پارس ناز پورتال

جلوی گریه را نگیرید و اشک بریزید

جلوی گریه را نگیرید و اشک بریزید

جلوی گریه را نگیرید و اشک بریزید 

به خصوص در میان مردان اشک ریختن عادت خوبی تلقی نمی شود اما باید بدانید که گریه کردن فایده های زیادی دارد,پس اگر دلتان گرفت تا می توانید اشک بریزید. اگر از فواید گریه کردن چیزی نمی دانید باید یادتان بیاوریم که ما گریه‌کنان پا در این جهان می‌گذاریم، ولی به دلایلی با بالا رفتن سن‌مان، اشک ریختن به عنوان نشانه‌ای از ضعف در میان مردان و زنان تلقی می‌شود.

 

اما ناخواسته گریه کردن به شکل‌های گوناگون برای ذهن، تن و روح ما خوب است.جلوی اشک‌هایتان را نگیرید، زیان این کار بر سودش می‌چربد.برای آگاهی از چرایی آن، بیایید نگاهی به فواید گریه کردن و آنچه در هنگام گریستن رخ می‌دهد، داشته باشیم.

جلوی گریه را نگیرید و اشک بریزید

۱.شما سم‌ها را آزاد می‌کنید
شما در زمان ناراحتی، فقط گریه نمی‌کنید. گریه کردن، پاسخ بدن شما به استرس بیش از اندازه است. شما با گریه کردن ، بدن خود را از کورتیزول می‌رهانید. کورتیزول هورمونی وابسته به استرس است که اگر میزان آن از تعادل خارج شود، بصورت بالقوه به سلامتی شما آسیب می‌زند.

 

حضور این هورمون در سطوح بالا و به شکل مزمن، می‌تواند به طیف گسترده‌ای از مشکلات همچون: اختلالات خواب، پایین آمدن پاسخ ایمنی وافزایش وزن در ناحیه شکم بینجامد.

 

۲.باکتری‌ها را از میان می‌برید

اشک‌های شما باکتری‌ها را از چشمان‌تان می‌شوید. دلیل آن این است که در اشک‌های شما لیزوزیم وجود دارد، هورمونی که در شیر و بزاق انسان یافت می‌شود. زمانی که شما گریه می‌کنید، لیزوزیم آزاد می‌شود و بیش از ۹۰% از باکتری‌ها را در مسیرش می‌کشد. بنابراین گریه کردن نه تنها، سم‌ها را از بدنتان آزاد می‌سازد بلکه سم‌های دیگری را هم که در سطح بدن شما لانه کرده‌اند، نابود می‌سازد

 

۳.بینایی‌تان را بهبود می‌بخشید
آیا تا به حال شده که پس از یک روز طولانی کاری به خانه برشد و متوجه شوید که دیدتان اندکی تار شده است؟ در طی روز، غشاهای چشم شما با از دست دادن آب، خشک می‌شود که این سبب می‌شود شما توانایی متمرکز کردن چشمتان را از دست بدهید. گریستن، این غشاها را مرطوب می‌سازد که به احیای کارایی کلی چشمتان می‌انجامد.

 

۴.حالتان را بهبود می‌بخشد
گریه کردن، با آزاد ساختن هورمون‌های ویژه‌ای از بدن شما، استرس را فرومی نشاند. آشکار است که این موضوع تأثیر مثبت شگرفی روی حالت کلی شما می‌گذارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ توسط دانشگاه فلوریدای جنوبی انجام گرفت، نشان داد که ۹۰% از افرادی که در موقعیت‌های استرس زا گریه کرده بودند،

 

بهبود قابل توجهی در حالت کلی‌شان گزارش کردند. آن‌هایی که گریه نمی‌کنند، در رویارویی با دشواری‌ها، به گریزگاه‌های کمتری تکیه می‌کنند.

 

۵.شما با عواطف واحساسات خود رودررو می‌شوید

افرادی که می‌گویند نمی‌گریند، به احتمال زیاد از این حقیقت که چیزی برای گریه کردن دارند، می‌گریزند. هرکس چیزی دارد که برایش بگرید و نباید از این جهت خجالت بکشد. همینکه بدانیم در رویارویی با یک بحران عاطفی چگونه با آن برخورد کنیم، به خودی خود و به اندازه کافی کاری دشوار است.

 

اینکه در یک موقعیت احساسی جلوی اشک‌هایمان را هم بگیریم تا چیزی در چهره ما پدیدار نشود، حتی تلاشی بیشتر می‌طلبد و تنها به افزایش استرس می‌انجامد.

 

۶.ارتباطات را بهبود می‌بخشید
اگر یکی از نزدیکان شما، شروع به گریستن کند، شما به صورتی غریزی متوجه می‌شوید که مشکلی در کار است. برای چنین ارتباطی، ضرورتی ندارد که از واژه‌ها استفاده کنیم. گریه می‌تواند گونه‌ای از حرف زدن هم باشد، ممکن است شخصی وانمود کند که حالش خوب است ولی گریه‌اش روشن می‌سازد که او آزرده است.

 

گریستن هم با برداشت عینی و هم با برداشت استعاره ای، می‌تواند دریچه‌ها را به سوی احساسات و اندیشه شخص بگشاید و می‌تواند عامل تسریع کننده‌ای برای گفت‌وگوهایی عمیق و بسیار ضروری میان دوستان و شریکان زندگی باشد.

 

۷.خودتان را در برابر عوامل آزاردهنده محافظت می‌کنید
اشک‌ها تنها در هنگام ناراحتی‌تان تولید نمی‌شوند. آنها پاسخ طبیعی بدن در برابر مواد خارجی هستند که با چشم برخورد می‌کنند. زمانی که چشمان در تماس با ذرات غبار، شن، یا خاک قرار می‌گیرند، پاسخ طبیعی بدن شما این است که اشک بریزد. این کار، غشای درون چشمان شما را از خراش یا آلودگی حفظ می‌کند.

 

دلیل اشک ریختن شما درهنگام بریدن پیاز، این است که با برش دادن، پیاز گازی را آزاد کند که به چشم حمله می‌کند. اشک‌ها این اجازه را به چشم می‌دهند که از خود در برابر عوامل آزاردهنده محافظت کند. (نکته‌ای حرفه‌ای: برای جلوگیری از رخ دادن چنین چیزی، پیاز را پیش از استفاده،

 

به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود. با این کار میزان آنزیم‌هایی که هنگام خرد کردن پیاز آزاد می‌شوند، کاهش می‌یابد.)

 

۸.شما وضعیت کلی سلامتی خود را بهبود می‌بخشید
همانگونه که یاد گرفته‌ایم، گریه می‌تواند شماری از نتایج مثبت از جمله بهبود خلق و خوی، پایین آوردن میزان استرس، و محافظت از چشم در برابر باکتری‌ها را برای سلامتی به ارمغان آورد. ولی آیا می‌دانستید اشک‌هایی که درنتیجه گریه احساسی جاری می‌شوند،

 

۲۴% بیش از دیگر انواع گریه شامل مقادیر پروتئین آلبومین است؟ این به تنظیم سوخت وساز بدن کمک می‌کند. گریه می‌تواند در مبارزه با دیگر مسائل رایج سلامت جسمی همچون فشار خون بالا، چاقی و دیابت نیز کمک کند.

 

منبع: لایف هک