پارس ناز پورتال

حسینیه اعظم زنجان قطب گردشگری مذهبی

مجموعه : مذهبی
حسینیه اعظم زنجان قطب گردشگری مذهبی

حسینیه اعظم زنجان قطب گردشگری مذهبی 

اکنون حسینیه اعظم زنجان در تمام دنیای اسلام مشهور است و عزاداری های میلیونی که انجام می دهد شکوه خاصی دارد. شهر زنجان در کنار سایر فرصت های گردشگری در زمینه گردشگری مذهبی نیز دارای جایگاه ویژه ای است که با وجود حسینیه و زینبیه اعظم این امر روند روبه رشدی دارد.

 

حسینیه اعظم زنجان به عنوان یک الگو در سطح جهان اسلام مطرح شده است و برای تبدیل شدن شهر زنجان به قطب گردشگری مذهبی باید زیرساخت های لازم فراهم شود.حسینیه اعظم زنجان، دارای قدمتی ۵۰۰ ساله است، قدمتی که نه در تحلیل زمانی بلکه در قلب های اهالی زنجان می توان نفوذ آن را دید.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: زنجان جزو استان هایی است که دارای تعداد بالایی از گردشگران مذهبی در مقاطع خاصی همچون هشتم و یازدهم محرم هست.در دو مراسم بزرگ حسینیه و زینبیه اعظم معمولا گردشگرانی از خارج استان به زنجان عزیمت می کنند و هر سال تعداد این گردشگران مذهبی نسبت به سال قبل افزایش می یابد.

حسینیه اعظم زنجان قطب گردشگری مذهبی

 به گزارش پارس ناز وی ادامه داد: می توان با استفاده از ظرفیت سایر برنامه های مذهبی از قبیل تعزیه خوانی، زمان ماندگاری گردشگران مذهبی زنجان را به چهار روز افزایش داد.به گفته رحمتی تقویت تعزیه خوانی در محل های جغرافیایی مختلف زنجان امسال به جد مورد توجه بوده و با همکاری صداوسیما و رسانه های مکتوب در این راستا تلاش شده است.

 

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان در گفت وگویی افزود: حسینیه اعظم زنجان به عنوان یک الگو و برند در سطح جهان اسلام مطرح شده است، اگر زیر ساخت های لازم آماده نشود، در سال های آتی زنجان با مشکلات زیادی برای جذب گردشگر مذهبی مواجه خواهد شد.

 

جواد غم پرور افزود: برای جذب گردشگر مذهبی در دهه نخست محرم باید زیر ساخت هایی چون اسکان زائران و امکانات عمومی شهر را افزایش داد .وی ادامه داد: حسینیه اعظم زنجان در دهه محرم و صفر و ایام عید نوروز گردشگران زیادی دارد که باید زیر ساخت های لازم همچون هتل ها و مسافرخانه ها برای این امر در دستور کار قرار گیرد.

حسینیه اعظم زنجان قطب گردشگری مذهبی

حسینیه اعظم زنجان و گرمابه آن در جنوبی‌ترین بخش بافت قدیمی شهر زنجان و در محله‌ای معروف به همین نام واقع شده که در گذشته مشرف به دروازه‌ جنوبی شهر دروازه قلتوق بوده است و بر اساس کتیبه‌ای که بر سردر ورودی گرمابه‌ این مجموعه قرار دارد، تاریخ تجدید بنای آن به عهد ناصرالدین شاه باز می‌گردد.

 

مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان، که در هشتمین روز ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود، در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به عنوان دهمین مورد و از جنبه آیین‌های عزاداری بعنوان نخستین نمونه در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.