پارس ناز پورتال

خواب آلودگی زیاد نشانه چیست؟

خواب آلودگی زیاد نشانه چیست؟

خواب آلودگی زیاد نشانه چیست؟ 

اگر شما هم زیاد از حد خواب آلوده هستید و در طول شبانه روز ساعات زیادی را خواب هستید.حتما مشکلی وجود دارد. متاسفانه دنیا در بحران های اقتصادی غرق شده و در این وضعیت مردم مجبورند چند شیفت کار کنند تا از عهده مسئولیت های مالی زندگی بر بیایند. معمولا نتیجه ی این وضعیت چیزی جز بی خوابی بیش از حد نیست.

 

بیماری ای که فرد دچار خواب آلودگی شدید در طول روز شده و ممکن است، پشت فرمان یا در محل کار و … به خواب فرو رود. در ادامه این مطلب میخواهیم به بررسی موشکافانه این بیماری بپردازیم. با ما همراه باشید.
به گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، تا ۴۰٪ از مردم برخی از نشانه های hypersomnia را از خود نشان می دهند.

 

علل Hypersomnia(خواب آلودگی بیش از حد)چیست؟
چندین علل بالقوه برای hypersomnia وجود دارد که از جمله ی این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اختلالات ناشی از حمله ی خواب(خواب آلودگیِ روزانه) و آپنه ی خواب(وقفه تنفس در هنگامِ خواب) که می تواند سبب این بیماری شود.نداشتن خواب کافی در شب(محرومیت از خواب که می تواند ابتلا به این بیماری تشدید کند.)

 

اضافه وزن در افراد که می تواند سبب بروز این بیماری در افراد گردد.
مصرف الکل و مواد مخدر که می تواند موجب ابتلا به این بیماری در افراد شود.
ضربه به سر و یا یک بیماری عصبی، مانند مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد.

 

داروها، مانند داروهای آرام بخش نیز می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
یکی از دلایل بروز بیماری می تواند علت های ژنتیکی باشد.

 

Hypersomnia(خواب آلودگیِ بیش از حد) چگونه تشخیص داده می شود؟
اگر شما به طور مداوم در طول روز احساس خواب دارید؛ با پزشک خود مشورت کنید.در راستای تشخیص خواب آلودگیِ بیش از حد، پزشک از شما در مورد عادات خواب شما سوال هایی خواهد پرسید. در مورد این که چه مقدار در شب در خواب هستید و یا این که آیا در طول شب و در هنگام خواب بیدار می شوید

 

و یا اینکه آیا در طول روز نیز به خواب می روید یا خیر. پزشک همچنین از شما در رابطه با مشکلاتِ عاطفی و یا مصرفِ هر نوع ماده ی مخدر سوالاتی را خواهد پرسید.پزشک شما همچنین جهت بررسی دقیق تر برای تشخیص این بیماری،

 

برخی آزمایش ها از قبیل آزمایش خون و سی تی اسکن و تست خواب(پلی سومنوگرافی) را نیز برای شما تجویز می نماید.در برخی موارد یک نوار(EEG) که فعالیت مغز را اندازه گیری می کند نیز مورد نیاز است.

 

Hypersomnia(خواب آلودگیِ بیش از حد) چگونه درمان می شود؟
به نظر uTeb اگر پزشک خواب آلودگیِ بیش از حد را در شما تشخیص دهد؛ می تواند جهت درمان، داروهای مختلفی را به شما تجویز نماید که از جمله ی این داروها می توان به محرک ها، داروهای ضد افسردگی و همچنین چندین داروی جدید مثل Provigil اشاره کرد.

 

اگر پزشک آپنه ی خواب را در شما تشخیص دهد؛ می تواند یک درمان شناخته شده به عنوان فشار راه هوایی مثبت مداوم یا CPAP را به شما تجویز نماید. در درمان CPAP، شما در هنگام خواب همواره یک ماسک مخصوص را بر بینی خود خواهید داشت. سپس فشار جریان هوای پیوسته به داخل سوراخ های بینیِ شما وارد می شود

 

و در هنگام خروج، توسط ماسک این هوا به دام می افتد. این فشارِ جریانِ هوا، سبب باز نگه داشتن راه های هوایی و مجاری هوایی شما می گردد.اگر شما دارویی را مصرف می کنید که سبب خواب آلودگی شما در طول روز می شود؛ با پزشک خود در مورد تغییر دارو صحبت کنید.