پارس ناز پورتال

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل 

برای عکاسی کردن با موبایل می توان از بهترین ترفندها استفاده کرد و عکس های بسیار زیبایی را گرفت. ما به شما 10 ترفند مفید را معرفی می کنیم. در اکثر اوقات، برای ثبت یک تصویر عالی با دوربین گوشی هوشمند، همان شرایطی باید وجود داشته باشد که هنگام ثبت عکس با دوربین‌های حرفه‌ای نیاز است. یک دید خوب برای ایجاد صحنه، شرایط نوری مناسب و درک درستی از عمق میدان در عکاسی.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

عکاسی بهتر با گوشی‌های هوشمند

 

اما با این حال، ترفندهایی وجود دارند که علی‌الخصوص هنگام عکاسی با دوربین اسمارت فون می‌توانند کاربردی باشند. در ادامه با 10 ترفند آشنا خواهید شد که می‌توانند تصاویر ثبت شده توسط شما با گوشی هوشمندتان را از معمولی به فوق‌العاده تبدیل کنند. با ما همراه باشید.

 

عجله نکنید

اولین تلفن‌های همراه دوربین‌دار قابلیت عکس برداری سریع را در اختیار کاربران قرار می‌دادند تا آن‌ها مجبور نباشند برای ثبت یک عکس دوربین خود را همیشه به همراه داشته باشند. و البته کارایی دوربین این تلفن‌های همراه به همین جا ختم می‌شد؛ یعنی برای ثبت سریع تصاویر. کیفیت پایین عکس‌های ثبت شده

 

توسط این دوربین‌ها باعث این موضوع می‌شد. اما حالا دوربین گوشی‌های هوشمند امروز به قدری پیشرفت کرده‌اند که می‌توانند تصاویری با کیفیت مشابه دوربین‌های معمولی به ثبت برسانند و دیگر توجیهی برای عکس برداری با عجله و کیفیت پایین وجود ندارد.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

آموزش عکاسی با موبایل

 

بنابراین اولین توصیه ما به شما این است: عجله نکنید. ابتدا از فراهم بودن یک محیط عکاسی خوب اطمینان حاصل کنید؛ یک سوژه‌ی جالب پیدا کنید، به دنبال بهترین شرایط نوری و زاویه بگردید و جایی را که فکر می‌کنید مخاطب شما به آن جذب خواهد شد، بیابید. این موارد پایه و اساس ثبت یک تصویر خوب را تشکیل می‌دهند،

 

اما بسیاری از افراد در هنگام عکاسی با اسمارت فون خود آن‌ها را رعایت نمی‌کنند، در حلی که تنها چند ثانیه از وقتشان را خواهد گرفت.

 

اصول ترکیب بندی را رعایت کنید

بسیاری از کارهای معمول هنگام طراحی یک صحنه برای عکاسی در اکثر اوقات باعث می‌شوند تا با تصویر خروجی نه‌چندان فوق‌العاده‌ی مواجه شوید. قرار دادن خط افق در وسط صحنه یکی از این موارد می‌باشد و باعث می‌شود تا تصویر نامتعادلی داشته باشید و مخاطبتان میان آسمان و زمین سردرگم شود.

 

یاد گرفتن تعداد کمی از اصول ترکیب بندی می‌تواند تغییر مثبت بزرگی را در عکاسی شما با اسمارت فون‌تان به وجود بیاورد.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

 ترفندهای عکاسی با دوربین موبایل

 

سعی کنید این اصول ترکیب بندی را بیاموزید. مهم‌ترین این اصول شاید اصل قرار دادن سوژه‌های مهم در تصویر با فاصله‌ی یک سوم از یک طرف (بالا، پایین، چپ یا راست) باشد. این ترفند می‌تواند به سرعت کیفیت عکاسی شما را بهبود ببخشید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید

 

که برش عکس نیز می‌تواند به ترکیب بندی عکس کمک بسیاری کند. یک برش ساده، عکس معمولی شما را به یک شاهکار تبدیل خواهد کرد.

 

به سوژه‌تان نزدیک شوید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات هنگام عکاسی با دوربین گوشی‌های هوشمند این است که قابلیت زوم اپتیکال در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و با هر بار زوم دیجیتالی کردن باید با مقداری زیادی کژی و نویز در تصویر کنار بیایید. برای داشتن عکسی با کیفیت‌تر همچنین لازم است تا به کم‌ترین میزان ممکن تصویر ثبت شده‌ی خود را برش دهید. بنابراین توصیه ما این است که تا می‌توانید به سوژه‌ی عکس خود نزدیک‌تر شوید.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

عکاسی با دوربین اسمارت فون 

 

نزدیک شدن به سوژه محاسن بسیاری دارد؛ می‌توانید دور نمای سوژه‌ی خود را به صفر برسانید، حاشیه‌ی تصویر را با چهره‌ی دوستتان پر کنید یا صرفاً به چیزی که فکر می‌کنید جالب است متمرکز شوید. بهترین روش برای فهمیدن کارایی این ترفند آن است که ابتدا از یک سوژه با همان فاصله‌ی همیشگی عکس بگیرید و سپس تا می‌توانید به آن نزدیک شوید و در انتها دو عکس را با یکدیگر مقایسه کنید

 

تا تأثیر این ترفند را دریابید. به سرعت تفاوت کیفیت بین دو عکس را متوجه خواهید شد. خرید لنز زوم برای دوربین گوشی هوشمندتان نیز همین کارایی را خواهد داشت.

 

از فلش LED استفاده نکنید

نور یک فلش LED دوربین حتی دوربین گوشی هوشمند می‌تواند کمی بیش از حد باشد و بازتاب و سایه‌های زیادی تولید کند و حتی رنگ سوژه‌ی مورد نظر شما برای عکاسی را به حالت غیر طبیعی دربیاورد. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنها از فلش LED اسمارت فون‌تان در تاریکی مطلق استفاده کنید.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایلبه جای آن، بهتر است دنبال محیطی با نور طبیعی بگردید و یا حداقل فضایی که دارای نور ملایم‌تری نسبت به نور یک فلش LED باشد. این کار باعث می‌شود تا نور به صورت مساوی بر روی سوژه‌تان بتابد و در نهایت عکس بهتری ثبت کنید. همچنین می‌توانید در صورتی که می‌خواهید از فلش LED دوربین گوشی هوشمندتان استفاده کنید، از یک دیفیوزر کوچک کمک بگیرید.

 

از یک برنامه‌ی دوربین متفاوت استفاده کنید

برنامه‌ی دوربین پیش فرض گوشی هوشمندتان خوب است و شما را ناامید نخواهد کرد. اما اگر می‌خواهید با دوربین اسمارت فون‌تان عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید، می‌توانید به یک برنامه‌ی بهتر ارتقا پیدا کنید. برنامه‌های دوربین شخص ثالث غالباً قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهند؛

 

از جمله امکان تنظیم جداگانه‌ی فوکوس و اکسپوژر (Exposure – نوردهی) تصویر، ثبت عکس‌های پشت سر هم، استفاده از تنظیمات بیشتر برای فلش و … .

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

برنامه‌های دوربین شخص ثالث غالباً قابلیت‌های بیشتری برای عکاسی ارائه می‌دهند

 

برنامه‌های شخص ثالث دوربین بسیاری برای دانلود و نصب وجود دارند و عنوان‌هایی چون Camera+, Manual, ProCamera, Camera ZOOM FX, و Camera 360 بهترین آن‌ها هستند. احتمالاً برای استفاده از تمام قابلیت‌های این برنامه‌ها مجبورید تا برای خریدشان هزینه کنید، اما پس از تماشای کیفیت تصاویر ثبت شده‌تان توسط این برنامه‌ها، پشیمان نخواهید شد.

 

تنظیمات برنامه‌ی دوربینتان را یاد بگیرید

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های داشتن یک برنامه‌ی دوربین شخص ثالث بر روی گوشی هوشمند، این است که ترفندها و گزینه‌های بسیاری برای بهبود صحنه‌ی مورد نظر عکاسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. امکاناتی چون تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر دوربین و میزان ISO که به شما اجازه می‌دهد

 

به ثبت تصویری که علاقه دارید، بپردازید. این تصویر می‌تواند دارای عمق میدان باشد، تاری حرکتی داشته باشد، فوق شارپ باشد یا صرفاً در مجموع یک تصویر خوب به حساب بیاید.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایلبعضی از این برنامه‌های دوربین شخص ثالث بسیار پیچیده هستند، بنابراین نیاز خواهید داشت تا ویدیوی آموزشی از آن‌ها در یوتیوب ببینید و یا حداقل راهنمایی‌هایی که در وب سایت توسعه دهنده‌ی آن به چشم می‌خورد را مطالعه کنید. اگر مطمئن نیستید که با چه گزینه‌هایی را تنظیم کنید، توصیه می‌کنیم که به یک شبیه ساز دوربین آنلاین دسترسی پیدا کنید و با امتحان گزینه‌های مختلف، با آن‌ها آشنا شوید.

 

در استفاده از قابلیت HDR زیاده‌روی نکنید

قابلیت تصویربرداری دامنه دینامیک بالا (High dynamic range imaging) دارای مزایا و معایبی می‌باشد. از طرفی باعث می‌شود تا عکسی با اکسپوژر متعادل در محیطی تاریک به ثبت برسد و اما از سویی دیگر می‌تواند باعث بیش از حد روشن شدن عکس و غیر واقعی شدن آن گردد.

 

باید گفت که راه‌های بهتری نسبت به استفاده از قابلیت اچ دی آر (HDR) برای به دست آوردن اکسپوژر مناسب در محیط‌های چالش برانگیز وجود دارد. اما به هر حال اگر در استفاده از اچ دی آر زیاده‌روی نکنید، می‌تواند قابلیت بسیار کارآمدی باشد. در تصویر زیر به عنوان مثال، تا پیش از استفاده از قابلیت HDR

 

پنجره‌ی موجود در عکس به هیچ عنوان در لنز دوربین قابل مشاهده نبود و توسط نور خورشید پوشیده شده بود، تا این که اچ دی آر به کمکمان آمد و اکسپوژر را در بهترین حالت تنظیم کرد.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایلبا فعال کردن HDR دوربین همزمان چندین عکس پشت سر هم با اکسپوژرهای مختلف می‌گیرد و سپس آن‌ها را با هم ترکیب می‌کند. بنابراین اگر تصویر خروجی طبق خواسته‌ی شما پیش نرفت، می‌توانید یکی از چندین عکس مذکور با اکسپوژر مختلف را انتخاب کنید.

 

در این جا توصیه‌ی ما به شما این است که HDR را در حالت خودکار قرار دهید. البته می‌توانید آن را خاموش کنید تا نحوه‌ی تنظیم اکسپوژر را با دوربین اسمارت فون‌تان تمرین کنید یا حتی برنامه‌ای مختص به این قابلیت را بر روی گوشی هوشمندتان نصب کنید، اما بهترین راه این است که اجازه دهید خود دوربین زمان استفاده از این ویژگی را معین کند.

 

بیش از حد از فیلتر استفاده نکنید

برنامه‌ی اینستاگرام یکی از اولین‌هایی بود که ایده‌ی استفاده از فیلتر بر روی تصاویر را گسترش داد و حالا صدها برنامه در این زمینه وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بر روی عکس‌های خود افکت‌های مختلفی قرار دهید و جلوه‌ی تازه‌ای به آن‌ها بدهید.

 

اما به یاد داشته باشید که لازم نیست بر روی هر عکسی از فیلتر استفاده کنید. اینستاگرام، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی از تصاویری از این دست پر شده‌اند.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

استفاده از فیلتر بر روی تصاویر

 

در عوض، هنگامی که هنوز کلید ثبت تصویر دوربین گوشی هوشمندتان را فشار نداده‌اید، پیش خود فکر کنید که دوست دارید چگونه عکسی را شکار کنید؟ به عنوان مثال می‌توانید به کمک یک فیلتر گرین فیلم، به تصویر پرتره‌ی خود جلوه‌ای کلاسیک ببخشید یا با استفاده از فیلتری اشباع کننده،

 

بیش از پیش بر روی سوژه‌تان تمرکز کنید. نگران نباشید، اجازه دهید تصاویر خودشان با مخاطب صحبت کنند و با استفاده از هشتگ NoFilter# خلاقیت خود را به رخ بکشید.

 

ویرایش کردن تصاویر را یاد بگیرید

ایده‌ی یاد گرفتن ویرایش کردن تصاویر می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد؛ برای این منظور کلاس‌های آموزش آنلاین وجود دارند. اما این را فراموش نکنید که یاد گرفتن تنظیمات ساده و سریع از طریق یک برنامه‌ی ویرایشگر عکس موبایلی در کنار آسان بودن، بسیار لذت بخش هم می‌تواند باشد.

 

با یادگیری ویرایش کردن تصاویر، می‌توانید عکس‌های با کیفیت بالاتر نسبت به تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، ثبت کنید؛ بدون نیاز به فیلترهای اینستاگرام!

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

ویرایش کردن تصاویر

 

برنامه‌ی رایگان VSCO گزینه‌های ویرایشی بسیار خوبی را برای اعمال بر روی عکس‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد، Snapseed هم برنامه‌ی موبایلی دیگری است که می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. یکی از این برنامه‌ها را بر روی گوشی هوشمند خود دانلود و نصب کنید و با آن‌ها به ویرایش عکس بپردازید.

 

بر اساس تجربه‌ی ما، کم‌ترین تغییر بر روی میزان اشباع یا گرمی رنگ‌ها در یک تصویر می‌تواند تغییرات بزرگی را رقم بزند. با ابزاری چون تنظیم اشباع رنگ، کنتراست، نور، سایه، گرین و … کار کنید تا عکس خود را بهبود ببخشی

 

لنز دوربین گوشی هوشمند خود را تمیز نگاه دارید

اسمارت فون شما هر روز داخل جیبتان می‌شود و بیرون می‌آید و بر سطوح مختلفی قرار می‌گیرد. به همین خاطر لنز دوربین آن استعداد زیادی برای کثیف شدن خواهد داشت. این کثیفی‌ها می‌تواند از وسایل آرایشی در کیف شما باشد یا یک خودکار معیوب و یا حتی چربی طبیعی پوست شما. بنابراین سعی کنید همیشه پیش از عکاسی، لنز دوربین را تمیز کنید.

تکنیک های کاربردی عکاسی با موبایل

لنز دوربین گوشی هوشمند خود را تمیز نگاه دارید

 

براساس تجربه‌ی ما، یک لنز با حتی کم‌ترین کثیفی ممکن، می‌تواند باعث تولید تصاویری بیش از حد تار شود. بنابراین اگر تصمیم دارید تا کیفیت عکاسی خود با دوربین گوشی هوشمندتان را بالاتر ببرید، توصیه‌ی ما به شما این است که دائماً یک پارچه‌ی مخصوص برای پاک کردن لنز دوربین به همراه خود داشته باشید.

 

منبع:digiro.ir