پارس ناز پورتال

ترفندهای نگهداری گوجه فرنگی در فصل سرما

ترفندهای نگهداری گوجه فرنگی در فصل سرما

ترفندهای نگهداری گوجه فرنگی در فصل سرما 

گوجه فرنگی را میتوانید در فصل پاییز و زمستان بـه خوبی نگهداری کنید و از بابت خراب شدن گوجه خیال خودتان را راحت کنید. گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است که بـه صورت خام، پخته و رب قابل استفاده است. با قرار گرفتن در فصل شهریور و رسیدن گوجه فرنگی بسیاری از خانم ها بـه دنبال تهیه رب هستند.

 

بسیاری از غذاها بـه جای رب نیاز بـه گوجه فرنگی دارد که از شاخص ترین انها املت گوجه فرنگی می‌باشد. حتما شما هم در فصول سرد سال املت این غذای ساده، زود پخت و خوشمزه را هوس کرده اید. همانطور که می دانید گوجه فرنگی در فصل زمستان بـه صورت گلخانه ای و بـه دور از نور مستقیم آفتاب عمل می آید

 

از طرفی چون این محصول در زمستان کمیاب و گاهی نایاب می شود و قیمت آن نسبت بـه تابستان بسیار بیشتر است، بعضی از خانم ها برای استفاده و نگه‌داری از گوجه فرنگی در فصل زمستان بـه شیوه هـای مختلفی عمل می کنند.در این مقاله چند شیوه نگه‌داری گوجه فرنگی برای مصرف در طول فصل زمستان توضیح داده شده است.

 

روش اول:

ابتدا بـه اندازه مصرف و گنجایش فریزر خود گوجه فرنگی تازه تهیه کنید سپس انها را بشویید و در صورت تمایل پوست گوجه فرنگی ها را گرفته و خرد کنید

 

برای این که پوست گوجه فرنگی بـه راحتی جدا شود بـه مدت دو دقیقه گوجه را در آب جوش بیندازید سپس آن را از آب جوش خارج کرده و در آب سرد بگذارید چند لحظه بعد مشاهده می کنید که با چاقو و و بـه راحتی پوست گوجه جدا میشود.گوجه ها را بـه میزانی خرد کنید که برای تهیه غذاها نیاز دارید. مثلا برای تهیه املت میتوانید هر گوجه را بـه چهار قسمت برش بزنید

 

گوجه فرنگی هـای خرد شد را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید خوب بپزد سپس مقداری نمک بزنید. قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا سرد شود.گوجه فرنگی هـای پخته و سرد شده را داخل کیسه فریزر یا ظروف دربدار مناسب ریخته و در فریزر قرار دهید.

 

روش دوم:

ابتدا گوجه فرنگی ها را شسته و خرد کنید اگر تمایل داشتید می توانید بـه روش بالا گوجه ها را پوست کنید.بسته بـه مقدار گوجه فرنگی چند عدد پیاز مناسب انتخاب کنید و بـه صورت نگینی خرد کنید، مقداری روغن داخل ماهی تابه بریزید و پیازها را داخل آن سرخ کنید.

 

گوجه فرنگی هـای خرد شده را داخل قابلمه مناسبی بریزید و پیاز داغ را بـه آن اضافه کنید قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا گوجه ها مغز پخت شود.قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا سرد شود سپس گوجه فرنگی ها را داخل کیسه فریزر یا داخل ظروف دربدار بریزید و در فریزر قرار دهید.

ترفندهای نگهداری گوجه فرنگی در فصل سرما

میتوانید گوجه فرنگی ها را با پیاز یا فلفل بپزید و آن را در فریزر نگه‌داری کنید

 

روش سوم:

ابتدا گوجه فرنگی ها را شسته و خرد کنید.قابلمه مناسبی انتخاب کنید و گوجه فرنگی ها را داخل آن بریزید سپس روی حرارت ملایم قرار دهید.بسته بـه ذائقه خود میتوانید مقداری فلفل سبز تند و مرزه را ریز کرده و داخل گوجه فرنگی ها بریزید تا عطر و طعم خوبی بـه خود بگیرد.

 

بعد از این که کمی نرم شد می توانید ادویه هـای دلخواه خود را داخل آن بریزید و مقداری نمک بزنید بعد از چند دقیقه مقداری روغن جامد داخل گوجه ها ریخته و اجازه دهید چند دقیقه روی حرارت بماند سپس از روی حرارت بردارید بعد از این که گوجه فرنگی ها سرد شد داخل شیشه هایی که درب فلزی دارند بریزید.

 

توجه داشته باشید که حتما از روغن جامد استفاده شود.مقداری آب داخل قابلمه بزرگی ریخته و اجازه دهید بجوشد سپس شیشه هـای حاوی گوجه فرنگی را داخل آن قرار دهید و بعد از گذشت حدود 15 تا 20 دقیقه شیشه ها را از آب جوش خارج کنید و در جای مناسبی قرار دهید.

 

بـه این طریق میتوانید گوجه فرنگی را برای مصرف زمستان بـه صورت کمپوت شده نگه‌داری کنید. در این روش نگه‌داری آن راحت است و نیازی بـه یخچال ندارد و گوجه فرنگی ها طعم بسیار دلچسبی دارند.با استفاده از روش هـای گفته شده در طول فصل زمستان که گوجه فرنگی همیشه در دسترس نیست و یا کمیاب است میتوانید از انها برای تهیه املت و سایر غذاهایی که نیاز بـه گوجه فرنگی دارند استفاده کنید.

 

منبع : yadbegir.com