پارس ناز پورتال

حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

مجموعه : اخبار سینما
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر 

بازیگران زن در جشنواره فیلم فجر امسال نقش های بسیار فعال و پررنگی دارند طوری که این موضوع مورد توجه همه قرار گرفته است.امسال در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور فیلم هایی با موضوع زنان پررنگ است و از ۳۳ فیلمی که در بخش مسابقه این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده اند حداقل ۱۱ فیلم یا به موضوع زنان می پردازد و یا راوی و قهرمان اصلی داستان یک زن است.

 

این امر می تواند نشان‌دهنده این باشد که سینماگران درباره موضوع زنان در جامعه حساس تر شده اند و حال باید دید این موج فیلمسازی با محوریت زنان می تواند در عرصه اجتماع هم تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد.در این گزارش با آثاری که در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نوعی زنان را در مرکز داستان خود قرار داده اند، آشنا می شوید.

 

«ویلایی‌ها» اولین اثر سینمایی منیر قیدی است. این کارگردان تصمیم گرفته اولین اثر سینمایی خود را با موضوع زنان در جنگ تحمیلی جلوی دوربین ببرد. در این فیلم زنان نقش موثری دارند و عوامل مختلف این اثر سینمایی معتقدند که این اثر یک فیلم زنانه است.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در این فیلم بازیگرانی چون طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی، صابر ابر، امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری، هستی فرطوسی، سوگل و سوگند بارانی، آوین منصوری، گیتی قاسمی، فریماه کهنمویی، مهدخت مولایی، فاطمه بابایی و معصومه بیگی به ایفای نقش می پردازند.

 

«رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت اله داستان زنی را روایت می کند که دچار مشکلاتی می شود و زندگی شخصی او با تغییراتی همراه است. قهرمان اصلی این فیلم همانطور که از داستان فیلم مشخص است یک زن است که لیلا حاتمی در نقش آن بازی کرده است.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در این فیلم اوج و فرود رابطه یک زن و مرد را برابر مشکلاتی که بوجود می آید، می‌بینیم.

 

لیلا حاتمی، کوروش تهامی، الهام کردا، لیلا موسوی، حسین عرفانیان، خسرو بامداد، بامداد نعمت‌اله و حمیدرضا آذرنگ بازیگران این فیلم هستند.«اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده درامی درباره چالش ها و نیازهای عاطفی و روابط انسانی است که بی شک یک سر این روابط را زنان در دست دارند.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در این فیلم هدیه تهرانی نیز حضور دارد که معمولا در فیلم هایی بازی می کند که زن نقش مهم و تاثیرگذاری در دنیای اطراف خود دارد.هدیه تهرانی، پژمان بازغی، مریلا زارعی، هدی زین العابدین، پوریا رحیمی سام، سهیلا رضوی، علی عمرانی، سودابه جعفر زاده، علی شیدایی فر، فریماه حسینی پور و یوسف بختیاری در این فیلم حضور دارند.

 

«فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد علاقه ها و آرزوهای یک دختر نوجوان را به تصویر می کشد، دختری که برای رسیدن به آرزو و علاقه خود راهی سفر می شود.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

این فیلم داستان دختر ۱۸ ساله ای به نام گلنار را روایت می‌کند که از شهرستان به تهران می‌آید و تلاش می‌کند تا با ماشین «فراری» هشت میلیاردی، عکس یادگاری بگیرد.محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیامک صفری، سیما تیرانداز، رضا داوودنژاد و رضا کیانیان در «فراری» به ایفای نقش پرداخته اند.

 

«سارا و آیدا» به کارگردانی مازیار میری فیلمی است که در آن روابط دو دوست را در شرایطی خاص به چالش می کشد. فیلمی که دو قطب اصلی داستان دو دختر جوان هستند که دوش به دوش هم در برابر مشکلی قرار می گیرند.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در این فیلم غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان، شیرین یزدان بخش، احمد هاشمیان بخش با حضور تینا پاکروان به ایفای نقش می پردازند.«زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده روابط و زندگی زوج های جوان و طلاق عاطفی که در جامعه امروز به عنوان یک معضل شناخته شده است را به تصویر می کشد. فیلمی که در آن زن و مشکلاتی که با آن دست به گریبان است به تصویر کشیده شده است.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت دوست، رسول نجفیان، نفیسه روشن، آزیتا حاجیان، حسام نواب صفوی و فرشید زارعی‌فرد، ابوالفضل میری و لاله مرزبان در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

«پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی نیز داستان اجتماعی دارد که به مساله ایدز در جامعه می پردازد، قهرمان اصلی داستان این فیلم یک دختر جوان است که به شغل خبرنگاری مشغول است و درگیر ماجرایی می شود.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

 به گزارش پارس ناز در این فیلم بازیگرانی چون امین تارخ، پرویز پورحسینی، حسین پاکدل، سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش، سیامک صفری، بهزاد فراهانی، شقایق فراهانی و سمیه نجومی حضور دارند.

 

«شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری نیز داستان متفاوتی را دنبال می کند و در این فیلم شاهد به تصویر کشیدن مصائب و مشکلات یک دختر میانسال و مجرد است. فیلمی که شاید به گونه ای مشکلات به تاخیر افتادن زمان ازدواج را به تصویر می کشد.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

این فیلم قبلا به نام «سهیلا» شناخته می‌شد.زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم هستند.«مادری» به کارگردانی رقیه توکلی اولین اثر سینمایی این کارگردان است. وی نیز برای اولین پروژه سینمایی خود زنان را به عنوان محور اصلی داستان انتخاب کرده است.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در این فیلم بازیگرانی چون نازنین بیاتی، هانیه توسلی، ملیسا ذاکری، مریم بوبانی، آنا زارع، سجاد اسماعیلی و هومن سیدی حضور دارند.«پشت دروازه های بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکویی هرچند یک انیمیشن سینمایی است، اما مساله جالب این است که راوی و نقش اول این فیلم انیمیشن یک دختر جوان است.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

این فیلم تنها انیمیشن حاضر در بخش رقابتی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است.«فصل نرگس» به کارگردانی نگار آذربایجانی نیز از دیگر آثاری است که به نوعی زنان را در محور خود دارد. این فیلم درباره زنانی است که در شرایط و موقعیت های خاصی قرار می گیرند و امیدوارانه در پی حل موضوعات زندگی هستند، زنانی که حس انسان بودن را می پرورانند.
حضور پررنگ زنان در فیلم های جشنواره 35 فجر

در «فصل نرگس» بازیگرانی پژمان بازغی، ریما رامین فر، یکتا ناصر، شایسته ایرانی، امیر آقایی، سام نوری، محمدرضا هدایتی و صالح میرزاآقایی حضور دارند. این فیلم دومین ساخته نگار آذربایجانی است.در فیلم‌هایی که بدان‌ها اشاره شده نام پنج کارگردان زن دیده می شود که این امر می تواند نشان از حضور پررنگ زنان در سینمای ایران باشد.