پارس ناز پورتال

خطرات فلز آلومینیوم برای سلامتی انسان

خطرات فلز آلومینیوم برای سلامتی انسان

خطرات فلز آلومینیوم برای سلامتی انسان 

فلز آلومینیوم برای انسان مضر است و متاسفانه می بینیم که حتی ظروفی که استفاده می کنیم و فویل های آلومینیومی نقش پررنگی در زندگی ما دارند. 

 

چرا نباید غذا را در کاغذ های آلومینیومی تهیه کنیم؟

امروزه در ساخت اکثر لوازم آشپزخانه مثل دیگ، قابلمه، قاشق و چنگال و یا ماهیتابه، آلومینیوم به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفته است.زیرا، آلومینیوم در مقایسه با آلیاژهای دیگر مثل چدن یا مس، هم سبک تر و هم ارزان تر است. اما امروزه ثابت شده که آلومینیوم برای آشپزی، فلز مناسبی نبوده و سلامتی انسان را به خطر می اندازد.

خطرات فلز آلومینیوم برای سلامتی انسان

آلومینیوم و سلامتی

بدن انسان تنها مقدار کمی از آلومینیوم را می تواند به خوبی دفع کند. بنابراین، اگر مقدار کمی از این فلز وارد بدن ما شد، خطر زیادی سلامتی ما را تهدید نخواهد کرد.بر اساس استاندارد اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، بدن هر شخص روزانه به طور متوسط می تواند به ازای هر 1 کیلوگرم وزن، 40 میلی گرم آلومینیوم را تحمل و دفع کند.

 

اما متاسفانه امروزه، مردم آلومینیوم بیشتری در مقایسه با مقدار استاندارد اعلام شده مصرف می کنند، زیرا آلومینیوم در مواد مختلف خوراکی مثل غلات، پنیر زرد، نمک، سبزیجات، ادویه ها و همچنین چای یافت می شود.علاوه بر این همانطور که گفته شده، اکثر لوازم و وسایل آشپزی نیز از این فلز ساخته می شوند.

 

همچنین، سولفات آلومینیوم که از آلومینیوم مشتق می شود، در فرآیند تصفیه کردن آب نیز به کار می رود.دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف زیاد آلومینیوم سلامتی انسان را به خطر می اندازد.مثلا، آن ها متوجه شده اند که در بافت های مغز افرادی که دچار بیماری آلزایمر هستند، آلومینیوم زیادی نهفته است.

 

علاوه بر این، مصرف زیاد این فلز می تواند باعث بروز بیماری های مرتبط با مغز استخوان و نارسایی های کلیوی شود.جدا از این، آلومینیوم در کاهش نرخ تولید سلول های مغزی نقش پر رنگی ایفا می کند.

 

پرهیز از استفاده از کاغذهای آلومینیومی در پخت و پز

دیگ ها و دیگر لوازم پخت و پز معمولا با گرم شدن اکسید شده و یک لایه محافظ در مقابل نفوذ آلومینیوم به درون غذای در حال پخت، تولید می کنند.اما، این لایه در اثر خراشیدن دیگ، به مرور زمان از بین رفته و خاصیت خود را از دست می دهد.برای حل این مشکل، زمانی که یک دیگ آلومینیومی جدید خریداری کرده اید، آن را پر از آب کرده و چندین بار درون آن آب را بجوشانید.

 

این کار باعث می شود تا یک لایه اکسید شده به رنگ مس، ته دیگ را در بر گرفته و از نفوذ آلومینیوم به غذا جلوگیری کند.اما، پختن غذا در کاغذهای آلومینیومی مساله دیگری است.در واقع، کاغذهای آلومینیومی، یکبار مصرف بوده و شما نمی توانید با اکسید کردن آن، یک لایه محافظ ایجاد کنید؛ بنابراین، آلومینیوم به راحتی در غذا نفوذ می کند.

 

به ویژه اگر غذای تان اسیدی، پر ادویه و یا  به صورت مایع باشد، میزان نفوذ آلومینیوم به مراتب بیشتر خواهد شد.پس، برای جلوگیری از این فرآیند مخرب، بهتر است بجای کاغذهای آلومینیومی از ظروف پیرکس، چینی و یا شیشه ای استفاده نماییم.