پارس ناز پورتال

ترفندهایی برای مقابله با ترس ها در طول زندگی

ترفندهایی برای مقابله با ترس ها در طول زندگی

ترفندهایی برای مقابله با ترس ها در طول زندگی 

ترس از انجام کارها یا ترس از اتقاف افتادن برخی رویدادها همیشه در زندگی افراد وجود دارد. اما این ترس و دلهره ها می تواند باعث رکود ما در زندگی شود. همه ما لحظاتی را تجربه می کنیم که احساس می کنیم در مسیری پیش آمده ایم که راه بازگشتی ندارد. هیچ راه ساده ای برای خروج از یک موقعیت نداریم و باید تصمیم بگیریم

 

که چگونه باید ادامه دهیم. شاید شما هم تجربه کوهنوردی را داشته باشید. لحظاتی پیش آمده که در مسیر صعود ترس تمام وجودتان را فرا گرفته و تصور کرده اید که امکان ادامه راه وجود ندارد و شک و تردیدی بی انتها قدرت تصمیم گیری را از شما گرفته است. بسیاری از ما در زندگی خود حاضر به پذیرش خطر تا حدی مشخص هستیم، اما گاه لازم است کمی بیشتر به خود فشار بیاوریم تا بتوانیم به قله ای که در افق دید خود داریم صعود کنیم.

 

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند هر چه ریسک بزرگتری را به جان بخرید، آنچه به دست می آورید ارزشمندتر است. اما تصمیماتی که شما در لحظات سخت و دشوار اخذ می کنید می تواند شما را به چنین موفقیتی برساند. گاه بازگشت از مسیر و چشم پوشی از آنچه می تواند به دست آید بتواند ما را در همان مسیری که تا کنون می پیمودیم نگه دارد، اما هرگز نمی تواند ما را در زندگی به پیش برد؛ وضعیتی که قطعا مورد قبول هیچیک از ما نیست.

 

1. چشمان خود را ببندید و آنچه در صدد دستیابی به آن هستید را تصور کنید

ممکن است احمقانه به نظر برسد اما چشمان خود را ببندید، نفسی عمیق بکشید و خود را در حین انجام کاری که تمایل به انجام آن دارید یا باید انجام دهید تصور کنید. تصور این سناریو می تواند پیروزی بر انجام آن را به نظر ساده تر و سهل الوصول تر کند.

 

2. احساسات خود را تخلیه کنید

هیچ ایرادی ندارد. کاری که قصد انجامش را دارید ممکن است خیلی دشوار یا خیلی ترسناک به نظر آید و باید زمانی را برای تخلیه این احساسات در اختیار داشته باشید. گریه کنید، فریاد بزنید و یا فقط چند دقیقه به آرامی نفس بکشید تا احساسات شما در خصوص آنچه پیش رو دارید تخلیه شود. سپس آماده ادامه راه شوید.

 

3. روی مسیر تمرکز کنید، نه روی مقصد

پس از آنکه از نظر ذهنی برای رویارویی با چالش پیش رو آماده شدید، برای آنکه موفقیتتان تضمین شود باید بیاموزید که روند انجام کار را مورد توجه قرار دهید. حتی اگر مسیر دستیابی به هدف دشوار است، به دنبال لحظاتی که می تواند در شما ایجاد خشنودی و شعف کند بگردید و بیاموزید که قدر چالش هایی که در زندگی پیش می آید را بدانید.

 

پیروزی پس از رویارویی با ترس و غلبه بر آن طعمی شیرین و دلپذیر دارد. مسیر شما به سوی موفقیت با گام گذاشتن در مسیر رشد و تعالی معنا پیدا می کند.

 

به قول نلسون ماندلا:

«آموخته ام که شهامت به معنی عدم وجود ترس نیست، بلکه غلبه بر آن است. یک فرد شجاع شخصی نیست که ترس در وجودش راه ندارد، بلکه شخصی است که می تواند بر ترس خود پیروز شود.»