پارس ناز پورتال

تاج گذاری پیرترین پادشاه کشور مالزی + تصاویر

تاج گذاری پیرترین پادشاه کشور مالزی + تصاویر
پادشاه جدید مالزی كه 84 سال دارد و پیرترین پادشاه در تاریخ این كشور محسوب می‌شود،تاج‌گذاری كرد.

 سلطان عبدالحلیم معظم شاه، امروز طی مراسمی در كاخ فدرال جدید مالزی كه به طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد و صدها تن از مقامات در آن حضور داشتند، برای پادشاهی خود سوگند یاد كرد.

در مالزی براساس یك نظام منحصر به فرد كه از زمان استقلال این كشور از انگلیس در سال 1957 برقرار بوده، 9 تن از حاكمان موروثی این كشور به صورت دوره‌ای به عنوان سلطان مالزی انتخاب می‌شوند و طبق قانون مالزی دوره سلطنت آنها پنج سال است و پس از پنج سال فرد دیگری جایگزین می‌شود.

پادشاه مالزی نقشی تشریفاتی دارد زیرا اداره كشور را نخست وزیر و پارلمان در دست دارند اما وی از احترام بالایی به ویژه نزد اكثریت مسلمان مالایی‌ برخوردار است.
 


 

سلطان عبدالحلیم در اظهاراتی كه در خبرگزاری ملی مالزی منتشر شد، گفت: پادشاه چتری برای مردم است و مردم نیز ستون‌های پادشاهی هستند. بزرگترین نقش پادشاه این است كه اطمینان حاصل كند بی‌رحمی و نابودی در قبال مردم و كشور صورت نگیرد.

سلطان عبدالحلیم معظم پس از مشاهده تشریفات نظامی و شلیك 21 گلوله به نشانه احترام، در پارلمان مراسم تحلیف را به جا آورد. از جمله اختیارات پادشاه مالزی تائید وزرای كابینه و قضات بلند پایه است و در نیروهای مسلح بلند پایه‌ترین مقام محسوب می‌شود.

سلطان عبدالحلیم معظم شاه كه سلطان ایالت "كداه" مالزی بوده تنها پادشاه مالزی است كه برای بار دوم بر تخت سلطنت این كشور تكیه می‌زند. وی پیش از این در فاصله سال‌های 1970 تا 1975 نیز پادشاه مالزی بود.
 

تاج گذاری پیرترین پادشاه کشور مالزی + تصاویر
 
وی چهاردهمین پادشاه مالزی محسوب می‌شود و مسن‌ترین فردی است كه به مقام پادشاهی این كشور نایل می‌آید.
پیش از وی سلطان میزان زین‌العابدین، پادشاه مالزی بود. وی 49 سال سن دارد و یكی از جوانترین پادشاهان مالزی بود.