پارس ناز پورتال

تصویر بدن و مجهولات ذهنی پسران

تصویر بدن و مجهولات ذهنی پسران

تصویر بدن و مجهولات ذهنی پسران 

تقریبا همه پسران درباره تصویر بدن خود فکر میکنند که بدن من چگونه است ؟ آیا نرمال و طبیعی جلوه میکند یا خیر . پس فقط این دخترها نیستند که به اندام و بدن خود اهمیت می دهند . روناک دوست علی از او دعوت کرده بود که یک روز همراه او و خانواده‌اش به پیک‌نیک کنار رودخانه برود.

 

روناک تصور می‌کرد که علی پسر بامزه و جالبی است و با او حتماً خوش می‌گذرد و واقعاً امیدوار بود که به او جواب مثبت بدهد.

اما علی او را ناامید کرد. البته او روناک را خیلی دوست داشت اما اصلاً اعتمادبه‌نفس اینکه جلوی چشم او تی‌شرتش را درآورده و برای شنا کردن به رودخانه برود را نداشت.

 

نگران بود که خانواده‌اش و دیگران همان چیزی را ببینند که خودش وقتی جلو آینه است می‌بیند—او بعنوان یک مرد خیلی لاغر و استخوانی بود. یک سالی می‌شد که به استخر نرفته بود چون واقعاً از ظاهرش خجالت می‌کشید.

 

حقیقت درمورد پسرها

افراد زیادی تصور می‌کنند که پسرها توجه چندانی به ظاهر خود ندارند اما واقعیت این است که مردان و پسران زیادی زمان زیادی را جلو آینه می‌گذرانند. این یک واقعیت است—بعضی از پسرها به همان اندازه دخترها به ظاهر خود اهمیت می‌دهند.

 

ممکن است خیلی درمورد آن مردهای سرسخت شنیده باشید اما چند بار شنیده‌اید که مرد بودن سخت است؟ پسرها فکر می‌کنند که نباید نگران ظاهر خود باشند اما برای آنها هم تصویر بدن می‌تواند به یک مشکل واقعاً مهم تبدیل شود. برخلاف دخترها، پسرها کمتر با دوستانشان و اقوام درمورد بدنشان و رشد خود صحبت می‌کنند.

 

بدون حمایت دوستان و خانواده، ممکن است تصویر بدنی منفی پیدا کنند. خوشبختانه تصویر بدن قابل تغییر است.

 

چرا تصویر بدن تا این اندازه اهمیت دارد؟

تصویر بدن به نظر، فکر و احساس شخص درمورد بدن و وضعیت ظاهر خود برمی‌گردد. داشتن تصویر بدنی مثبت به این معنی است که از ظاهر خود راضی هستید و بخاطر توانایی‌هایتان بدنتان را تحسین می‌کنید و نقص‌هایش را پذیرفته‌اید.

 

تصویر بدن بخشی از تجسم نفس فرد به طور کلی است. ازاینرو اینکه فرد چه احساسی به ظاهر خود داشته باشد به احساس او نسبت به خودش مرتبط است. اگر ظاهر خود را دوست نداشته باشد، اعتماد‌به‌نفس او پایین خواهد آمد (این مشکل ممکن است برای دخترها هم پیش بیاید).

 

بلوغ چطور بر تصویر بدن اثر می‌گذارد

بااینکه تصویر بدن یکی از قسمت‌های تجسم نفس است، اما حین نوجوانی و مخصوصاً دوران بلوغ، احتمال اینکه تجسم نفس پسرها فقط برمبنای تصویر بدن آنها باشد بسیار زیاد است. دلیل آن این است که بدن ما در طول این دوران تغییرات زیادی می‌کند و همین به مرکز توجه ما تبدیل می‌شود.

 

کنار آمدن احساسی با تغییراتی که در بدنتان ایجاد می‌شود دشوار است—دلیل اصلی آن هم این است که بالاخره این بدن خودتان است و باید به آن عادت کنید.

 

بعضی از پسرها نسبت به تغییرات بدنشان راحت نیستند و احساس می‌کنند که دیگر خودشان را نمی‌شناسند. اینکه تنها پسری باشید که صدایش تغییر می‌کند و بدنش پرمو می‌شود (یا تنها پسری باشید که دچار این تغییرات نمی‌شود) ممکن است باعث شود کمی دچار نگرانی شوید.

 

بعضی از پسرها در دوران بلوغ خود چندان از وضعیت بدنشان راضی نیستند. ممکن است حتی قبل از پا گذاشتن به بلوغ هم با وضعیت ظاهری خود مشکل داشته باشند. برای این افراد بلوغ دردی به دردهایشان اضافه می‌کند.

 

ممکن است مقصر ژنتیکتان باشد

متعادل کردن اتفاقاتی که برای بدنتان می‌افتد ممکن است دشوار باشد. پسرهای زیادی از بلوغشان انتظارات زیادی دارند و تصور می‌کنند که خیلی زود رشد خواهند کرد و این رشد در جهتی خواهد بود که آنها می‌خواهند.

 

بهترین راه برای نگاه کردن به رشدتان این است که تصور نکنید که طوری خواهید شد که فکر می‌کنید. به بقیه افراد خانواده‌تان نگاه کنید—عموها و دایی‌ها، پدربزرگها و حتی اقوام نزدیک دیگر—تا ببینید که ژنتیکتان شما را به چه سمتی خواهد برد.

 

وقتی به نظر می‌رسد بقیه بزرگ‌تر از شما هستند

بدن همه در یک زمان خاص و با یک سرعت خاص رشد نمی‌کند. خیلی سخت خواهد بود اگر همه دوستانتان از نظر فیزیکی بالغ شده باشند و از شما قدبلندتر و عضلانی‌تر شده باشند. بیشتر پسرها بالاخره تا یک حد متوسط قد می‌کشند اما بعضی‌ها به خاطر ژنتیکشان تا آخر از بقیه بلند قدتر و عضلانی‌تر خواهند بود.

 

طبیعی است که به همکلاسی ها و دوستانتان نگاه کنید و متوجه شوید که آنها با سرعت متفاوتی از شما رشد می‌کنند. پسرها معمولاً در موقعیت‌های خاص خودشان را با پسرهای دیگر مقایسه می‌کنند و یکی از این محل‌ها، اتاق رختکن است. چه در باشگاه باشید و چه اتاق رختکن مدرسه، زمانی که در آن محل سپری می‌شود ممکن است برای هر پسری طاقت‌‌فرسا باشد.

 

سعی کنید به خاطر داشته باشید که در این موقعیت‌ها تنها نیستید. پسرهای زیادی دقیقاً همان احساس شما را درمورد بدن خودشان دارند—حتی آنهایی که شما به ظاهرشان حسات می‌کنید. اینکه بدانید تقریباً همه همسالانتان دچار همان تغییرات شما می‌شوند خیلی کمکتان می‌کند.

 

می‌توانید با یکی از مردان آشنا که به او اعتماد دارید در این مورد صحبت کنید—یک مربی، یک پزشک، معلم، یا پدرتان. این احتمال وجود دارد که آنها نیز در سن شما همین تغییرات و مشکلات را تجربه کرده باشند و بتوانند کمکتان کنند.

 

جامعه هم فشار می‌آورد

پسرها فشار زیادی به خود وارد می‌کنند اما درمورد اجتماع چه؟ آیا جامعه هم به آنها فشار می‌آورد که همیشه کامل و بهترین باشند؟

 

قبلاً اینطور بود که فقط دخترها فشار ظاهر مطلوب را از طرف جامعه احساس می‌کردند اما این روزها تاکید رسانه‌ها بر ظاهر مردانه حس فشاری روی پسرها و مردان هم وارد می‌کند. و بعضی‌اوقات آن بدن‌های تبلیغاتی واقعاً قابل دست یافتن نیستند.

 

مردانی که در تصاویر و عکس‌ها می‌بینید ممکن است حتی واقعی نباشند. مجلات و شبکه‌های مختلف معمولاً عکس‌های مانکن‌ها را دستکاری می‌کنند، پوست بدن و صورتشان را صاف کرده، اندامشان را عضلانی می‌کنند یا حتی روی یک هیکل خوب صورت فرد دیگری را می‌چسبانند.

 

تصویر بدن بهتری داشته باشید

حالا درمقابل همه فشاری که جامعه و خودتان به شما وارد می‌کنند، برای اینکه تصویر بدنی مثبت داشته باشید چه باید بکنید؟ در زیر چند ایده مفید برایتان آورده‌ایم.

 

•  نقاط قوتتان را بشناسید. ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف فیزیکی و انواع اندام برای چیزهای مختلف خوب هستند و گاهی‌اوقات کارهایی که در کودکی خوب انجام می‌دادید ممکن است در بلوغ تغییر کند. بدن شما در چه چیز خوب است؟

 

شاید سرعتتان، انعطاف‌پذیریتان، قدرتتان یا هماهنگیتان خوب باشد و باعث شود در یک ورزش خاص موفق باشید. یا شاید مهارت‌های ورزشی نداشته باشید و استعدادهای دیگری مثل طراحی، نقاشی، آواز، نوازندگی، نویسندگی یا بازیگری داشته باشید. فقط باید استعدادهای خودتان را بشناسید تا از طریق آن اعتمادبه‌نفستان را بالا ببرید.

 

•  داشتن یک بدن خوب همیشه موجب موفق شدن در ورزش نخواهد شد. خیلی وقت‌ها نظر افراد درمورد بدنشان بخاطر عملکرد ورزشیشان شکل می‌گیرد. برعکس آن این است که اگر در یک ورزش گروهی موفق باشید، احتمالاً فکر خوبی نسبت به بدن خودتان دارید. اما اگر از ورزش های گروهی خوشتان نیاید چه؟ در این موارد، بهتر است به دستاوردهای فردیتان توجه کنید.

 

اگر به ورزش‌های گروهی علاقه ندارید، اشکالی ندارد. یک نوع فعالیت فیزیکی دیگر برای خود انتخاب کنید. برحسب علایق و محل زندگیتان، ورزش‌هایی مثل کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، یوگا، رقص یا دو می‌تواند برایتان مناسب باشد. این به شما کمک می‌کند فرم خوبی به بدنتان بدهید و استعدادها و ومهارت‌های خود را تقویت کنید.

 

اگر به ورزش‌های تیمی علاقه دارید اما عضو هیچ تیم خاصی نشده‌اید، اجازه ندهید که دلسردتان کند. از این بعنوان فرصتی برای کشف استعدادهایتان استفاده کنید. شاید بد نباشد که تیم دیگری را امتحان کنید. اگر فوتبال برای شما مناسب نبوده شاید دوومیدانی مناسبتان باشد. یا به تمرین ورزشی که دوست دارید ادامه دهید تا شاید سال بعد بتوانید در تیم موردنظرتان پذیرفته شوید.

 

•  یک برنامه بدنسازی شروع کنید. ورزش کردن به بهتر کردن ظاهر شما کمک می‌کند و این مسئله احساستان را نسبت به خودتان مثبت‌تر خواهد کرد. هیکل‌های خوب تصادفی ساخته نمی‌شوند—برای به دست آوردن یک اندام خوب باید خوب و منظم تمرین کنید و یک رژیم غذایی سالم هم داشته باشید.

 

لازم نیست بیش از اندازه ورزش کنید اما داشتن یک برنامه تمرینی و غذایی مناسب و اصولی به سادگی یک برنامه تمرین 20 دقیقه تا یک ساعت برای سه روز در هفته هم کافی است. یک مزیت دیگر تمرین کردن این است که روحیه‌تان را بهتر می‌کند.

 

•  به بدنتان احترام بگذارید. برای اینکه دیدتان نسبت به بدنتان بهتر شود، سعی کنید از آن مراقبت کنید. سیگار کشیدن و سایر کارهای مضر بعد از مدتی ظاهرتان را خراب می‌کند. وقتی در طولانی مدت با خودتان خوب رفتار کنید، بدنی سالم‌تر و قوی‌تر خواهید داشت و تصویر بدنتان هم بهتر خواهد شد. نظافت کافی و مناسب، مراقبت از دندان‌ها، رسیدگی به موها و پوستتان، پوشیدن لباس‌های تمیز و شیک، همه به ساختن یک تصویر بدن مثبت کمک می‌کنند.

 

•  خودتان باشید. بدن شما یک بخش از شماست. استعدادها‌، مهارت‌ها و قدرت فکر و اعتقاداتتان به همان اندازه مهم هستند. سعی کنید اجازه ندهید که نقص‌های کوچک همه فکرتان را به خود مشغول کند طوری که نقاط مثبتتان را نبینید.

 

بااینکه داشتن یک تصویر بدن مثبت مهم است، اینکه بخواهید زیاد روی بدنتان متمرکز شوید ممکن است باعث شود از بقیه نقاط مثبتتان جا بمانید. اگر از بدنتان خوب مراقبت کنید و لباس‌هایی بپوشید که متناسب شما باشند، در نظر دیگران بهتر جلوه خواهید کرد. اما اگر خیلی از خودتان انتقاد کنید، متوجه آن نخواهید شد.