پارس ناز پورتال

خواب مورد نیاز خانم ها بیشتر از آقایان است

خواب مورد نیاز خانم ها بیشتر از آقایان است

خواب مورد نیاز خانم ها بیشتر از آقایان است 

طبق فیزیولوژیک بدن خانم ها باید خواب بیشتری داشته باشند و اگر در منزل خانم خواب بیشتری دارد همسرش باید او را درک کند. علم امروزه ثابت کرده زنان مغز پیچیده تری نسبت به مردها دارند و به همین دلیل هم نیازمند خواب بیشتری در طول شبانه روز هستند . بر اساس نظریه ی محققان ، در خانم ها کمبود خواب موجب پریشانی های روحی شدیدی می گردد

 

و احساس افسردگی و عصبانیت را در آنها به شدت تقویت می نماید . همین میزان خواب شبانه در مردان اما نتایج مشابه را در پی نخواهد داشت .یکی از فواید اصلی خواب شبانه این است که به مغز اجازه استراحت و بازسازی می دهد . در واقع وقتی خواب هستید ، قسمتی از مغز که مسئولیت زبان ، حافظه و تفکر را به عهده دارد ، از وظایف خود رها شده و به بازسازی می پردازد .

 

هرچه در طول روز از مغز خود بیشتر استفاده کنید ، این اندام حیاتی به زمان بیشتری برای استراحت نیاز پیدا می کند و در نتیجه به خواب بیشتری احتیاج دارید . همانطور که می دانید خانم ها قادر به انجام چند کار به طور همزمان هستند و مغز آنها انعطاف پذیری بیشتری نیز دارد . به همین دلیل هم نسبت به مردها ، از مغز خود بیشتر استفاده می کنند و نیازمند خواب بیشتری نیز هستند .

 

مردی که کار پیچیده ای دارد و باید در طول روز بیشتر به تفکر و تصمیم گیری بپردازد نیز به خواب بیشتری از هم نوعان خود نیاز پیدا می کند . اما این نیاز هنوز هم در حد نیاز زنان به خواب نیست .به طور کلی ساختار مغز زنان با مردان تفاوت دارد و این تفاوت را می توان در میزان سطح پیچیدگی آنها دانست .

 

اگر بخواهیم میانگین را در نظر بگیریم ، میزان خواب یک زن باید بیست دقیقه بیشتر از میزان خواب یک مرد در شرایط یکسان باشد .

 

هشت ساعت خواب در طول شبانه روز برای زنان کافی نیست

همیشه به ما توصیه می شود حداقل هفت ساعت در شبانه روز بخوابیم و میزان هشت ساعت به طور کلی کافی به نظر می رسد . اما بر اساس این توضیحات ، میزان خواب مورد نیاز یک زن قطعا بیش تر از هشت ساعت می باشد .

 

اما چطور کیفیت خواب خود را افزایش دهیم

راهکارهایی زیادی برای خواب بهتر وجود دارند ، اما همه ی آنها به طور یکسان روی افراد مختلف تاثیر گذار نخواهند بود . با این وجود به بررسی برخی از بهترین راه کارها می پردازیم :

 

تنظیم ساعت خواب

برای خود یک ساعت مشخص برای خوابیدن در نظر بگیرید . در این صورت مغز شما می داند چه وقت زمان استراحت و چه وقت زمان کار است و کیفیت خواب بیشتری خواهید داشت .

 

عدم مصرف مواد غذایی افزایش دهنده هوشیاری

برخی از مواد غذایی گردش خون و در نتیجه هوشیاری شما را افزایش می دهند و نباید قبل از خواب آنها را مصرف کنید . موادی مثل کافئین موجود در چای و قهوه ، شکلات و شکر در این دسته قرار می گیرند . این مواد حتی ممکن است موجب بی خوابی شوند .

 

مدیتیشن

 به گزارش پارس ناز مغز خانم ها بی وقفه کار می کند و به همین دلیل سخت به خواب می روند . مدیتیش به آرامش عمقی و طولانی مدت مغز کمک می کند و به همین دلیل هم موجب خوابی با کیفیت تر می گردد .

 

یوگا

حرکات یوگا بدن را برای یک استراحت کامل آماده می کنند . به همین دلیل هم پزشکان به افراد مبتلا به بیخوابی همیشه یوگا را توصیه می نمایند .

 

ملاتونین

متخصصان در مورد تاثیر ملاتونین بر خواب بهتر اتفاق نظر دارند . مصرف ملاتونین ، با مشاوره ی پزشک ، قبل از خواب ، به بهبود کیفیت خواب کمک می کند .