پارس ناز پورتال

درباره حساسیت به نور بیشتر بدانیم

درباره حساسیت به نور بیشتر بدانیم

درباره حساسیت به نور بیشتر بدانیم 

کسانی هستند که وقتی در معرض نور خورشید قرار میگیرند طاقت نمی اورند و نمیتوانند مدت زمان زیادی را زیر نور باشند. فتوسنسیتیویتی یا حساسیت پوست به نوربنا به تعریف یک واکنش غیر طبیعی پوست به اثرات اشعه ماورا بنفش در نور خورشید می باشد.

 

این وضعیت گاهی اوقات از همان بدو تولد هم وجود دارد و در بعضی مواقع در سنین بالاتر ایجاد می شود.

 

مواد مختلفی ممکن است باعث حساسیت پوست به نور شوند که این مواد عبارتند از: مصرف داروهایی مثل آنتی بیوتیک تتراسایکلین، داروهای ادرار آور(دیورتیک) و قرص های بارداری.حساسیت پوست به نور ممکن است همچنین بر اثر استفاده از بعضی مواد آرایشی هم ایجاد شود.

 

این وضعیت گاهی اوقات در بیماران مبتلا به لوپوس اریتوماتوز سیستمیک که یک بیماری خودایمنی می باشد و بدن اشتباها به بافتهای خودش صدمه می زند نیز دیده می شود.گاهی اوقات هیچ علت آشکاری برای بروز این حساسیت وجود ندارد.در چنین مواردی به آن، اصطلاحا حساسیت به نور اولیه گفته می شود.

 

واکنش حساسیت به نور، در قسمت هایی از پوست که در معرض نور خورشید هستند مثل دست ها و پاها ایجاد می شود.این وضعیت معمولا با فاصله کوتاهی بعد از مواجه با نور خورشید بروز می کند اما در برخی موارد ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از این واکنش ایجاد شود.

 

علائم حساسیت به نور عبارتند از:

اکی آنتی هیستامین نماید- بثورات پوستی قرمز رنگ و اغلب دردناک

 

-تاول های کوچک و خارش دار

 

-پوسته پوسته شدن پوست

 

در مرحله بعد ممکن است ناخن ها از بستر خود جدا شوند.

 

در موارد نادری، افرادی که دچار حساسیت شدید به نور هستند، روزها قادر به بیرون رفتن از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نباشند.

 

نحوه درمان حساسیت به نور

پزشک از ظاهر بثورات پوستی، احتمالا می تواند تشخیص دهد.اگر تصور شود که واکنش پوستی بر اثر مصرف دارویی خاص ایجاد شده است، داروی دیگری را به جای آن تجویز خواهد کرد.همچنین ممکن است با آنجام آزمایش خونف بیماریهای زمینه های احتمالی مورد بررسی قرار گیرند.

 

.برای تسکین علائم این وضعیت، پزشک ممکن است اقدام به تجویز کرم های حاوی کورتون یا داروهای خوراکی آنتی هیستامین نماید

 

موارد شدید این وضعیت، با قرار دادن بیمار در معرض نور ماوراء بنفش، این وضعیت کنترل شده و گاهی اوقات همراه با مصرف بعضی از داروها برای حساسیت زایی پوست درمان می شود.

 

شما می توانید با اجتناب از نور خورشید تا آنجایی که می توانید به کنترل واکنش ها کمک نمایید.در هنگام بیرون رفتن از خانه در هنگام روز، پوست خود را بپوشانید، کلاه بگذارید و حتما از کرم های ضد آفتاب و حتی دستکش مناسب استفاده نمایید.