پارس ناز پورتال

تحقیق درباره منشاء نیروی جاذبه زمین

تحقیق درباره منشاء نیروی جاذبه زمین

تحقیق درباره منشاء نیروی جاذبه زمین 

منشاء گرانش یا نیروی جاذبه زمین که همه چیز را به سمت خود می کشد چیست؟ دانشمندان با پیشرفت علم امروزی نیز کاملا به حقیقت آن پی نبرده اند. آیا تحقیقات اخیر ما را به درک بهتر گرانش نزدیکتر کرده است؟ آیا به درک دلیل ریشه اى گرانش بین اشیا با جرم نزدیکتر شده ایم؟ آیا می توانیم اطلاعات به تازگى کشف شده از ذرات بنیادى بوزون هیگز یا امواج گرانشى را براى نفى جرم و یا خنثى کردن/ساختن گرانش به کار ببریم؟

 

گرانش همچنین یکى از چهار نیروى اصلى جهان استمتاسفیم، اما دانشمندان همچنان به طور کامل نمیدانند گرانش چرا به وجود مى آید. به عبارتى، آنها تنها اخیراً از طرز عملکرد آن آگاهى یافته اند. چهار سال پیش یافته هاى مبتنى بر ذرات بنیادى بوزون هیگز کمکى کرد براى مشخص کردن اینکه چگونه اشیا داراى جرم می شوند، اما اطلاعات چندانى راجع به منشاء گرانش در اختیار ما قرار نداد.

 

در قرن هفدهم، آیزاک نیوتن اولین شخصى بود که به طور رسمى ارتباطى بین افتادن سیب به زمین با “افتادن” زمین به دور خورشید را برقرار کرد. نیروى موثر در هر دو مورد گرانش بود و نیوتن آن را فقط به عنوان جاذبه اى که با افزایش جرم اشیا و کاهش فاصله آنها قوى تر می شد پذیرفته بود. آلبرت اینشتین بعد از چند قرن آمد و تفسیرى ارائه کرد: طبق نظریه نسبیت عام او، گرانش یک ویژگى از فضا-زمان، و تار و پودی از جهان است.

 

هرچقدر شیئى جرم بیشترى داشته باشد، فضا-زمان را بیشتر خمیده خواهد کرد در نتیجه اشیا نزدیکتر به طرف یکدیگر خواهند “افتاد”. اگر شیئى جرم کافى داشته باشد، می تواند امواج گرانشى قابل توجهى ایجاد کند، مانند امواجى که دانشمندان در اوایل امسال براى اولین بارموفق به کشف آن شدند.

 

گرانش همچنین یکى از چهار نیروى اصلى جهان است (نیروهاى دیگر الکترومغناطیس و نیروهاى اتمى قوى و ضعیف می باشند). از آنجایی که این نیروها از “ذرات حامل نیرو” براى ابلاغ کردن نیرو به ذرات دیگر استفاده می کنند، براى اینکه گرانش بتواند مناسب با این مدل باشد، تمام اجسام باید از خود گراویتون ساتع کنند

 

که به طور فیزیکى گرانش در بر داشته باشند. البته گراویتون ها هنوز در مرحله نظریه هستند.  به گزارش پارس ناز تلاش براى تطبیق دادن این تفاسیر متفاوت از گرانش و درک ماهیت واقعى آن یکى از بزرگترین مسائل حل نشده در فیزیک است. با این وجود آنچه ما می دانیم نشان می دهد که عدم گرانش غیر ممکن است.