بیسائو کشوری بسیار فقیر اسـت و اکثر دختران حتی توان تهیه و پخت آن ماهی مخصوص و مرسوم را ندارند با یک شاخه گل سفید بـه خواستگاری پسر مربوطه میروند. دراین شرایط حتی مردهایی کـه شرایط و آمادگی لازم برای تشکیل خانواده را ندارند

 

هم با توافقی بلندمدت بعد از پیدا کردن کار و تهیه ملزومات لازم زندگی با دختر وارد زندگی مشترک می شوند. طبق تحقیقات انجام شده دراین منطقه ۷۵درصد مردان و زنان از این سبک ازدواج و زندگی رضایت دارند.

 

اوکراین

«لویو» شهر خواستگاری از مردان
تعداد زیادی از شهر هـای جهان دارای جمعیت متعادلی از زنان و مردان هستند اما شهری در جهان وجوددارد کـه طبق آخرین سرشماری ۸۵ درصد جمعیت آنرا زنان تشکیل می دهند. شهر لویو در غرب کشور اوکراین قرار داشته و طبق آخرین سرشماری صورت گرفته دراین کشور ، ۸۵ درصد جمعیت این شهر تاریخی را زنان تشکیل میدهند.

 

کارشناسان جمعیت‌شناسی اوکراین علت وقوع چنین موضوعی در «لویو» اوکراین را عدم تمایل خانواده‌هاي این شهر بـه داشتن فرزندان پسر عنوان کرده‌اند کـه در گذر زمان باعث بروز چنین مشکلی دراین شهر کـه همان نابرابری تعداد زنان و مردان دراین شهر اسـت، شده اسـت

 

و همین نابرابری باعث شده تا دختران بـه خواستگاری پسران بروند.اختلاف زیاد بین جمعیت زنان و مردان دراین شهر درسال‌هاي متمادی دلیلی شده تا دختران منتظر انتخاب شدن نباشند و خودشان دست بکار شوند. رسم و رسومات دراین کشور بـه سادگی مشهور اسـت

 

و بهمین دليل بدون دردسر پیشنهاد خودرا صریح در مقابل کسیکه بـه او علاقه دارند مي‌گویند. این شیوه ازدواج درست مثل شیوه خواستگاری کردن مردها از زن‌ها عادی و مرسوم اسـت.

 

چیـن
زنان مقتدر موسوا
در قبیله‌اي عجیب در چین بنام موسوا زنان و دختران حاکمان اصلی محسوب میشوند و روسای قبیله تنها از میان زنان انتخاب می شوند. اتفاق عجیب‌تر میان مردم این قبیله این اسـت کـه زنان با یک دیگر كم حرف میزنند. این قبیله هزاران سال اسـت کـه در صلح و صفا در ساحل دریاچه لوگو در جنوب چین زندگی می کنند ولی زنانش کمتر باهم صحبت می کنند و صحبتی از پدر و پسر دراین قبیله وجود ندارد.

 

دراین قبیله زنان انتخاب می کنند کـه با کدام مرد ازدواج کنند ودر حقیقت ازدواج رسمی ندارند. دختران این منطقه حرف اول و آخر را برای ازدواج و انتخاب همسر خود می زنند و مردان پس از ازدواج در خانه زنان زندگی میکنند. دراین قبیله حرف اول را زنان میزنند و هنگام مراسم ازدواج همه ی شروط و انتخاب و تصمیم گیری‌ها توسط زنان اتخاذ میشود.

 

شیکاگو
در شیکاگو هم چند سالی اسـت کـه دخترها گوی سبقت را در خواستگاری کردن از پسران ربوده‌اند. دختران این شهر از ايالات‌متحده هم بر این باورند کـه مـا هیچ اعتقادی بـه این کـه حتماً باید پسر از مـا تقاضای ازدواج كند، نداریم. دوست داشتن فرد مورد نظر و شغل مرد برای دخترهای این شهر بیش از هر چیز اهمیت دارد

 

تا آنجا کـه آن ها بعد از شناخت طولانی‌مدت پسر مورد نظرشان تحقیقات گسترده‌اي درباره شغل و پیشینه کاری او انجام میدهند و بعد از تصمیم برای خواستگاری، با حلقه‌اي نقره‌اي‌رنگ و ساده بـه او پیشنهاد ازدواج میدهند. دراین تقاضای هرگاه پسر مورد نظر تمایلی بـه پذیرفتن تقاضای ازدواج نداشته باشد

 

حلقه را رد کرده و روزبعد با گل سرخی برای دلجویی بـه دیدن خواستگار خود میرود. این روش ازدواج چند سالی اسـت کـه رواج بسیاری بین پسران و دختران ايالات‌متحده پیدا کرده و هنوز هم تعداد خواستگاران دختر بیشتر از خواستگاران پسر اسـت.

 

اسکاتلند
خواستگاری درسال کبیسه
سال كبیسه سالی اسـت کـه مـا ایرانی‌ها هر ۴ سال یکبار مهمان آن هستیم اما همین سال کبیسه برای کشوری چون اسکاتلند بسیار ویژه اسـت كه در قرن یازدهم، ملكه مارگارت بـه دخترها اجازه داد كه درصورت تمایل‌شان از پسر مورد نظرشان، تقاضای ازدواج كنند. ملكه مارگارت این رسم را در تاریخ ۲۹ فوریه یك سال كبیسه رواج داد.

 

بر اساس همین روایت و تاریخ دخترها هر ۴ سال یکبار بـه خواستگاری پسر مورد علاقه‌شان میروند. البته چندی بعد، رسم شد كه اگر آن پسر پیشنهاد دختر را قبول نكند، وادار اسـت كه در عوض یك دست پیراهن و یك جفت دستكش بچگانه برای دختر بخرد تا كینه را از دل او پاك كند!

 

دخترها می‌توانستند از نظر قانونی بعد از رسیدن بـه ۱۲ سالگی و پسرها بعد از رسیدن بـه ۱۴سالگی ازدواج كنند، اگرچه ازدواج در آن سنین بـه ندرت انجام می ‌شد ولی بعد از شروع سال ۱۹۲۹،‌ سن قانونی ازدواج بـه ۱۶ سالگی افزایش پیدا كرد.

 

در كشور اسكاتلند، رضایت و اجازه والدین بـه هیچ عنوان لازم و ضروری محسوب نمی شود. در نتیجه اگر در کشوری دختر و پسری قبل از رسیدن بـه ۱۸ سالگی قادر بـه گرفتن رضایت و اجازه پدر و مادرشان نمی‌شدند، بـه كشور اسكاتلند می‌رفتند تا در آنجا بـه عقد یكدیگر درآیند.

 

«مجله زندگی ایده آل»