پارس ناز پورتال

حرف زدن کرم ها همراه با راه رفتن آنها

حرف زدن کرم ها همراه با راه رفتن آنها

حرف زدن کرم ها همراه با راه رفتن آنها

شیوه ی جدیدی به تازگی توسط دانشمندان برای ارتباط کلامی بین جانداران کشف شده است و آن ارتباط از طریق راه رفتن برقرار می شود.

 

گروهی از دانشمندان دانشگاه کارلتون اوتاوا در کانادا با مطالعه بر روی کرمهای ابریشم دریافتند این جاندار برای محافظت از “قلمرو برگی” خود از این شیوه از ارتباطات استفاده می کند.

 

به بیانی دیگر این جاندار با استفاده از این شیوه ویژه از حرف زدن بدون تحمل آسیب و جراحت ناشی از نبرد با مزاحمان و مهاجمان به آنها می فهماند که باید هر چه زودتر قلمرو وی را ترک کنند.

 

به گفته دانشمندان این کرمها در هنگام راه رفتن با ایجاد سیگنالهای پیچیده و ارتعاشی بر روی ساختارهای پرز مانند بدن خود صدایی آزار دهنده به وجود می آورند تا به مهاجمان اخطار دهند به آنها و قلمروشان نزدیک نشوند.

 

زمانی که این کرم ها چنین سیگنالهایی از خود ساطع می کنند، مهاجم برگ را ترک می کند.

 

مفهوم این سیگنالها مشابه این است که که جاندار بگوید “من اینجا هستم، از اینجا خارج شو، من در حال حاضر مالک این برگ هستم.”

 

دانشمندان با مطالعه بر روی انواع مختلف این کرمها در گونه ای واحد شجره نامه مولکولی برای این جانداران ایجاد کرده و دریافتند کرمهایی که از قدمت بیشتری برخوردارند مشکل خود را با حمله به مهاجمان بر طرف می کنند که گاه این نزاعها به مرگ جاندار ختم می شود.

 

اما سیر تکاملی باعث شده است کرمهای جدیدتر مشکلات خود را بدون درگیری در یک نزاع مرگبار رفع کنند.در واقع این سیگنالها به صورت اولیه به مهاجمان هشدار داده و از وقوع درگیری جلوگیری می کند.

 

منبع : خبرگزارى مهر