پارس ناز پورتال

حفظ روحیه کارکنان پس از اخراج یک هم تیمی

حفظ روحیه کارکنان پس از اخراج یک هم تیمی

حفظ روحیه کارکنان پس از اخراج یک هم تیمی 

درصورت اخراج شدن یک هم تیمی از گروه باید روحیه بقیه اعضا را تقویت کنیم چون اخراج شدن تاثیرات منفی در ذهن دیگران می گذارد. هر یک از افرادی که در مقام مدیریت یک گروه مشغول به کار هستند، به ناچار احتمالا زمانی با وظیفه دشوار اخراج یکی از اعضا تیم مواجه می شوند.

 

اغلب در این موارد مدیران با شایعاتی روبرو می شوند که ضمن متهم نمودن آنها به قضاوت اشتباه، روحیه همکاری سایر اعضا را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.افرادی که از گروه کنار گذاشته می شوند بطور معمول به جای تلاش برای یافتن راه حل فقط به شکوه و شکایت مشغولند،

 

تمایلی به یادگیری و همراه شدن با سایرین ندارند، گاه بی دلیل و به سرعت عصبانی می شوند، کار گروهی را بلد نیستند، گاه خود بخشی از مشکل ایجاده شده هستند و تقریبا هرگز در ارایه و اجرای راه حل نقشی ندارند.بعضی از این افراد در مواردی نیز دوست داشتنی هستند و حتی از دوستانی

 

در محل کار برخوردارند. اما باید پذیرفت که برای فرهنگ حاکم بر یک تیم و یک سازمان مانند سمی خطرناک عمل می کنند. گاه مدیران در نهایت به این نتیجه می رسند که این “افراد مشکل ساز” باید هر چه زودتر از سر راه برداشته شوند.

 

مدیران قابل و با تجربه موقعیت را ارزیابی می کنند و سپس با شهامت دست به عمل می زنند و این افراد را از تیم اخراج می کنند. اما اعضایی که در تیم باقی می مانند چه؟ آیا نباید سعی کنیم روحیه آنها را ارتقا بخشیم تا حس همکاری در آنها کاهش نیابد؟ در ادامه، برای آشنایی با راهکارهایی برای حفظ روحیه مثبت تیم پس از تغییر ساختار آن با تک شات همراه باشید.

حفظ روحیه کارکنان پس از اخراج یک هم تیمی

1. موقعیت مدیریتی خود را مجدداً از پایه تحکیم کنید

کار ساده ای است. بر روی روابط با اعضا و ایجاد و شکل دهی اعتماد تمرکز کنید. اطمینان کسب کنید که همه اعضا تیم با ماموریت سازمان آشنا هستند، اهداف آن را می شناسند و از اهمیت هر یک از آنها مطلع هستند. بیش از آنچه حرف می زنید به حرف های سایر اعضا گوش دهید. به این بیاندیشید که کمپانی شما چه نقشی در بهبود امور جهان دارد. آن را با اعضا تیم خود در میان بگذارید.

 

2. وقت بیشتری را با اعضای برجسته و کارآمد تیم خود بگذرانید

معمولا افرادی که بیشترین ارزش را در یک تیم دارند فاقد هر نوع عنوانی هستند. این گروه گاه با عنوان اعضا “نامریی” گروه شناخته می شوند که البته بیشترین تاثیر را در فرهنگ حاکم بر سازمان دارند. حالا که اعضا ناسازگار را اخراج کرده اید، باید تشخیص دهید که آیا اعضا کارآمد تیم نیاز به ارتقا و در معرض دید قرار گرفتن دارند.

 

به هیچ عنوان نمی توانید از گذراندن زمان با اعضای تیم خود گریز داشته باشید. باید متوجه شوید که آنها به چه مواردی اهمیت می دهند. بعنوان یک مدیر، باید به نتیجه ای برد/برد بیاندیشید که در آن اعضای تیم به انگیزه لازم برای ادامه کار دست می یابند و همچنین کمپانی در راه دستیابی به اهداف خود قدم بر میدارد.

 

در خصوص آنچه این اعضای برجسته را متمایز می کند آشکار صحبت کنید و به آنها بازخورد بدهید. آیا روحیه همکاری آنها در مواجهه با مشکلات است که آنها را متمایز می کند، یا تمایل آنها به کمک و یا انجام وظایفی ورای وظایف شغلی تعیین شده برای آنها؟

 

از اینکه چگونه می توانید آنها را بهتر حمایت کنید مطلع شوید و به آنها نشان دهید که ارزش حضورشان در تیم را درک می کنید.

 

3. با اعضا تیم بیشتر تعامل داشته باشید

سعی کنید در تعامل با اعضای تیم از محدوده ی آرامش خود فراتر روید. در این تعامل سعی بر انتقال دیدگاه سازمان داشته باشید. انتظارات خود را به وضوح و کاملا شفاف بیان کنید. از روش های ارتباطی که شما را با اعضا رو در رو قرار می دهد استفاده کنید – مثلا با آنها بر روی اسکایپ یا گوگل هنگ آوتز مکالمه کنید.

 

4. تا جایی که می توانید سوال بپرسید

از اعضا تیم در خصوص آنچه در گذشته توانسته به بازده تیم کمک کند یا آن را مخدوش کند بپرسید. به نظر آنها مشکلات فعلی در سر راه تیم کدامند، راه حل پیشنهادی آنها برای این مشکلات چیست؟

 

مایکل ماداک و رافایل لویی ویتون گفته اند:

“بهترین نوآوران، افرادی هستند که به آموختن علاقه دارند نه افرادی که تصور می کنند دانش آنها کافی است. این موضوع در خصوص فرهنگ های نوآورانه نیز صحت دارد. مدیرانی که این فرهنگ را پایه نهاده اند، می دانند که برای کشف باید مشتاقانه به شناخت ناشناخته ها بپردازند و مستقیما خود را درگیر موضوع کنند. ممکن است در این راه شکست بخورند، اما بعداً تجربیات خود را با سایر اعضا تیم به اشتراک می گذارند.”

 

5. زمان های منظمی را در نظر بگیرید که اعضا بتوانند به شما مراجعه کنند

اعضا باید بدانند که شما پذیرای پرسش ها، نظرات و ایده های آنها هستید. زمانی را برای گوش دادن به آنها و نقطه نظراتشان اختصاص دهید.

 

6. زمانی را برای تفریح در کنار اعضای تیم اختصاص دهید

زمانی را برای فعالیت هایی که ارتباط بین اعضا را ارتقا می دهد اختصاص دهید که حتی می تواند به سادگی تعیین “ساعت شادی” باشد که در طول این زمان می توانید همکارانتان را فارغ از تکلف های رسمی و کاری بشناسید. گذراندن زمانی خارج از محیط کار با اعضای تیم از ارزشی غیر قابل وصف برخوردار است و به آنها کمک می کند برای هر چه دلپذیرتر شدن کار و محیط کار پیش قدم شوند و ایده های خود را مطرح کنند.

 

به یاد داشته باشید که اکثر افراد با اخراج اعضایی که عملکرد مناسبی نداشته اند احساس آرامش خواهند کرد و آن را نشانه ای از مدیریت هوشیارانه شما می دانند.

 

هرگز پس از رسیدن به این نتیجه که اخراج یکی از اعضا ضروری است در اجرای تصمیم خود تعلل نکنید. تحقیقات نشان داده است که تصمیم اولیه شما معمولا صحیح است؛ اخراج کارمندان سخت است، اما گاه ضروری است. در این موارد باید علت اخراج را به طور صریح بیان کنید و ظرافت را در این مواقع نیز در نظر داشته باشید.

 

برای افرادی که اخراج می شوند نیز این می تواند فرصتی برای تغییر و ارتقای عملکرد باشد. شاید آنها هم به ارزیابی عملکرد خود بپردازند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند. این افراد در چنین مواقعی معمولا به اهداف خود بیشتر می اندیشند و در خصوص آنچه آنها را از دستیابی به اهداف بازداشته است مسئولیت پذیرتر می شوند.