پارس ناز پورتال

خواب کافی موجب تقویت حافظه می گردد

خواب کافی موجب تقویت حافظه می گردد

خواب کافی موجب تقویت حافظه می گردد 

اگر بـه میزان کافی بخوابید برای سلامتی بدن بسیار مفید است و در تحقیق جدیدی معلوم شده است کـه خواب موجب تقویت حافظه نیز می گردد. مغز اطلاعات حسی از محیط را با تجارب ذهنی ما مرتبط می سازد کـه نتیجه آن ادراک، احساسات و حافظه ی ما می باشد. با این حال مغز ما لازم است کـه با جهان پر سر و صدای حسی ای کـه بـه آن قدم گذاشته ایم قطع ارتباط کند.

 

مثلا با خواب. خواب بـه ما در سالم نگه داشتن مغزمان کمک می کند، حافظه ی ما را تقویت می کند، و در حل مشکلات نیز بـه ما کمک میکند.

خواب کافی موجب تقویت حافظه می گردد

خواب بـه ما در سالم نگه داشتن مغزمان کمک میکند

 

محققان در آزمایشگاه MIT و پروفسور متهو ویلسون از موسسه یادگیری و حافظه پیکوور، این کـه چگونه فعالیت قسمتی از مغز بـه نام هیپوکامپ – کـه نقشی حیاتی برای حافظه هـای سه بعدی، فضایی و حافظه رویداد هـای خاص دارد – بـه تشکیل حافظه و حل مسئله ربط دارد، را مطالعه میکنند.

 

ویلسون و اعضای تیمش در مقاله تازه ای کـه در نشریه “گزارشات علمی” منتشر شد، یک ابزار جدید تحلیلی را کـه خودشان ساخته اند توصیف میکنند کـه مدل هـای قدیمی تر تشکیل حافظه در مغز را فعال میکند.در گذشته تحقیق در مورد حافظه از سنجش هـای رفتاری بـه عنوان یک بازخوانی برای یادگیری، استفاده میکرد.

 

بـه عنوان مثال، یک دانشمند دنبال این می رفت کـه آیا یک موش تا چه مقدار سریع یک پیچ راه را بعد از چندین نشانه رد میکند. اما با پیشرفت علم عصب شناسی، محققان شروع بـه بررسی فعالیت مغز در طول  ِ یادگیری کردند؛ تا بفهمند چگونه مغز کدگذاری میکند، یا این کـه چگونه اطلاعات جدید را یاد می گیرد.

 

در پیدا کردن الگوهای فعالیت مغز هنگام فعالیت هـای یادگیری، الگوها بعدا در زمانی دیگر دوباره مورد جستجو قرار می‌گیرند. برای مثال، در طول یک آزمایش حافظه یا حتی وقتی کـه جاندار خواب است.استفاده از چنین روش هایی، رفتار مربوط بـه الگوهای فعالیت مغز را نشان میدهد کـه بـه یادگیری و عملکرد حافظه ارتباط داشت

 

چیزی کـه در آن فرض می کردند حافظه محصولی از رفتار است. بـه هر حال متخصصان اعصاب دهه هاست دریافتند کـه حافظه، زمانی کـه جاندار هیچ رفتاری هم ندارد، تقویت می شود و بالا می رود. و آن زمانی است کـه جاندار خواب است.

 

این موضوع این سوال را پیش می آورد کـه: متخصصان اعصاب چگونه می توانند تشکیل  ِ حافظه، هنگامی کـه رابطه ی مغز با جهان حسی ضرورتا قطع شده است، را اندازه گیری کنند؟ویلسون، محقق ارشد اصلی در این گزارش، میگوید: «محتویات حافظه هنگام خواب پنهان است پس ابزاری برای رمزگشایی این محتویات لازم است کـه بـه اندازه گیری هـای قبلی بدست آمده در طول آزمایش‌ هـای رفتاری نیاز ندارند.»

 

ابزار آماری برای دهه ها پیرامون بازخوانی فعالیت مربوط بـه هیپوکامپ در توسعه بوده، چون کـه بـه حافظه ربط دارد. با این وجود، بیشتر این ابزار بر روی فعالیت، زمانی کـه جاندار بیدار است تمرکز کرده اند؛ امری کـه تجزیه و تحلیل را آسانتر میکند زیرا رفتار و اطلاعات حسی فعالیت هیپوکامپ

 

و اطلاعات مرتبط را بالا میبرد. اما در طول خواب، اطلاعات  ِ زیاد  ِ ثبت شده توسط مغز خوابیده، رمزدار و پنهان میشوند. پرسش این است کـه چه اطلاعاتی در این الگوهای رمزگذاری شده فعال، نگه داری میشود؟ و ما چگونه انها را رمزگشایی کنیم کـه بـه فهم ما از تشکیل حافظه هنگامی کـه جاندار بیدار است کمک کند؟

خواب کافی موجب تقویت حافظه می گردد

خواب حافظه ی ما را تقویت میکند، و در حل مشکلات نیز بـه ما کمک میکند

 

ژ چن، نویسنده اول این مطالعه و عضو سابق “مرکزی برای مغزها و ذهنها و ماشینها” در دانشگاه MIT، و استادیار در دانشگاه پزشکی نیویورک میگوید:« توسعه ابزار آماری منصفانه برای کشف نمایش فعالیت نورونی هیپوکامپ، درک ما از مکانیسم تشکیل حافظه، و در کل، اطلاعات پردازشی هنگام خواب را بالا می برد.»

 

بـه جای نگاه کردن حافظه بـه عنوان یک نتیجه رفتاری، چن و ویلسون الگوی قدیمی را با پیشرفت توسعه دادند کـه نشان می دهد فعالیت مغز هنگام خواب، اگر جز اصلی هم نباشد، یک محرک حیاتی برای عملکرد رفتاری در طول فعالیت هـای یادگیری و حافظه ی انسان است.

 

بـه عبارت دیگر، بـه جای استفاده از رفتار موجود برای شرح حافظه، محققان فعالیت مغزها در هنگام خواب را رمزگشایی می کنند تا بـه آنها نشان دهد کـه چگونه یادگیری و حافظه را هنگامی کـه جاندار بیدار است، اندازه گیری کنند. چن و ویلسون بـه طور عمده ای روشهایی را برای تحلیل فعالیت هیپوکامپ در طول خواب بدون این کـه اول مجبور بـه تهیه اطلاعات باشند وقتی کـه جاندار بیدار است، ارتقا داده اند.

 

ابزارهای تحلیلی انها بـه محققان اجازه میدهد کـه روش هـای جدید برای تحقیق بیشتر در مورد نقش هیپوکامپ در یادگیری و حافظه را پیدا و بخشهای دیگر مغز را مطالعه کنند؛ همچنین می توان تشخیص داد کـه اطلاعات بین بخش هـای مختلف مغز چگونه انتقال داده میشود.