پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

تخم مرغ و تنظیم کلسترول در بدن انسان

تخم مرغ و تنظیم کلسترول در بدن انسان

تخم مرغ و تنظیم کلسترول در بدن انسان 

تخم مرغ همیشه در سبر مصرفی خانواده قرار دارد و خواص بسیاری هم برای آن شناخته شده است و جالب است بدانید که تخم مرغ در تنظیم کلسترول نیز نقش دارد. تخم مرغ از جمله مغذی ترین غذاهای دنیاست. تصور کنید، یک تخم مرغ کامل شامل تمام مواد مغذی ای است که برای تبدیل شدن 1 سلول به جوجه ی کامل نیاز است.

 

با این حال، در رابطه با تخم مرغ دیدگاه های بدی نیز وجود دارد که علت آن، وجود کلسترول در زرده ی تخم مرغ است. در حقیقت، یک تخم مرغ متوسط حاوی 186 mg کلسترول است که 62% از میزان توصیه شده ی روزانه است.

 

افراد بر این عقیده هستند که اگر شما کلسترول بخورید، سبب افزایش کلسترول خون و متعاقب آن، بیماری های قلبی عروقی می شود. اما حقیقت به این سادگی نیست.

 

چگونه بدن سطوح کلسترول را تنظیم می کند؟

کلسترول به عنوان یک واژه ی منفی تلقی می شود. وقتی آن را می شنویم، ناخودآگاه به یاد بیماری قلبی عروقی و مرگ زودرس می افتیم. اما حقیقت این است که کلسترول، یکی از اجزاء مهم بدن است. کلسترول یک مولکول ساختاری است که یکی از اجزاء ضروری هر سلول بدن است.

 

همچنین در ساخت هورمون های استروئیدی مانند استروژن، تستوسترون و کورتیزول نقش دارد. بدون کلسترول ما نمی توانیم زندگی کنیم. با توجه به اهمیت و نقش های کلسترول در بدن، بدن راهکارهای دقیق و تکامل یافته ای برای در دسترس بودن کلسترول دارد.

 

از آنجایی که دریافت کلسترول از راه غذا همیشه در دسترس و ممکن نیست، کبد نیز کلسترول تولید می کند. اما زمانی که ما میزان زیادی کلسترول از طریق غذا دریافت می کنیم، بدن شروع به تولید کمتر کلسترول می کند. 

 

بنابراین از طریق تنظیم سطوح ساخت کلسترول در کبد، میزان کلسترول بدن تنظیم می شود.

 

مکانیسم بدن در زمان مصرف زیاد تخم مرغ

برای مدت دهها سال، به افراد توصیه به مصرف مقادیر محدودی از تخم مرغ خصوصا زرده ی آن شده است. (زیرا سفیده غنی از پروتئین است و کلسترول ندارد)توصیه ی معمول بر مصرف 2-6 زرده ی تخم مرغ در طول هفته است. اما این مقدار، پشتوانه ی علمی ندارد.

 

خوشبختانه مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که برخی از نتایج آن عبارتند از:
در این مطالعات، افراد به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته افرادی که روزانه مقادیر متعددی تخم مرغ (1-3) عدد دریافت می کردند و گروه دیگر ترکیبات دیگر ( جایگزین های تخم مرغ ) مصرف می کردند. سپس محققین افراد را برای مدت زمانی مشخص دنبال کردند.

 

این مطالعه نشان می دهد:

 

– در تقریبا تمامی موارد، میزان HDL افزایش یافت.

 

– کلسترول تام و LDL تا حدودی تغییری نکرد اما گاهی اوقات مقادیر خفیفی افزایش یافت.

 

– مصرف تخم مرغ های غنی از امگا 3 سبب کاهش سطح تری گلیسیرید گردید.

 

– سطوح خونی آنتی اکسیدان هایی چون زآگزانتین و لوتئین افزایش چشمگیری داشت.

 

– به نظر می رسد، پاسخ به دریافت تخم مرغ کامل در افراد مختلف متفاوت است.

 

در 70% موارد، تاثیری بر کلسترول تام و LDL ندارد. اما در 30% موارد ( افرادی که پاسخ بیش از حد دادند ) ، این مقدار اندکی افزایش داشت. اما گفته می شود این نیز مشکل به نظر نمی رسد. زیرا تخم مرغ سبب تبدیلLDL های کوچک به LDL های بزرگ می شود.

 

افرادی که دارای LDL بزرگ هستند کمتر در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. بنابراین اگر مصرف تخم مرغ سبب افزایش کلسترول تام و LDL شود، جای نگرانی نیست.نتایج مطالعات نشان می دهند مصرف تا 3 عدد تخم مرغ کامل در طول روز، برای افراد سالم بلامانع است.

 

تخم مرغ و بیماری قلبی

بسیاری از مطالعات به بررسی مصرف تخم مرغ و بیماری های قلبی عروقی پرداخته اند. بیشتر این مطالعات مشاهده ای هستند. در چنین مطالعاتی، تعداد زیادی از افراد برای سال ها دنبال می شوند. سپس محقیقن با استفاده از روش های آماری ارتباط بین بیماری با فاکتور هایی مانند نوع رژیم غذایی، ورزش، استعمال سیگار و … را بررسی کرده.

 

این مطالعات نشان می دهند کسانی که از تخم مرغ کامل استفاده می کنند، احتمال بیماری های قلبی عروقی در آنها افزایش نمی یابد. بلکه برخی از مطالعات، کاهش احتمال سکته ی مغزی را نیز نشان می دهد. با این حال این مطالعات نشان می دهند چنانچه افراد دیابتی از تخم مرغ استفاده کنند، احتمال بیماری قلبی در آنها افزایش می یابد.

 

دیگر فواید تخم مرغ

نکته ی مهم در رابطه با تخم مرغ این است که تخم مرغ فواید بسیاری بیش از کلسترول دارد. این ماده ی غذایی حاوی موادمغذی و فواید بسیار دیگر نیز می باشد.

 

1. تخم مرغ غنی از لوتئین و زآگزانتین – آنتی اکسیدان هایی که احتمال بیماری های چشمی مانند آب مروارید را کم می کند – می باشد.

 

2. تخم مرغ غنی از کولین است. ماده ی مغذی مغز که حدود 90% افراد کمبود آن را دارند.

 

3. تخم مرغ غنی از پروتئین با کیفیت بالا که فواید بسیاری مانند افزایش توده ی عضلانی و بهبود سلامت استخوان دارد.

 

4. مطالعات نشان می دهند که تخم مرغ سبب سیری و کاهش چربی های بدن برای کاهش وزن می شود.

 

5. یکی از نکات مثبت درباره ی تخم مرغ، آسانی تهیه ی آن است.

 

 

تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ