پارس ناز پورتال

خرج فست فود در کشور ایران 11هزار میلیارد تومان

مجموعه : مجله خبری روز
خرج فست فود در کشور ایران 11هزار میلیارد تومان

خرج فست فود در کشور ایران 11هزار میلیارد تومان 

این رقم باور نکردنی است اما حقیقت دارد,ایرانی ها در خوردن فست فود تبحر پیدا کرده اند و اکنون می توانند 11 هزار میلیارد تومان فست فود بخورند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ایرانیان سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان فست فود مصرف می کنند گفت: هیچ نهادی در کشور نمی تواند سلامت مواد غذایی را تضمین کند.

 

کورش جعفریان در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به وجود ناامنی غذایی در کشور افزود: در حال حاضر شرایط تغذیه در کشورمان به گونه ای است که هیچ نهاد یا دستگاهی نمی تواند ادعا کند یا تصمین کند که مواد غذایی مورد استفاده مردم کاملا سالم است.

 

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رصدخانه پایش سلامت مواد غذایی ادامه داد: امروزه ۳۰ درصد مردم کشور دچار کم خونی هستند و ۷۰ درصد با کمبود ویتامین D مواجهند با این حال آمار مشکلی را از مردم حل نمی کند و باید به فکر حل اساسی مساله امنیت غذایی باشیم.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کمبود ویتامین با تزریق این ویتامین حل نمی شود،

 

تاکید کرد: در بسیاری کشورهای اروپایی لبنیات بدون اضافه شدن ویتامین D اجازه ورود به بازار پیدا نمی کنند.جعفریان با اشاره به ارائه قرص سولفات در مدارس دخترانه کشور اضافه کرد: دختران ما به دلیل مشکلاتی که این قرص برای معده آنها به وجود می آورد این قرص را استفاده نمی کنند و دور می ریزند پس باید راه حل دیگری پیدا کنیم.

 

وی در مورد سلامت محصولات تراریخته گفت: این محصولات خاص ایران نیست و بسیاری از کشورها اجازه ورود محصولات تراریخته به کشورشان را نمی دهند چون از سلامت آن اطمینان ندارند و ترجیح می دهند کشورهای دیگر از آن استفاده کنند و در صورت عدم بروز مشکلات، پس از اسلها اجازه استفاده از آن را بدهند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اینگونه نیست که پس از چند بار مصرف اثرات منفی محصولات تراریخته مشخص شود و شاید دهها سال زمان لازم باشد تا سلامت این محصولات مشخص شود یا رد شود. در این محصولات ژن را در مقابل آفات مقاوم می کنند اما ممکن این این تغییرات ژنی روی محصول اثرات منفی داشته باشد.

 

البته برخی کشورها از محصولات تراریخته برای ایجاد تنوع در محصولات غذایی استفاده می کنند.جعفریان با تایید افزایش میزان آلرژی در کشور، خاطرنشان کرد: عواملی چون رنگهای خوراکی یا اسانسهایی که به محصولات غذایی اضافه می شود ممکن است روی سلامت افراد و ایجاد آلرژی تاثیرگذار باشد.

 

همچنین برخی باورهای غلط در میان خانواده ها از جمله دادن عسل به نوزادان شیرخوار یا سفیده تخم مرغ و نان به کودکان شیرخوار از عوامل بروز آلرژی در بزرگسالی است زیرا این کودکان هنوز سیستم ایمنی کاملی ندارند.وی ادامه داد: مصرف بالای فست فود یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت افراد است بطوریکه ایرانیان سالانه حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فست فود مصرف می کنند.

 

در حالی که در آمریکا حدود ۳۰ درصد مواد غذایی در خارج از منزل مصرف می شود، این رقم در کشورمان به حدود ۲۰ درصد رسیده است و این یک زنگ خطر است زیرا مصرف غذای خانگی در کشور به شدت کاهس یافته است.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه «نان» یکی از معضلات اصلی در سلامت غذایی مردم ایران است،

 

تاکید کرد: هیچدام از نانهای تولید شده در نانواییهای کشور استاندارد و سالم نیستند زیرا میزان نمک آنها مشخص نیست و همچنین موضوع استفاده از جوش شیرین و دیگر موارد هم وجود دارد. باید نانواییها در قالب هلدینگ و برندینگ درآیند و چند هلدینگ در کشور تولید نان استاندارد را برعهده بگیرند که قابل نظارت باشد.