پارس ناز پورتال

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل 

غول های تکنولوژی و فناوری هر روز یک چیز تازه اختراع می کنند و این بار نوبت به مایکروسافت رسیده است تا خالکوبی های هوشمند خود را معرفی کند. واحد تحقیقات شرکت مایکروسافت و MIT موفق به طراحی خال‌کوبی هوشمندی شدند که می‌تواند از راه دور تلفن‌های همراه را کنترل کند.

 

گروهی از دانشجویان مقطع دکترا آزمایشگاه رسانه‌ای ام‌ای‌تی (MIT Media Lab) همراه با گروهی از پژوهش‌گران بخش تحقیقات مایکروسافت موفق شدند یک پوشیدنی هوشمند را طراحی کنند. این خال‌کوبی موقت به دو شکل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در حالت اول به عنوان یک تاچ‌پد لمسی عمل کرده

 

و از راه دور اسمارت‌فون‌ها را کنترل کند و در حالت دوم از طریق ارتباط حوزه نزدیک (NFC) برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.این فناوری که در سایت MIT جزییات آن مورد بررسی قرار گرفته است، در سمپوزیم بین‌المللی پوشیدنی‌ها که قرار است در تاریخ 22 تا 26 شهریورماه امسال برگزار شود، در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. این پوشیدنی منحصر به فرد DuoSkin نام دارد.

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل

پژوهش‌گران می‌گویند: «شما این قابلیت را در اختیار دارید تا یک مدار را با استفاده از هر نرم‌افزار گرافیکی طراحی کنید. در ادامه تمبر خال‌کوبی را درون ورقه‌ای از جنس طلا که خاصیت رسانایی الکتریکی دارد، قرار دهید و در ادامه سایر ملزومات و مولفه‌های خود را به آن اضافه کنید.

 

به این شکل قادر خواهید بود یک خال‌کوبی تعاملی را ایجاد کنید.» مقاله‌ منتشر شده روی سایت MIT سه کاربرد کلیدی این خال‌کوبی را این‌گونه بر شمرده است. اول آن‌که می‌توانید از این خال‌کوبی در جهت تبدیل پوست خود به یک صفحه لمسی استفاده کنید. دوم آن‌که می‌توانید آن‌را به گونه‌ای طراحی کنید که بر مبنای دمای محیطی تغییر رنگ دهد و سوم آن‌که برای واکشی اطلاعات از آن استفاده کنید.

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل

 در تصویری که از سوی MIT منتشر شده است، حتا چراغ‌های LED را مشاهده می‌کنیم که روی این پوشیدنی نصب شده‌اند و درخشندگی خاصی را به پوست بخشیده‌اند. این اولین باری نیست که پژوهش‌گران سعی می‌کنند لایه بیرونی پوست که اپیدرم نامیده شده و غیرهوشمند است را هوشمند کرده و به یک نمایش‌گر لمسی تبدیل کنند.

خالکوبی های هوشمند و ارتباط با موبایل

در سال 2010 نیز یک دانشجوی دانشگاه کارنگی ملون با همکاری بخش تحقیقات مایکروسافت، چیزی به نام Skinput را طراحی کردند. پوشیدنی خاصی که برای مچ دست‌ و پشت دست‌ طراحی شده بود و دست را به یک ابزار اشاره‌گر ورودی تبدیل می‌کرد. اما فرآیند طراحی و ساخت پوشیدنی‌هایی که در قالب یک رابط کاربری برای پوست مورد استفاده قرار گیرند، هزینه‌بر بوده و جزء پروژه‌های گران قیمت شناخته می‌شوند.

 

این فناوری‌ها برای آن‌که بتوانند به شکل عادی مورد استفاده قرار گیرند، راه طولانی پیش‌رو دارند. به ویژه آن‌که به راحتی و همانند خال‌کوبی‌های عادی بتوان آن‌را به پوست چسبانده، آن‌ها ‌را نم‌دار کرد و در نهایت آن‌ها ‌را از پوست جدا کرد. به هر ترتیب این چنین فناوری‌هایی بیشتر برای بررسی وضعیت سلامت افراد

 

و به ویژه برای شرکت‌هایی که در زمینه محصولاتی مبتنی بر سلامت مشتریان به فعالیت اشتغال دارند، مفید خواهد بود. به نظر می‌رسد، آینده پوشیدنی‌ها افق روشنی پیش روی خود دارد. به‌طوری که در آینده نه چندان دور در یک چشم بر هم زدن قادر خواهید بود از پوشیدنی‌ها سریع‌تر از فناوری‌های رایج استفاده کنید.