پارس ناز پورتال

حالت ناخن ها سلامتی بدن شما را نشان می دهند

حالت ناخن ها سلامتی بدن شما را نشان می دهند

حالت ناخن ها سلامتی بدن شما را نشان می دهند 

ناخن ها عضوهای حساسی از بدن هستند و اگر در بدن مشکلات خاصی وجود داشته باشد مثل کمبود کلسیم,ناخن ها از خود واکنش نشان می دهند. آیا می دانستید که ناخن های شما بیانگر سلامتی شما هستند؟ بطور مثال ایجاد فلس بر روی ناخن در افرادی که مبتلا به بیماری پسوریازیس هستند مشاهده می شود.

 

به اینصورت که حفره هایی بر روی ناخن ها شکل می گیرد.پسوریازیس یک بیماری پوستی خودایمنی است که با ایجاد لکه های ناهموار بر روی پوست همراه است. ایجاد حفره بر روی ناخن نیز از جمله بیماری های بافت هم بند مانند سندرم رایتر و آلوپسی آره آتا است که از جمله بیماری های خود ایمنی هستند که ریزش مو را بهمراه خواهند داشت.

 

چماقی شدن ناخن ها زمانی رخ می دهد که نوک انگشتان بزرگ باشد و منحنی ناخن سراسر انگشت را در بر بگیرد که این مشکل به مرور و در طول سالهای متمادی رخ می دهد. چماقی شدن ناخن در نتیجه کم بودن اکسیژن در خون است و می تواند نشانه ای از انواع بیماری های ریوی باشد.

 

همچنین چماقی شدن ناخن با بیماری های التهابی روده ، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های کبدی و ایدز در ارتباط می باشد.

 

ناخن های قاشقی ناخن های نرمی هستند که حالت بیرون زدگی به شکل قاشق دارند. اغلبا این ناخن ها نشانه ای از کمبود آهن ، کم خونی و یا نوعی بیماری کبدی به نام هموکروماتوز هستند که در این بیماری بدن شما آهن را بیش از میزان غذایی که می خورید جذب می کند. ناخن قاشقی همچنین می تواند با بیماری های قلبی و کم کاری تیروئید همراه باشد.

 

نوع دیگر از بیماری ناخن ها زمانی است که تمام سطح ناخن سفید می شود و تنها بخشی از قسمت بالایی ناخن خط باریک صورتی رنگی باقی می ماند. این نوع از ناخن را ناخن تری می نامند که گاهی اوقات به افزایش سن نسبت داده می شوند.

 

در موارد دیگر ناخن تری می تواند از یک بیماری زمینه ای جدی مانند بیماری کبد ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیه و یا دیابت ناشی شود.

 

خطوط دندانه ای گاهی اوقات در سراسر ناخن مشاهده می شوند.دندانه زمانی ظاهر می شود که رشد در ناحیه زیر کوتیکول یا آسیب جدی دیده باشد.

 

شرایط مرتبط با این خطوط دندانه دار شامل دیابت کنترل نشده و بیماری های عروق محیطی و بیماری های مرتبط با تب بالا نظیر تب مخملک ، سرخک ، اوریون و ذات الریه می شود.همچنین وجود این خطوط نشانه ای از کمبود روی در بدن است.

 

بیماری شناخته شده ناخن که اونیکولیز نامیده می شود به اینصورت که ناخن شل شده و از بستر ناخن جدا می شود.بخش جدا شده از ناخن با ته رنگ سفید ، زرد ، سبز کدر و مات همراه است. ناخن که جدا می شود می تواند با آسیب و عفونت همراه باشد. در موارد دیگر جدایی ناخن می تواند در واکنش به یک دارو یا محصولات خاص نظیر چسب باشد.

 

بیماری های تیروئید و پسوریازیس که سبب ایجاد فلس بر روی ناخن ها می شوند نیز می توانند در جدایی ناخن از پوست نقش داشته باشند.

 

سندروم ناخن های زرد به این شکل که ناخن ضخیم شده و رشد ناخن جدید کند می شود.که این نتایج تغییر رنگ ناخن را بهمراه خواهند داشت.سندروم ناخن زرد اغل نشانه هایی از بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن است.سندروم ناخن زرد همچنین می تواند به تورم دست ( لنف ادم ) مربوط باشد.