پارس ناز پورتال

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان 

تاج محل هندوستان در زمان حکومت گورکانیان ساخته شده است و هدیه ای است از طرف شاه جهان بـه همسرش کـه جاودانه شد. وقتی صحبت از هندوستان میشود، ناخودآگاه بـه یاد نام آورانی چون گاندی و حتی غنایم گران بهای نادر شاه افشار «الماس دریای نور» و دردانه هایی کـه از این دیار هفتاد و دو ملت برای ایرانیان بـه ارمغان آورد می افتیم. هند امروز، با هند یک قرن پیش کـه زیر سلطه انگلیسی ها قرار داشت، تفاوت بسیاری دارد.

 

هند شگفت انگیر امروزی با یک میلیارد و اندی جمعیت، یکی از برترین قدرت هـای موشکی، پزشکی، فضایی و فناوری اطلاعات جهان است. بسیاری از پروژه هـای فاوا در دنیا، در دیار هندوها طراحی و ساخته میشود و بـه همین خاطر، هند را باید پایتخت فریلنسرهای جهان دانست.

 

هند، کشور زیبا و پهناور آسیا، بخشی از تاریخ و ظرفیت هـای گردشگری قاره کهن بوده و جشنواره ای از رنگ و نور و جذابیت را برای گردشگران بـه ارمغان می آورد. اگر در زمستان امسال قصد هندگردی داشتید، یکی از معروف ترین مقصدهای گردشگری این کشور را در نظر داشته باشید کـه نامی، بـه بزرگی ایران دارد.

 

گزارش امروز ما، شما را بـه دیدار مظهر عشق شاه جهان، در تاج محل می برد. جایی کـه یادآور عشق و شکوه معماری ایرانی-اسلامی در هندوستان است.با ما همراه باشید.

 

هند: سرزمین شگفتی ها

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

هند، سرزمین هفتاد و دو ملت و اقلیم شگفت انگیز قاره آسیا بـه شمار میرود. زیبایی هـای این کشور سه میلیون کیلومتر مربعی بـه قدری بسیار است کـه شعار صنعت گردشگری آن، «هند باورنکردنی» بوده و حتی همین نام، برای نام گذاری دامنه پرتال وزارت گردشگری هندوستان انتخاب شده است. ظرفیت هـای گردشگری ممتاز هند را میتوان در این درگاه نیز مشاهده کرد.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

هند، کشوری پر باران و مرطوب و دارای خاکی بسیار حاصل خیز است. برنج و میوه هـای هندوستان، بخشی از اقتصاد این کشور را تشکیل داده و از صنایع دستی یا محصولات و خدمات هندی در عرصه هـای گوناگون، در شهر هـای مختلف دنیا دیده میشود. همین عامل سبب شده کـه هند، بیش از یک میلیارد جمعیت را در خود جای دهد.

 

هندوستان، دومین کشور پر جمعیت دنیا بعد از چین است و بندر بمبئی، با بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت، پر جمعیت ترین شهر این دیار را تشکیل می دهد. در هندوستان، ۳۵ شهر با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر وجود دارد کـه کلکته، مدرس، بنگلور، حیدر آباد، آگرا، گوا، پونا، کانپیور و سورات از آن جمله است.

 

هند داری تاریخ و فرهنگ غنی چند هزار ساله بوده و بسیار از فرهنگ و تاریخ اقلیم ایران، الهام گرفته است. هند را پایتخت نژادها، زبان ها، آیین ها و فرهنگ هـای گوناگون می‌دانند کـه بـه همین خاطر، هر هفته جشنواره ای از رنگ ها و آیین ها و کارناوال هـای فرهنگی و هنری و مذهبی در شهر هـای مختلفش بر پا میشود.

 

صدها زبان و گویش در هندوستان رواج داد و بـه همین خاطر، هند را سرزمین هفتاد و دو ملت می دانند. تسلط چند صد ساله فارسی زبانان بر این کشور سبب شده تا در هند،‌ زبان و خط فارسی در بسیاری از مکان هـای فرهنگی و مذهبی آن دیده شود.هندی ها، از جمله مردمان خونگرم و صلح طلب در طول تاریخ بوده اند و این موضوع را از شعار ملی انها نیز تا حدودی میتوان دریافت: تنها راستی است کـه پیروز است.

 

شعاری کـه بـه نظر میرسد، از گفتار زرتشت الهام گرفته است کـه می گفت: راه در جهان یکی، و آن راه، راستی است.هندوستان، مقصد تحصیلی میلیون‌ها دانشجوی بین المللی است کـه در رشته هـای فنی و پزشکی، دیار هفتاد و دو ملت را برای تحصیل انتخاب میکنند. در قبل از انقلاب، یکی از پاتوق هـای مهم ایرانیان در خارج از کشور، دیار هند بود کـه در چند دهه اخیر، جای خود را بـه شمال اروپا و کشور کشور آمریکا داده است.

 

هندی ها، بـه طور کل افراد با سوادی هستند و گر چـه بعضا در فقر بـه سر می برند، اما نرخ بالای ۶۰ درصد با سوادی در این کشور نشان میدهد کـه تبدیل شدن آن بـه یکی از مقصدهای freelancing «آزاد کاری» جهان، تصادفی نبوده است.هند، یکی از مقصدهای مهم گردشگری جهان است. در بین همه ی ي مقصد هـای گردشگری آن، تاج محل آگرا، ظرفیت هـای بسیاری دارد کـه مدتی در فهرست عجایب هفت گانه جهان نیز قرار داشت.

 

داستان تاج محل: مرمری ترین بنای جهان

وقتی صحبت از تاج محل میکنیم، بـه یاد عشق و دلدادگی عاشق و معشوق می افتیم. عشق شاه جهان، پنجمین سلطان گورکانی هند بـه همسر ایرانی تبارش بـه نام ممتاز محل «ارجمند بانو بیگم» کـه در سال ۱۶۳۱ میلادی، در سفری جنگی بـه هنگام وضع حمل، درگذشت. این بنا، بـه یادبود ممتاز محل ساخته شد و چندی بعد نیز، شاه جهان در آنجا دفن شد.

 

رابیندرانات تاگور، شاعر معروف هندی، تاج محل را با عنوان اشکی بر گونه ابدیت توصیف میکند و رودیارد کیپلینگ از آن بـه عنوان تجسم هر چیز ناب یاد میکند. شاه جهان درباره تاج محل گفته بود کـه این بنا، آفتاب و مهتاب را بـه گریه می اندازد.تاج محل آگرا، هندوستان را جهانی کرد و سالانه صد ها هزار گردشگری از سراسر جهان،

 

بـه این محل می آیند تا آوردگاه عشق شاه جهان را بـه یاد همسر ایرانی اش، تماشا کنند. جایی کـه تاج مرمرین هند است و بخشی از افتخار ایرانیان در شهر آگرا.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«تصویری منتسب بـه ارجمند بانو بیگم- همسر شاه جهان، سلطان هندوستان»

 

نام این بنا ایرانی است و افتخار فرهنگ و معماری ایرانی در سرزمین شگفتی ها بـه شمار می رود. این عمارت عظیم زیبا، مخلوطی از معماری ایرانی،‌ هندی و اسلامی را در خود جای داده است و گفته میشود کـه از مناطق مختلف دنیا، هنرمندان برای ساخت آن تلاش کرده اند.

 

احمد لاهوی و برادرش حمید لاهوری در سده یازدهم هجری، بخشی از فرآیند ساخت این محل را در اختیار داشتند. در عده ای از متون، از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی بـه عنوان معماران بنا یاد شده است.

 

واژه شناسی کلمه

نام تاج محل را بعضی ها با نام روضه ممتاز محل نیز یاد کرده اند و برخی بر این نظر هستند کـه تاج محل، مخفف ممتاز محل است و پیتر ماندی، سیاح  اروپایی قرن هفدهم میلادی نیز در نوشته هـای خود، از تاج محل، ملکه دربار گورکانی یاد کرده است.گیوین هامبلی، نویسنده کتاب شهر هـای هندوستان گورکانی، درباره ریشه هـای ایرانی تاج مجل،

 

معتقد است کـه نخستین و پایدار ترین برداشتی کـه یک دانش پژوه رشته معماری اسلامی با تماشای این بنای یادبود در ذهنش ایجاد می شود، همین کلمه است.

 

معماری تاج محل

در این بنای عظیم و زیبا، یکی از باشکوه ترین و منحصر بـه فرد ترین بناهای جهان را مشاهده می کنیم کـه تماما از مرمر ساخته شده و معماری عصر صفوی بـه خوبی در آن قابل مشاهده است. بنا بـه طرز شگفت انگیزی متقارن ساخته شده و از هر چهار طرف از آن، میتوان تصویر آینه ای بـه دست آورد. در سال ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست عجایب هفت گانه جهان قرار گرفت کـه همین امر کافی بود کـه سالانه بیش از ۷ میلیون گردشگر از آن دیدن کنند.

 

این بنای مرمرین، در حاشیه جنوبی رودخانه یامونا در شهر آگر هند قرار دارد. جایی کـه چند برابر جمعیت این شهر، سالانه از سراسر دنیا، عاشقان تاج محل بـه این نقطه می آیند تا یکی از شگفتی هـای هند را در اقلیم عجایب، بـه تماشا بنشینند.این مجموعه از نظر بسیاری، برترین مجموعه معماری مغولی بوده و بـه طور گسترده ای بـه عنوان گوهر هنر اسلامی

 

در هندوستان شناخته میشود. تاج محل، یکی از ۵۰ مقصد گردشگری پر مخاطب جهان است کـه همچون برج ایفل پاریس و دیوار چین و برج پیزای ایتالیا، شهرت جهانی دارد.تاج محل، در محدوده وسیعی ساخته شده است کـه وسعتش هفده هکتار بوده و شامل بخش هایی چون مقبره، مسجد، مهمان خانه و چهار باغ است.

 

ساخت تمام مجموعه ۲۲ سال بـه طول انجامید و بـه واسطه دقت و تقارن بالا و بنای مرمری سپید رنگ، نظر هـای بسیاری را بـه خود جلب کرده است.در سال ۱۹۸۳ میلادی، یونسکو این اثر سرزمین شگفتی ها را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

 

داستان عشق شاه جهان بـه ممتاز محل

شاهزاده زیبا روی ایرانی کـه پیش از ازدواج بانو بیگم نام داشت، در سن ۱۹ سالگی، بـه عقد شاه جهان درآمد و او را ممتاز محل نامیدند. لقبی کـه باعث شد بانو بیگم، دومین همسر شاه جوان شود. زندگی مشترک ممتاز محل با شاه جهان، هجده سال بـه طول انجامید و حاصل این ازدواج، چهارده فرزند بود. علاقه زیاد شاه گورکانی بـه همسر ایرانی اش سبب شد تا در بسیاری از سفرها، او را با خود همراه ببرد.

 

گفته شده است کـه ممتاز محل در حین تولد چهاردهمین فرزند خود، در حالی‌کـه سی و نه سال داشت، دار فانی را وداع گفت و شاه جهان را برای همیشه عزا دار کرد. سوگی کـه سبب شد، یکی از زیباترین مناطق جهان، بـه یاد همسر شاه جهان ساخته شود و تاجی بر آگرا و سرزمین شگفتی ها شود.

 

داستان ساخت تاج محل

ساخت تاج محل نیز داستان جالب توجهی دارد. محل قرار گیری تاج محل، در جنوب شهر آگراست و این محل، در ازای قصری بزرگ کـه در مرکز شهر آگرا بـه ماهاراجه جای سینگ هدیه شد، بـه تملک شاه جهان در آمد. این زمین، مساحتی در حدود ۱ هکتار داشت و از آن جا کـه زمین مسطحی نبود،‌ قسمت هـای بلند زمین را حفر کردند تا قسمت پست را با خاک پر کرده و زمینی با ارتفاع ۵۰ متر بالای سطح رودخانه ایجاد شود.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

در زمین مقبره،‌ چاه هایی حفر شد و انها را با سنگ و قلوه پر کردند تا بدین سان، پی ها و ستون هـای مقبره ایجاد شود. بـه جای بامبو،‌ در ساخت تاج محل از داربست هـای آجری بزرگ استفاده شده است. داربست هایی کـه بـه قدری عظیم بود کـه گفته شده، باز کردن و جدا کردنش، مدت ها زمان برد.

 

برای ساخت تاج محل، مصالح از سراسر هند و قاره کهن گردآوری شد و صدها فیل برای حمل و نقل مصالح استفاده گردید تا مرمر سفید شفاف از ماراکانا در راجستان و یشم سبز و کریستال چینی، در ساخت بنا استفاده شود. فیروزه هـای تبتی در کنار سنگ لاجورد افغانستان و یاقوت کبود سریلانکا و عقیق جگری عربستان، از دیگر جواهراتی بود کـه در ساخت بنا بـه کار رفته است.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

تاج محل را باید جشنواره ای از رنگ و عشق و شکوه و دردانه هـای قیمتی دانست کـه بـه خاطر دردانه شاه جهان، آگرا را جهانی کرد.گفته شده کـه برای حمل و نقل سنگ هـای مرمر و دیگر مصالح ساختمانی بـه محل ساخت مقبره، سطوح شیب دار ۱۵  کیلومتری استفاده می شد و سنگ ها را درون واگن هایی مخصوص قرار می دادند

 

و گروه هـای بیست راسی از گاوها، انها را می کشیدند. پس از آن، از یک سیستم نخ و قرقره برای بالا کشیدن بلوک هـای سنگین بهره می بردند.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

سیستم آب کـه در ساخت بنا استفاده شد نیز داستان جالبی دارد کـه در این گفتار از بیان آن صرف نظر میکنیم و از خوانندگان می خواهیم در صورت علاقه، بـه این موضوع بیشتر تحقیق کنند کـه یافته هـای جالبی دارد.هزینه ساخت این بنا، بـه پول امروزی قریب بـه ۸۰۰ میلیون دلار ایالات امریکا است چرا کـه گذشت بیش از ده سال و استخدام هزاران معمار و متخصص در کنار ده ها هزار نیروی کار، هزینه هـای هنگفتی را طلب می کرد.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

بررسی هـای رسانه ای نشان میدهد کـه بیش از بیست هزار صنعتگر از سنگ تراش و بنا و خطاط و نقاش گرفته تا گنبد ساز و فعالان پشتیبانی و حمل و نقل، در طراحی و ساخت بنا مشارکت کردند کـه همگی از ایران و آسیای مرکزی بـه هند رفته بودند. معماری جذاب و باور نکردنی تاج محل بـه گونه ای بوده کـه حتی در قرن بیست و یکم نیز، حیرت جهانیان را بـه دنبال داشته است.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«ٖآیات قرآن در بخشی از بدنه تاج محل»

 

تلفیق معماری ایرانی و مغولی سبب شد تا شاه جهان، بر خلاف سبک معماری مغولی کـه از ماسه قرمز رنگ در ساخت عمارت استفاده میشود، از مرمر سفید منبت کاری شده با سنگ هـای قیمتی استفاده کند و بـه این ترتیب، سبک و معماری بناهای زمان خود را بـه معماری جدید تغییر داد.

 

گشتی در تاج محل

همان طور کـه گفتیم تاج محل از بخش هایی بـه نام مقبره، مسجد و مهمان خانه، باغ تاج محل و دروازه تشکیل شده است. در انتهای شمالی باغ،‌ مقبره تاج محل بر روی سکویی مرمین قرار گرفته است.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«نمایی زیبا از فضای داخلی مقبره»

 

مهمترین بخش تاج محل، ساختمان مقبره است. مقبره، سازه ای وسیع و از جنس مرمر سفید بوده کـه بر روی میدانی از ازاره، بـه صورت متقارن و بـه همراه ایوان ساخته شده است. بر بالا مقبره، گنبدی بزرگ بـه همراه گلدسته بـه چشم میخورد کـه عناصر معماری آن مانند مقبره هـای مغولی، از اساس، فارسی است.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«تصویر هوایی زیبا از تاج محل و رودخانه شهر سر سبز آگرا هندوستان»

 

۴ مناره سفید بـه ارتفاع چهل متر، در چهار گوشه سکو قرار گرفته‌اند کـه حال پس از گذشت بیش از سه قرن از عمر بنای تاج محل، دیگر مانند گذشته صاف نیستند. اگر چـه مناره ها بـه گونه‌ای طراحی شده‌اند تا اندکی بـه سمت بیرون سکو تکیه داشته باشند تا بـه مواقع زلزله و ریزش احتمالی، بـه دور از تاج مرمرین فرو بریزند.

 

با دقت بـه شکل مناره ها، بـه علاقه شدید معمار بـه تقارن خواهیم رسید. هر مناره توسط دو بالکن در بخش هـای میانی سازه، بـه سه بخش مساوی تقسیم شده است. آخرین بالکن در بالای مناره دیده می شود کـه محل قرار گیری مؤذن بوده است.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

زیباترین ترین بخش مقبره، گنبد مرمرین است کـه در نگاه اول توجهات را جلب میکند. این گنبد ارتفاعی ۳۵ متری دارد کـه خود بر روی بخشی بـه ارتفاع ۷ متر قرار گرفته است. گنبد مقبره کمی نامتقارن است و بر بالای آن طرحی نیلوفری شکل بـه چشم میخورد کـه باعث میشود گنبد مرتفع تر از چیزی کـه هست، دیده شود.

 

طرح نیلوفری شکل همچنین بر روی گنبدهای کوچک تر مقبره دیده میشود. گنبد تاج محل را بـه سبب شکلش، گنبد پیازی مینامند. همین شکل را بر روی چهار گنبد کوچک تر در اطراف گنبد مرکزی می بینیم کـه باعث تأکید بر شکل پیازی گنبد اصلی می شوند.

 

در کناره دیوار مقبره، مناره هـای تزئینی، باریک و بلندی بـه چشم می خورد کـه نوعی تأکید بصری بر ارتفاع گنبد اصلی دارند. بر بالای تمام گلدسته ها و گنبد اصلی و باقی گنبدها، میله ای طلاکاری شده وجود دارد کـه ترکیبی از عناصر تزئینی ایرانی و هندی است.

 

میله بالای گنبد اصلی، ابتدا از طلا ساخته شده بود اما در اوایل قرن نوزدهم با میله ای برنزی جایگزین شد. بر بالای میله شکلی از هلال ماه بـه چشم میخورد کـه نشانه ای رایج و اسلامی است و نوک هلال آن اشاره بـه عالم آسمانی دارد.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«فضای داخلی زیبای تاج محل»

 

در تاج محل با مسجدی سرخ رنگ کـه در سمت چپ آن قرار گرفته است برخورد میکنیم کـه اهمیت بسیاری برای اجتماع مسلمانان هند بـه خصوص مسلمین شهر آگر دارد. در قرینه این مسجد، مهمان خانه ای بنا شده کـه برای سکونت و پذیرایی از بازدید کنندگانی کـه در مراسم سالگرد ختم ممتاز محل شرکت کردند،‌ استفاده می شد.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«آیه هـای قرآن در فضای داخلی تاج محل»

 

گفتنی است کـه در قرن نوزدهم میلادی، مهمان خانه بـه عنوان سالن ضیافت شاهزاده هـای هندی و در عصر سلطه انگلیسی ها، بخشی از محفل بازی انها بـه شمار می رفت.برای گشتی مجازی در تاج محل، بـه پرتال اختصاصی آن مراجعه کنید.

 

باغ تاج محل: نماد باغ ایرانی

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

قبلا در گفتاری، درباره باغ هـای ایرانی صحبت کردیم و مختصات و ویژگی هـای مربوط بـه باغ هـای ایرانی معرفی شد. در تاج محل، چهار باغ بـه وسعت سیصد متر مربع احداث شده کـه الگو گرفته از معماری باغ ایرانی است. هر یک از این چهار باغ، با استفاده از مسیرهای باریکی بـه شانزده باغچه گل نقسیم شده و حوضی وسط آن بـه رسم باغ هـای ایرانی، مشاهده می شود.

 

جایابی حوض بـه گونه ای بوده است کـه شما بتوانید همچون چهل ستون اصفهان، انعکاس مقبره را در آن مشاهده کنید. این حوض را حوض کوثر هم می نامند و مسلمانان از آب آن برای وضو گرفتن استفاده میکنند.در هر طرف، راه ها و ردیف هایی از درختان و آبنماها بـه چشم میخورد. سبک ساخت چهارباغ ایرانی ابتدا توسط بابُر، نخستین امپراتور مغولی هندوستان بـه این کشور معرفی شد.

 

چهارباغ ایرانی خود بر اساس تصویری کـه از بهشت رایج بوده ساخته شده است. چرا کـه بر اساس متون اسلامی دوره مغول، بهشت باغ وسیعی است کـه توسط چهار رود بـه چهار بخش تقسیم میشود. این چهار رود از چشمه و کوهی مرکزی سرچشمه می گیرند و باغ را بـه چهار بخش شرقی، غربی، شمالی و جنوبی تقسیم می کند.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

اغلب چهارباغ هـای مغولی مستطیلی بوده کـه عمارت یا مقبره ای در مرکز آن دیده میشود و در این مورد، چهارباغ تاج محل کاملا متفاوت است چرا کـه مقبره مجموعه در انتهای باغ ساخته شده است.

 

باستان شناسان پس از آن کـه باغ مهتاب را در آن طرف رودخانه یامونا کشف کردند، ادعا کردند کـه رودخانه یامونا هم بخشی از طراحی معماران تاج محل بوده و بـه عنوان رود پردیس یا بهشت در نظر گرفته شده است. شباهت باغ تاج محل با باغ شالمیار در ویژگی هـای کلی و معماری، این فرض را مطرح میکند کـه طراحی هر دو باغ کار معمار یکسانی بـه نام علی مردان است کـه تحقیق بیش تر در این زمینه را بـه علاقمندان تاریخ محول می کنیم.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«کیت میدلتون و همسرش در دیدار تاج محل»

 

تاج محل: محفل عکاس هـای گردشگر

در هندوستان، مکان هـای زیادی برای عکس برداری وجود دارد اما لذت عکس با تاج محل، اهمیت دیگری دارد. بسیاری از زوج هـای جوان هندی یا بین المللی، وقتی بـه آگرا می آیند، با تاج محل، عکس میگیرند و دوست دارند تا پس زمینه عکس آن ها،‌ نمادی از شور و عشق شاه جهان باشد.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«تصویری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همسرش در زمان بازدید از تاج محل »

 

پوتین و همسرش را در تصویر بالا مشاهده می کنید کـه یکی از گردشگران معروفی است کـه با تاج محل در کنار همسرش، عکس یادگاری انداخت. البته کلینتون، کیت میدلتون «عروس ملکه انگلیس» و رییس جمهور سابق روسیه «مدودف»، از جمله دیگر چهره هـای سرشناسی هستند کـه اخیرا با تاج محل ، عکس یادگاری گرفتند.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

«بیل کلینتون، رییس جمهور سابق ایالات امریکا در کنار دخترش چلسی»

 

تاج محل در طلوع و غروب

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

تماشای طلوع آفتاب بر فراز مقبره سپید گون هندوستان بسیار جذاب است و در لحظاتی می توان، انعکاس رنگین خورشید و آسمان را بر روی تاج محل مشاهده کرد. از جمله دیگر اوقات دل انگیز برای تماشای تاج محل، غروب آفتاب است کـه تصویری رویایی از شکوه شاه جهان را میتوان بـه نظاره نشست.

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

بـه هر حال، هندوستان گرم،‌ در شش ماهه دوم سال، فرصت بهتری برای گردش در اختیار علاقمندان قرار می دهد و بـه نظر میرسد، اگر قصد سفر بـه این دیار دارید، شش ماهه دوم زمان بهتری باشد. بازدید از تاج محل در روز و شب،‌ هزینه ثابتی دارد کـه برای گردشگران خارجی، حدود ۸۰۰ روپیه است. افراد زیر ۱۵ سال نیز بـه تهیه بلیط نیاز ندارند.

 

چگونه بـه تاج محل برویم؟

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

اخذ روادید آسان هندوستان برای رسیدن بـه یکی از فرودگاه هـای هندوستان، قدم اول است. از هر نقطه هندوستان، میتوان با هواپیما بـه تاج محل  رفت و از فرودگاه آگرا استفاده کرد کـه فقط هفت کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. البته قطارهای هند هم کـه داستانش را می‌دانید! شلوغ اما در دسترس و ارزان.از دهلی، پایتخت  هند، میتوان با اتوبوس هم بـه آگرا رفت و شکوه عشق شاه جهان را بـه تماشا نشست.

 

ریکشا، اتوبوس و دوچرخه، از جمله وسایلی هستند کـه در آگرا، شما را تا تاج محل هدایت میکنند. بـه خاطر مسائل زیست محیطی و حفظ رنگ و شفافیت این مجموعه تاریخی و گردشگری هندوستان، در محدوده ای ذوزنقه ای شکل، از ورود لوازم موتوری بنزینی و گازی جلوگیري میشود. بهتر است از اتوبوس هـای باتری دار کـه آلودگی زیست محیطی ندارند، استفاده کنید.

 

خرید بلیط تاج محل معمولاً با صف هـای عریض و طویل همراه بوده است و اگر چـه در داخل تاج محل مجاز بـه عکس برداری نیستید، اما در عده ای از مناطق، اجازه عکس برداری و حتی فیلمبرداری داده میشود.همه ی ي روزه از ساعت ۶ تا ۲۰ شب می توان از عجایب هند در آگرا بازدید کرد.

 

توصیه هـای هند گردی

تاج محل معجزه معماری شاه جهان در هندوستان

۱- هند، یکی از دیدنی ترین نقاط آسیا و جهان است کـه سفر بـه آن برای ایرانیان، کم هزینه و کم دردسر است. هند را در نوروز ۹۶ در فهرست اولویت هـای گردشگری خارج از کشور خود قرار دهید.

 

۲- گردشگری در هند را با سایت هـای گردشگری این کشور دنبال کنید کـه ظرفیت هـای بسیاری را برای شما چـه در جنگل نوردی و چـه گردشگری دریا و گردشگری روستایی، فراهم میکند.

 

۳- اگر بـه هند رفتید، دنیای مهمان نواز هـای کوچ سرفینگ و رویداد هـای بین المللی اینترنیشن را فراموش نکنید.

 

۴- اگر خواستید در خانه هـای هندی ها اقامت کنید و بـه هتل نروید، سایت هایی چون بوکنیگ و ایر بی ان بی را در نظر داشته باشید.

 

۵- سفارت ایران در دهلی و سفارت هندوستان در تهران، بهترین منابع اطلاعاتی برای گردشگری در این کشور است.

 

روزیاتو