پارس ناز پورتال

حتما دوش آب سرد بگیرید تا سالم بمانید

حتما دوش آب سرد بگیرید تا سالم بمانید

حتما دوش آب سرد بگیرید تا سالم بمانید 

دوش آب سرد یکی از توصیه شده ترین کارها برای حفظ سلامتی و شادابی بدن است و بهتر است تا هرچند وقت یکبار حتما یک دوش آب سرد بگیریم. تحقیقات زیادی در مورد فواید دوش گرفتن با آب سرد انجام شده است و تقریبا همه آنها تاکید دارند که این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

 

زمانی که به حمام با آب گرم و بخار ناشی از آن فکر می کنیم، احساس راحتی و سرمستی به ما دست می دهد. اما اگر استحمام با آب سرد باشد، وضعیت چطور است؟ شاید بسیاری از شما درباره نتایج مثبت دوش آب سرد تردید داشته باشید.

 

از جمله اعتقادات رایج درباره حمام کردن این است که دوش آب سرد ، فقط برای شکنجه است، اما آب سرد، تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامت روانی افراد دارد. افزون بر اینکه ورزشکاران از دوش آب سرد به عنوان روشی برای درمان گرفتگی عضلات استفاده می کنند.

 

البته زمانی که می گوییم دوش آب سرد، منظورمان این نیست که ناگهان در آب سرد غوطه ور شوید، بلکه می توانید دوش خود را با آب ولرم شروع کنید و سپس آب سرد را جایگزین کنید. حتی فقط می توانید چند دقیقه ی آخر استحمام را با آب سرد دوش بگیرید تا مزایای آن نصیب شما شود.

 

یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است

افرادی که با آب سرد دوش می گیرند، بعد از پایان این کار، به احساس سرمستی و نشاط و شادابی دست یافته و روحیه خوبی برای کار کردن پیدا می کنند.این روش، خلق و خوی افراد را بهتر کرده و باعث می شود از آرامش و نشاط به مدت طولانی تر برخوردار شوند.

 

فزون بر آن، دوش آب سرد ابتدای صبح، فرد را از نوشیدن یک فنجان قهوه بی نیاز می کند، زیرا فرد چنان احساس نشاط و سرحالی دارد که گویی ماده کافئین موجود در فنجان قهوه صبحگاهی وارد بدن او شده است.دوش آب سرد برای موها و پوست بهتر است، زیرا دوش آب گرم ممکن است باعث خشکی پوست شود، اما دوش آب سرد به پوست و مو کمک می کند تا کمبود آب خود را جبران کنند.

 

همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و حتی بر روی تعداد گلبول های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است. متخصصان برای درمان افسردگی توصیه می کنند دو مرتبه در روز دوش آب سرد به مدت ۲ تا ۳ دقیقه گرفته شود. فقط قبل از انجام این کار، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

شستن و آبکشی موها زیر دوش حمام

تقریبا همه منابع در مورد اثرات مثبت دوش آب سرد بر روی سیستم تنفسی و گردش خون صحبت کرده اند.برخورد آب سرد با پوست که تحت عنوان شوک سرد شناخته می شود، بلافاصله به سریع تر شدن تنفس و ضربان قلب منجر می شود. در این شرایط بدن اکسیژن بیشتری جذب می کند

 

و همچنین رگ ها تا حدی دچار انقباض می شوند. بدن تلاش می کند با ارسال خون به اندام های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد و برآیند تمام این فرایند فعال تر شدن سیستم تنفسی و گردش خون است.بدن به محض قرار گرفتن زیر دوش آب سرد به صورت لحظه ای دچار استرس می شود و سیستم دفاعی بدن به مقابله با این وضعیت می پردازد.

 

دوش آب سرد به علت شوکی که به بدن وارد می کند، مکانیسم جنگ و گریز را که مربوط به شرایط خطر است، فعال می کند و طبیعتا بدن هم پاسخ های مربوطه را (افزایش انرژی و قدرت و در واقع ترشح آدرنالین) بروز می دهد. به همین دلیل تحقیقات نشان داده است که دوش آب سرد می تواند راهکاری مناسب برای مواجهه با سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد.

 

روش خاص دوش گرفتن با آب سرد به این صورت است که حدود پنج دقیقه با آب بیست درجه دوش گرفته شود و سپس دمای آب برای مدت دو دقیقه به سه درجه کاهش یابد. این روش می تواند به عنوان جایگزینی بسیار سالم تر برای الکتروشوک که در مورد بیماری های شدید روانی مورد استفاده قرار می گیرد، به کار گرفته شود.

 

هشدار

آب سرد در افرادی که به سرمای آب حساسیت دارند، امکان دارد باعث سنکوپ و افت فشار خون شود و حالتی شبیه به سکته را در فرد به وجود آورد.