پارس ناز پورتال

توصیه های نگهداری از خیار و گوجه فرنگی

توصیه های نگهداری از خیار و گوجه فرنگی

توصیه های نگهداری از خیار و گوجه فرنگی 

افزایش ماندگاری خیار و گوجه فرنگی در آشپزخانه شما با رعایت نکات زیر امکان پذیر است که می توانید مطالعه کنید. 200 گرم سالاد گوجه فرنگی و خیار بیش از یک سوم نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. این ویتامین همچنین آنتی اکسیدانی قوی است که به بدن برای مقابله با رادیکال های آزاد که عامل پیری هستند کمک می کند.

 

ویتامین ها

گوجه فرنگی و خیار علاوه بر ویتامین C حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین E و کاروتن ( به خصوص در گوجه فرنگی) هستند.

 

سرشار از عناصر کمینه و مواد معدنی

این سبزیجات همچنین منبع غنی پتاسیم، منیزیوم، روی، فسفر،‌ آهن و مس هستند که که در تعادل بدن نقش داشته و به حفظ اندام متعادل کمک می کنند.

 

محافظت نسبت به سرطان و بیماری های قلبی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و بتاکاروتن است که آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند و در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی نقش دارند. پوست گوجه فرنگی همچنین پروتئینی به نام پروکسیداز دارد که می تواند کلسترول خون را کاهش دهد.

 

مفید برای تناسب اندام

گوجه فرنگی و خیار سرشار از آب هستند و کالری چندانی نیز ندارند. به علاوه، خیار حالت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد و حالت تردی اش فرد را وادار می کند تا به خوبی آن را بجود. خوردن این سبزیجات در ابتدای غذاخوردن باعث احساس سیری و تمایل کمتر به غذا خواهد شد.

 

چند نکته در مورد نگهداری بهتر خیار و گوجه فرنگی

گوجه فرنگی:

– گوجه فرنگی را در دمای محیط نگهداری کنید.
– هیچ گاه آن را در یخچال نگذارید زیرا سرما کیفیت مزه آن را خراب می کند.
– از قرار دادن گوجه فرنگی نزدیک پنجره اجتناب کنید زیرا تغییر دما باعث شل شدن آن می شود.
– هنگام مصرف‌ آن را بشویید.
– دمگل گوجه فرنگی را پس از شستن جدا کنید.

 

خیار:

– خیار را در محیط خنک نگهداری کنید.درجه مناسب برای اینکه همواره ترد بماند 15 درجه سانتی گراد است. خیار را در کیسه سبزیجات بگذارید و طی 2 تا 3 روز مصرف کنید. خیار خوب کاملا سبز، براق، سفت و بدون چروک هستند.

 

– خیار را پوست نگیرید. پوست خیار حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فنولیک است. اگر خیار بدون مواد شیمیایی پرورش داده شود پوست آن بی خطر است و ظاهری زیباتر نیز دارد.

 

– اگر خیار را پوست نگیرید هضم راحت تری دارد. پوست خیار حاوی پپسین است که هضم را تسهیل می کند. به همین دلیل است که معمولا در ابتدای غذا مصرف می شود چرا که سبب ترشح شیره گوارشی خواهد شد. به علاوه خیار منبع غنی از فیبرهای غذایی است که عملکرد روده ها را بهتر می کند.