پارس ناز پورتال

تاثیر مواد خوراکی در بهبود پسوریازیس

تاثیر مواد خوراکی در بهبود پسوریازیس

تاثیر مواد خوراکی در بهبود پسوریازیس 

بیماری پسوریازیس که در ایران به عنوان صدف شناخته می شود به علت اختلال در سیستم ایمنی بوجود می آید و ارثی می باشد. پسوریازیس علت مشخص نداشته و با تکثیر گسترده سلول‌‌ها، التهاب پوستی و دوره‌‌های نامنظم بهبودی و عود با سیر غیرقابل پیش بینی همراه است.

 

بسته به شدت پسوریازیس، این بیماری می‌‌تواند باعث شکاف و ترک پوست، خونریزی، درد و اختلالی قابل توجه در کیفیت زندگی شود. علاوه بر این پسوریازیس با افزایش خطر بیماری‌‌های قلبی و عروقی در ارتباط می‌‌باشد.

 

دلایل بروز پسوریازیس

عوامل محیطی: از جمله تماس با انواع آلاینده‌‌ها، استفاده طولانی مدت از شوینده‌‌ها و آب و هوا

عوامل ژنتیکی: این بیماری تاحدودی جنبه ارثی و فامیلی دارد

عوامل روحی و روانی: استرس و اضطراب باعث تشدید این بیماری می‌‌شود.

 

استفاده طولانی مدت از برخی داروها

مصرف مداوم از انواع غذاهای آماده حاوی نگه دارنده ازجمله سوسیس و کالباس

مصرف مواد غذایی  که باعث رهاسازی هیستامین می‌‌شوند ازجمله: شیرگاو، مغز دانه‌‌ها به ویژه بادام زمینی،پروتئین سویا (در افرادی كه به این مواد حساسیت دارند)

 

روش‌‌های درمان پسوریازیس

برای درمان موضعی این بیماری عموما از انواع استروئیدهای موضعی، فرآورده‌‌های حاوی قطران و سایر روش‌‌های دارویی استفاده می‌‌شود با استفاده از یک شیوه زندگی سالم، نه تنها علائم جسمی بیماری پسوریازیس را کنترل می‌‌کنید، بلکه می‌‌توانید احساس بهتری داشته باشید.

 

امگا 3 و پسوریازیس

امگا 3 دارای اثرات ضدالتهابی، کاهش فعال کننده پلاکتی، کاهش ویسکوزیته خون، افزایش قدرت تغییر شکل گلبول‌‌های قرمزخون، مهار تجمع پلاکتی، کاهش پاسخ عروقی به عوامل منقبض کننده عروق مانند کاته کولامین‌‌ها و افزایش فعالیت شل کننده عروق مشتق از اندوتلیوم است.

 

مطالعات نشان داده است که استفاده از مکمل‌‌های امگا 3 در کنترل این بیماری نقش تاثیرگذاری دارد. منابع آن روغن کبد ماهی، انواع غذاهای دریایی ماهی، میگو و روغن‌‌هایی ازجمله کانولا، بذرکتان و سویا می‌‌باشد.

 

کافئین و پسوریازیس

کافئین به طور حتم پرمصرف ترین داروی جهان است. البته اغلب مردم ازآن به عنوان دارو یاد نمی کنند.اگرچه بارها پس از نوشیدن چای، قهوه، نوشیدنی‌‌های حاوی کولا و کاکائو آثار آن را روی خواب، ریتم قلب و حالت‌‌های هیجانی خود تجربه کرده‌اند.

تاثیر مواد خوراکی در بهبود پسوریازیس

در پسوریازیس آدنوزین منوفسفات حلقوی (cAMP) که نقش وقفه دهنده و کنترل میتوز را به عهده دارد، در سلول‌‌های مبتلا به اپیدرم کاهش می‌‌یابد.از طرفی کافئین با مهار فسفو دی استراز که آنزیم تجزیه کننده cAMP است سبب افزایش سطح cAMP داخل سلولی می‌‌شود.

 

کافئین تاحدودی می‌‌تواند با مهار پرولیفراسیون سلول‌‌های اپیدرم به عنوان یکی از درمان‌‌های پسوریازیس مطرح شود.

 

ویتامین E و پسوریازیس

یکی از مکمل‌‌های بسیار تاثیر گذار در این بیماری استفاده ازمکمل ویتامین  E به صورت روزانه است ولی می‌‌توانید از مواد غذایی حاوی این ویتامین نیز استفاده کنید.بادام مشهورترین منبع حاوی این ویتامین است. انواع مغزها نیز حاوی این ویتامین هستند. شیرین بیان (GLYCHYRRIZA GLABRA L) گیاهی است علفی و چند ساله. این گیاه به طور وسیعی در مناطق مختلف ایران رویش دارد.

 

یکی از مهمترین ترکیبات موثره ریشه و ریزوم شیرین بیان، اسید گلیسیریتینیک است که دارای اثر شبیه هیدروکورتیزون بوده و حتی با مهار تجزیه هیدروکورتیزون موضعی می‌‌تواند اثر آن را نیز تقویت کند.خاصیت بهبود دهندگی اسید گلیسیریتینیک در بیماری پسوریازیس اثبات شده است.

 

ویتامین D و پسوریازیس

این ویتامین به عنوان ویتامین نورخورشید در بین مردم شناخته شده است. تولید این ویتامین دربدن به وجود نورخورشید نیاز دارد. غنی‌ترین منبع آن روغن کبد ماهی است.این ویتامین به مقدار کم در کره،خامه،زرده تخم‌مرغ و جگر یافت می‌‌شود.

 

توصیه‌‌هایی برای کنترل پسوریازیس

استرس خود را کنترل کنید.

از مواد تحریک کننده پوست دوری کنید.

پوست خود را مرطوب نگه دارید.

از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید.

غذای سالم مصرف کنید.

 

مصرف میوه‌‌ها و سبزی‌‌ها را نسبت به مصرف مواد پروتئینی خصوصا گوشت قرمز افزایش دهید.مصرف نمک، فلفل، فراورده‌‌های حاوی گلوتن (گندم، جو، چاودار)، روغن‌‌های اشباع را به حداقل برسانید.