پارس ناز پورتال

خطر مرگ در اثر سیگار بیشتر از ویروس ایدز

خطر مرگ در اثر سیگار بیشتر از ویروس ایدز

خطر مرگ در اثر سیگار بیشتر از ویروس ایدز 

ویروس ایدز همیشه قربانی گرفته است و راه درمان هم ندارد،اما جالب است بدانید کـه قربانیان سیگار بیشتر در احتمال مرگ بوده اند تا مبتلایان بـه ایدز. یک پژوهش جدید از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون نشان می‌دهد کـه خطر مرگ ناشی از عوارض مربوط بـه سیگار کشیدن در افراد مبتلا بـه ویروس اچ‌.آی‌.وی، بیشتر از خطر مرگ در اثر خود ویروس است.

 

بـه گزارش مدیکال نیوز تودی، بسیاری از مشکلات جسمانی و سلامت با سیگار کشیدن در ارتباط بوده و افراد سیگاری در معرض خطر ابتلا بـه بیماری‌هـای قلبی، سرطان، بیماری‌هـای جدی ریه و عفونت هـای دیگر، مانند ذات الریه قرار دارند.
خطر مرگ در اثر سیگار بیشتر از ویروس ایدز

تحقیقات قبلی نشان داده است کـه هر سیگار طول عمر فرد را در حدود 11 دقیقه کاهش داده و سیگار کشیدن از سن 17 تا 71 سال بـه طور متوسط طول عمر را 6 سال و نیم کاهش می دهد.ویروس اچ‌.آی‌.وی یک بیماری خطرناک و جدی بوده کـه در صورت عدم درمان میتواند بـه ایدز AIDS کـه یک بیماری کشنده است منجر شود.

 

هنگامی کـه یک فرد بـه ویروس اچ.آی.وی مبتلا شود، این ویروس هرگز بدن وی را ترک نخواهد کرد.اچ‌.آی .وی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده بـه طوری کـه دیگر نمیتواند با عفونت مبارزه کند.در سال 2014، حدود 44073 نفر مبتلا بـه ویروس اچ‌.آی.وی در ایالات متحده تشخیص داده شدند.

 

بیش از 40 درصد از افراد مبتلا بـه اچ.آی.وی سیگاری هستند و تعداد افراد مبتلا بـه اچ‌.آی‌.وی در کشور ایالات امریکا کـه سیگار میکشند در حدود 247،586 نفر است .در این میان 20 درصد از افراد مبتلا بـه اچ‌.آی‌.وی قبلا سیگاری بوده‌اند.

 

افراد مبتلا بـه اچ‌.آی‌.وی کـه سیگاری هستند در مقایسه با سایر افراد بیشتر دچار برفک دهان، زخم‌هـای سفید دهان، پنومونی باکتریایی، پنومونی ناشی از پنوموسیستیس،«یک عفونت خطرناک ریه»، بیماری انسدادی مزمن ریه «COPD»، بیماری قلبی و سکته و سرطان ریه و انواع دیگر سرطان می شوند.

 

در این پژوهش جدید محققان بـه بررسی نقش سیگار و ویروس اچ‌.آی‌.وی بر طول عمر افراد پرداختند.با استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری بیماری و درمان اچ‌.آی‌.وی، محققان بـه محاسبه طول عمر افراد مبتلا بـه ایدز سیگاری و غیرسیگاری پرداختند.

 

نتایج این پژوهش نشان داد کـه در افراد مبتلا بـه اچ.آی.وی کـه تحت درمان بوده و روند درمانی خود را بـه درستی دنبال میکنند، سیگار کشیدن میتواند طول عمر را تا دو برابر بیشتر از خود ویروس اچ‌.آی‌.وی کاهش دهد.برای مردان مبتلا بـه HIVکه درمان خود را نیز بـه درستی دنبال می کردند، کم شدن طول عمر در اثر ویروس HIV و سیگار کشیدن نتیجه مشابهی داشت.

 

مردان سیگاری کـه درمان اچ.آی.وی را در سن 40 سالگی آغاز کرده بودند در مقایسه با افرادی کـه هرگز سیگار نکشیدند در حدود 6.7 از طول عمر خود را از دست داده کـه این میزان در زنان 6.3 سال است.

خطر مرگ در اثر سیگار بیشتر از ویروس ایدز

گفتنی است مردانی کـه سیگار کشیدن را در 40 سالگی ترک کرده و درمان خود را شروع کردند، 5.7 سال از طول عمر خود را مجددا بـه دست آوردند کـه این میزان در زنان 4.6 سال استمحققان در انتها جمع‌بندی کرده‌اند کـه احتمال مرگ افراد مبتلا بـه HIV کـه روند درمانی خود را دنبال کرده اما در عین حال سیگار می‌کشند، بر اثر بیماری‌هـای مرتبط بـه سیگار بیشتر از خود ویروس اچ‌.آی‌.وی است.

 

دکتر کریشنا پی ردی یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: اگر فردی تا سن 60 سالگی سیگار بکشد و در این سن تصمیم بـه ترک سیگار بگیرد، باز هم بـه افزایش طول عمر خود کمک شایانی کرده و نسبت بـه افراد سیگاری طول عمر بیشتری خواهد داشت.

 

این تیم اظهار کردند کـه ترک سیگار دارای نقش کلیدی در برنامه‌هـای مراقبتی افراد مبتلا بـه اچ.آی.وی داشته و آن ها برای توصیه بهترین راه برای کمک بـه افراد مبتلا بـه HIV در جهت ترک سیگار نیازمند انجام تحقیقات بیشتری هستند.آنها همچنین بـه بررسی منافع بهداشتی و اقتصادی ترک سیگار در میان افراد مبتلا بـه اچ آی وی پرداختند.