پارس ناز پورتال

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

کشور عربستان سعودی کـه در منطقه خاورمیانه قرار دارد بـه دلیل وجود قبله مسلمانان کعبه، همیشه مورد توجه مسلمانان سراسر جهان بوده است. اما جدای از این مورد بـه دلیل وجود میدان هـای عظیم نفتی برای کشور هـای صنعتی اهمیت خاصی دارد. در این پست در پارس ناز می‌خواهیم شما را با حقایقی درباره عربستان کـه باید بدانید آشنا کنیم.

 

این کشور کـه از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان نفت در دنیاست، اخیرا بـه دلیل مسائلی چون فاجعه منا، جنگ با یمن و دادن حق رای بـه زنان در صدر بسیاری از اخبار قرارگرفته است.

 

از این رو ما هم برآن شدیم کـه مختصری در مورد قوانین و اتفاقات مربوط بـه پادشاهی عربستان سعودی برای شما توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

 

1. روزانه در حدود ۱۰۰ شتر در پایتخت عربستان سعودی فروخته می شوند

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

مرکز عربستان، ریاض، بازار بسیار بزرگی برای خرید و فروش شتر دارد.

 

2. بـه طور متوسط در سال ۲۰۱۵، یک روز در میان یک نفر در عربستان اعدام شده است

دست کم ۱۵۱ نفر در سال ۲۰۱۵ در عربستان اعدام شدند، کـه این میزان از سال ۱۹۹۵ تاکنون بـه بیشترین تعداد خود رسیده است. این موج بی‌سابقه از اعدام‌ها برای مقامات عربستان سعودی شروع یک مرحله تیره و تار است.

 

بـه طوری کـه در سال‌هـای اخیر بـه ندرت این تعداد از مرز ۹۰ نفر تجاوز می کرد اما اکنون بـه این رقم بالا رسیده است.

 

3. میدان نفتی غوار این کشور برای پرکردن ۴،۷۷۰،۸۹۷ استخر در سایز استاندارد المپیک کافی است

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

منابع نفتی این سرزمین بسیار زیاد است و منطقه‌ی نفتی غوار بزرگترین نمونه در جهان است، کـه در حدود ۷۵ میلیارد بشکه نفت از آن استخراج میشود. «یک استخر المپیک ۶۶۰،۲۵۳،۰۹ گالن گنجایش مایعات را دارد ».

 

4. عربستان سعودی بزرگترین کشور بدون رودخانه در جهان است

عربستان سیزدهمین کشود پهناور جهان است، کـه با مساحت ۸۳۰ هزار مترمربع پس از الجزایر دومین کشور بزرگ در میان کشور هـای عربی بـه شمار میرود.

 

۹۵ درصد از این کشور را بیابان یا شبه بیابان تشکیل میدهد، عده ای از بزرگترین مناطق بیابانی آن صحرای نفوذ«an nafud» و ربع الخالی «Rub al-Khali» هستند. تنها ۱.۴۵ درصد از این سرزمین قابل زرع است.

 

و در حالی‌کـه این کشور هیچ رودخانه‌ای ندارد، سواحل پهناور آن با خلیج فارس و دریای سرخ اهرم بزرگی برای کشتی‌هـای آن در خلیج فارس و کانال سوئز است.

 

5. عربستان تنها کشوری است کـه زنان در آن اجازه‌ی رانندگی ندارند

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

برطبق گفته‌ی رویترز، این کشور اسلامی محافظه‌کار قانون مصوبی مبنی بر منع رانندگی زنان ندارد، اما شهروندان عربستان موظف هستند تا زمانی کـه در کشورند مجوزهایی را برای رانندگی تهیه کنند کـه این مدارک برای زنان صادر نمی‌شود و بدین ترتیب علنا از رانندگی منع شده‌اند.

 

6. جمعیت کشور عربستان بیشتر از ایالت تگزاس ایالات امریکا است اما تولید ناخالص داخلی تگزاس از آن بیشتر است

جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۳ در حدود ۲۸/۸ میلیون نفر اعلام شده است کـه از جمعیت ۲۶/۵ میلیونی تگزاس بیشتر است، اما تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در همان سال حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بوده کـه این رقم در تگزاس چیزی در حدود دوبرابر است یعنی ۱/۴ تریلیون دلار.

 

بعلاوه عربستان سعودی، نوزدهمین کشور در تولید ناخالص داخلی است اما اگر تگزاس یک کشور مستقل محسوب میشد در جایگاه سیزدهم قرار میگرفت پس از کشور استرالیا و بالای اسپانیا.

 

در واقع ایالت تگزاس از کشوری مانند عربستان بازدهی بیشتری دارد.

 

7. بخش نفتی عربستان سعودی ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را جبران می‌کند

 

این امر سبب میشود کـه تولید ناخالص داخلی انها از کشورهایی مانند مصر، عراق و تونگا بیشتر باشد. درآمد بخش نفتی عربستان در حدود ۳۳۵،۳۷۲ میلیارد دلار است در حالی‌کـه عراق ۲۲۲،۸۷۹ میلیارد دلار، مصر ۱۰۴،۴ میلیارد، رواندا ۷.۴۵۱ میلیارد دلار و تونگا ۴۶۶ میلیون دلار.

 

8. عربستان سعودی در حال ساخت بلندترین ساختمان جهان است

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

این برج کـه موافقت‌هـای لازم برای ساخت آن صورت گرفته است، در حدود یک کیلومتر ارتفاع دارد حتی اگر ۴۹۲ لبرون جیمز «بسکتبالیست مشهور کـه ۲.۰۳ متر قد او است» روی سر هم قرار گیرند بازهم بـه ارتفاع این برج نمیرسند. نام این برج قرار است برج جده باشد- با نام مستعار برج پادشاهی.

 

اما عراق تصمیم دارد، در این زمینه از عربستان پیشی بگیرد و برجی بـه نام عروس را با ارتفاع در حدود ۱۵۰ فوت بیشتر از برج جده بسازد!

 

9. هزینه‌ی ساخت این برج بلند ۱۹.۲ برابر بیشتر ازدرآمد تیلور سوئیفت«Taylor Swift» خواننده ثروتمند آمریکایی در سال گذشته است

 

هزینه‌ی ساخت آن در حدود ۱.۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. درحالی کـه تیلور سوئیف« Taylor Swift» خواننده مشهور پاپ در سال ۲۰۱۴، ۶۴ میلیون دلار درآمد داشته است.

 

10. مرزی پر پیچ و خم میان عربستان و اردن

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

عربستان سعودی و اردن دارای مرزی عجیب و غریب هستند کـه بـه نام سکسکه وینستون یا عطسه وینستون شهررت دارد!

 

شایعه‌ها حاکی از آن است کـه یک روز بعداز ظهر کـه وینستون چرچیل «وزیر مستعمرات بریتانیا در زمان‌هـای دور کـه مسئول مشخص کردن مرزهای فرااردن بوده» حال خوشی نداشته است و با داشتن سکسکه این مرز را با خودکار مشخص کرده است. اما بـه راستی دلیل دیگری پشت این قضیه بوده است.

 

11. در حدود ۶۰ درصد نیروی کار عربستان سعودی را خارجی‌ها تشکیل می‌‌دهند

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

درست است کـه بهبودی در ساختار نیروی کار عربستان سعودی بـه چشم می‌خورد اما بخش اعظم این پیشرفت را مدیون نیروی کار خارجی هستند.

 

بر طبق گفته مسئول خاورمیانه HBSC « بانک هنگ کنگ شانگهای» رزن ناصر« Razan Nasser»: مردم عربستان کماکان در پست‌هـای دولتی این کشور مشغول بـه کار هستند و انگیزه کمی برای کار در بخش خصوصی یا افزایش بازدهی دارند. بنابراین بیشتر افرادی کـه در بخش‌هـای خدماتی و نفتی مشغول بـه کارند خارجی هستند.

 

و این مسئله تا سال ۲۰۱۲ کـه قوانین مربوط بـه ممنوعیت ورود غیر مسلمانان بـه خاک عربستان راحت‌تر شد برای کشور مشکل ساز شده بود.

 

12. نرخ مشارکت نیروی کار زن در عربستان در حدود ۲۰ درصد است

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

عربستان هشتمین کشوری است کـه کمترین نیروی کار خانم را دارد. در مقایسه با کشورهایی نظیر ایالات امریکا کـه ۴۷ درصد نیروی کار آن را خانمها تشکیل می‌دهند و کشور هـای کشور کشور آلمان و ژاپن کـه این رقم در انها بـه ترتیب ۵۴ درصد و ۴۹ درصد است این رقم پایین است.

 

این مسئله‌ای است کـه حتی بیل گیتس هم در مصاحبه‌اش در سال ۲۰۰۷ نسبت بـه آن اعتراض کرده است، او در پاسخ بـه سوال شخصی کـه پرسید آیا عربستان میتواند یک کشور بزرگ باشد، گفت زمانی کـه کشوری از نیمی از استعدادهای خودش استفاده نمیکند، هیچگاه نمیتواند در صدر قرار بگیرد.

 

در سال ۲۰۱۲، سرانجام زنان اجازه یافتند در مشاغلی مانند فروشندگی لباس زیر زنانه فعالیت کنند، پیش از این زنان مجبور بودند در این فروشگاه‌ها با فروشندگان مرد روبه رو شوند و اصلا وضعیت خوشایندی برایشان نبود.

 

13. ۴۷ درصد جمعیت این کشور را افراد زیر ۲۴ سال و ۵ درصد آن را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل میدهند

بـه واقع نیروی جوان عربستان از نقاط مثبت آن در مقایسه با کشور پیشرفته‌ای مانند ژاپن با جمعیتی سالخورده است.

 

یک نویسنده HBSC میگوید: جمعیت جوان و در حال رشد عربستان ظرفیت رشدی کشور در دهه‌هـای پیش رو را افزایش میدهد. اگر چه در طولانی مدت، خواسته‌هـای این جمعیت رو بـه رشد خود یک چالش برای کشور خواهد بود.

 

14. رشد عربستان سعودی بـه افزایش منابع آن ارتباط دارد نه افزایش بازدهی.

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

نمودار HSBC «بانک هنگ کنگ شانگهای» در تصویر زیر نشان میدهد کـه رشد عربستان سعودی بـه میزان قابل توجهی بـه افزایش منابع آن ارتباط دارد نه بازدهی یا کار.« منابع با رنگ مشکی نشان داده شده است و کار و بازدهی بـه ترتیب با توسی و قرمز».

 

15. عربستان سعودی در حال ساخت ۶ شهر اقتصادی است کـه پیش بینی می‌شود تولید آنها در حدود ۳.۵ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی بـه تولید ناخالص داخلی عربستان اضافه کند

انها در تلاش برای ایجاد تنوع در اقتصاد خود هستند کـه تنها بـه بخش نفتی متکی نباشد. عربستان سعودی در حال ساخت ۶ شهر بزرگ اقتصادی است کـه پیش بینی‌ها حاکی از آن است کـه افزایش ۱۵۰ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی را بـه همراه خواهد داشت.

 

شهرهایی کـه در نقاط مختلف کشور قرار خواهند گرفت و گفته میشود ۱.۳ میلیون موقعیت شغلی ایجاد خوهند کرد و سرانه تولید ناخالص داخلی از ۱۳هزار دلار بـه ۳۳.۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

 

16. هزینه نظامی عربستان سعودی سالانه ۴ برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور افغانستان است

حقایقی درباره عربستان که باید بدانید

هزینه‌ی نظامی عربستان از ۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ بـه ۸۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. کـه این رقم این کشور را پس از کشور ایالات امریکا، چین و روسیه در رتبه‌ی چهارم قرار داده است.

 

نکته‌ی قابل توجه این است کـه ۱۰.۴ درصد از هزینه‌ی نظامی عربستان سعودی از تولید ناخالص داخلی این کشور تامین می‌‌شود کـه رقم بالایی است. بیشتر کشورها ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را بـه این امر اختصاص میدهند و حتی این رقم در کشور کشور ایالات امریکا هم ۳.۵ درصد است.

 

17. درآمد نفتی عظیم بـه عربستان سعودی اجازه‌ی خرج‌هـای ناکارآمد را میدهد، اما کاهش قیمت جهانی نفت نشان میدهد این وضعیت ثبات ندارد

ناصر مسئول خاورمیانه HSBC « بانک هنگ کنگ شانگهای» می‌گوید: “افزایش قیمت نفت در دهه‌هـای اخیر برای عربستان رشد مالی چشم گیری را بـه ارمغان آورده است کـه باعث ایجاد سیر صعودی مخارج آن شده و همچنینانگیزه‌ی کمی برای انضباط مالی آن ایجاد کرده است”.

 

او در ادامه می‌افزاید :”این عادات خرج کردن و ناتوانی در تولید درآمد غیر نفتی سبب ایجاد وابستگی شدید بـه نفت میشود. بنابراین این کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی روی عربستان سعودی و کل شورای همکاری خلیج فارس دارد”.