پارس ناز پورتال

خارش پوست سر را با شنبلیله رفع کنید

خارش پوست سر را با شنبلیله رفع کنید

خارش پوست سر را با شنبلیله رفع کنید 

سبزی شنبلیله جدا از خواص درمانی که دارد برای پوست سر نیز مفید است و می تواند خارش ناحیه پوست سر را رفع کند. دکترای تخصصی داروسازی سنتی گفت: برای درمان خارش پوست سر می‌توان از آب شنبلیله برای شستشو استفاده کرد این کار باعث مجعد شدن و حالت‌دار شدن موقتی موها نیز می‌شود و برای خوشرنگ شدن پوست صورت از آب دم‌کرده برگ شنبلیله یا لعاب دانه‌های آن روی پوست بمالید.

 

زارع‌شاهی درباره گیاه شنبلیله اظهار داشت: شنبلیله گیاهی با مزه‌ای خاص که شاید خوشایند بسیاری از ما نباشد! اما خواص بسیار زیادی در آن نهفته است که اگر از آن آگاه شویم مطمئناً آن را از سر سفره‌هایمان حذف نخواهیم کرد.

 

به‌گفته وی مزاج شنبلیله گرم و خشک است و بذر و برگ گیاه به‌صورت موضعی و خوراکی اثرات درمانی بسیار خوبی دارد، همچنین ملیّن و افزایش دهنده نیروى جنسى است و استفاده از آن به‌صورت کوکو و یا ریختن برگ آن در غذاهایی مثل اشکنه و سوپ و انواع آش بسیار مفید است و می‌تواند در کنار خواص زیاد خود طعم لذیذی به غذای ما بدهد.

 

دکترای تخصصی داروسازی سنتی افزود: برای از بین بردن تلخی برگ آن، می‌توانید گیاه را یک بار جوشانده آب آن را بریزید سپس استفاده کنید, اثر ضدالتهاب خوبی دارد و در طب سنتی در موارد صلاحدید پزشک از دانه و برگ این گیاه به‌صورت ضماد در نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود.

 

زارع‌شاهی اضافه کرد:کسانی که مشکلات ریوی دارند از این گیاه غافل نشوند و حتماً آن را به غذاهای روزانه خود اضافه کنند. بذر آن را آرد می‌کنند و در غذاهای مختلف و یا به‌همراه شیر مصرف می‌کنند که چاق‌کننده خوبی است و برای درمان لاغری مفرط استفاده می‌شود.

 

وی گفت: برای درمان خارش پوست سر می‌توان از آب شنبلیله برای شستشو استفاده کرد. در نظر داشته باشید این کار باعث مجعد شدن و حالت‌دار شدن موقتی موها نیز می‌شود، همچنین برای خوشرنگ شدن پوست صورت می‌توانید از آب دم‌کرده برگ شنبلیله و یا لعاب دانه‌های آن روی پوست بمالید.

 

نکته قابل توجه اینکه در باردارى با احتیاط مصرف شود و البته زیاده‌روی در مصرف این گیاه نیز می‌تواند اثرات ناخوشایندی داشته باشد.