پارس ناز پورتال

تاثیر معجزه آسای ماساژ پا قبل از خواب

تاثیر معجزه آسای ماساژ پا قبل از خواب

تاثیر معجزه آسای ماساژ پا قبل از خواب 

همسران می توانند پای همدیگر را قبل از خواب ماساژ دهند تا از تاثیرات بسیار مفید آن برای سلامتی بهره مند گردند. ماساژ دادن باعث خواب راحت هم خواهد شد. پس از یک روز پرکار و طولانی که شاید با ایستادن و قدم زدن های فراوان نیز همراه بوده، یک ماساژ پای خوب می تواند لذت بخش بوده و خستگی ستون های بدن را تا حدود زیادی رفع کند. در کنار کمک به کسب آرامش، ماساژ پا دارای فواید درمانی هم برای سلامت جسمی و هم سلامت روانی است.

 

چرا پیش از خواب باید پاهای خود را ماساژ دهید؟

ماساژ پا یکی از اجزا حیاتی در رفلکسولوژی محسوب می شود. پاهای شما دارای چندین پایانه عصبی است که با سیستم ها و اندام های مختلف درون بدن در ارتباط هستند. این پایانه های عصبی هنگامی که از طریق ماساژ فعال می شوند دارای آثار درمانی هستند.در حقیقت، کارشناسان سلامت ماساژ پا را برای بهبود سلامت کلی بدن پیشنهاد می کنند. مطالعات بسیاری وجود دارند که از فواید این نوع ماساژ برای افراد در سنین مختلف پشتیبانی می کنند.

 

مطالعه ای که در سال 2002 در نشریه علوم پرستاری و سلامت منتشر شد به آثار مثبت ماساژ پا پرداخته و به این نکته اشاره داشت که این نوع ماساژ سبک زندگی سالم را برای تمام گروه های سنی ترویج می کند و به طور ویژه، گردش خون، کسب آرامش و قدرت بهبودی را افزایش می دهد.

 

برای انجام یک ماساژ پای ساده نیازی به یک ماساژور حرفه ای ندارید و می توانید خودتان آن را انجام دهید. بهترین زمان برای انجام این ماساژ پیش از خواب است. در ادامه با برخی فواید سلامت ماساژ پای روزانه بیشتر آشنا می شویم.

 

افزایش گردش خون

گردش خون در پاها اغلب به واسطه کفش هایی تنگ و ناراحت کننده که بیشتر روز به پا دارید، دچار اختلال می شود. همچنین، عضلاتی که در پاهای شما قرار دارند به سختی ورزش می کنند که به گردش خون ضعیف منجر می شود. برای بهبود گردش خون در قسمت پایین تنه خود ماساژ یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

 

یک ماساژ 10 تا 20 دقیقه ای پیش از این که به تختخواب بروید می تواند به طور قابل توجهی گردش خون در قسمت پایین تنه شما را افزایش دهد. این مساله برای بیماران مبتلا به دیابت از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند.

 

این مشکل زمانی رخ می دهد که بافت ها و اعصاب در اندام های انتهایی مانند دست ها و پاها به واسطه گردش خون ضعیف به میزان کافی مواد مغذی و اکسیژن دریافت نمی کنند. این شرایط می تواند به بی حسی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش منجر شود.

 

مطالعه ای که در سال 2014 در نشریه آرشیو طب جسمانی و توانبخشی منتشر شد به این نکته اشاره داشت که ماساژ به بهبود عملکرد عروق در افرادی که ورزش نمی کردند، منتج شده بود. این به معنای آن است که ماساژ بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت بدنی افراد نیز فوایدی را برای آنها به همراه دارد. جریان خون محدود در بلند مدت می تواند موجب مشکلات قلبی و کلیوی، فشار خون بالا، رگ های واریسی و آسیب اندام شود.

 

خواب خوب

چالش های روزانه ذهن را بیش از اندازه فعال نگه می دارند و در پایان روز می توانند ما را از تجربه خوابی راحت و عمیق محروم کنند. به منظور کمک به بدن برای مقابله با این شرایط و تشویق خوابی آرام و راحت، یک ماساژ پای کوتاه بسیار مفید است. با این وجود، ماساژ کامل بدن پیش از خواب گزینه ایده آل در نظر گرفته می شود.

 

کل فرآیند ماساژ به تحریک پایانه های عصبی و کانال های انرژی پرداخته و جریان آزاد انرژی را افزایش می دهد. این شرایط آرامش عمیق و کمک به خوابی راحت و عمیق را به همراه دارد.نتایج مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که ماساژ پا کیفیت خواب در بیماران قلبی را بهبود می بخشیده و برای بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به بیماری حاد قلبی بسیار توصیه شده است.

تاثیر معجزه آسای ماساژ پا قبل از خواب

ماساژ پا یکی از اجزا حیاتی در رفلکسولوژی محسوب می شود

 

مبارزه با استرس و اضطراب

بیشتر ما گاه گاهی احساس استرس و اضطراب را تجربه می کنیم. ماساز پا می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. این نوع ماساژ چیزی فراتر از آرامش ذهن را برای شما به ارمغان می آورد.اعمال فشار روی پایانه های عصبی مشخص در پا واکنشی در سیستم عصبی ایجاد کرده و موجب ایجاد آرامش می شود. این واکنش ها می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. به طور ویژه، پایانه عصبی شبکه خورشیدی به تسکین استرس کمک می کند.

 

مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه بی‌ام‌سی نرسینگ منتشر شد، نشان داد که ماساژ پا می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و پایین آوردن فشار خون در کارکنانی که با افراد مسن مبتلا به زوال عقل کار می کنند، کمک کند.برای مقابله با استرس و اضطراب روزانه، ماساژ پا به عنوان درمانی آسان و موثر عمل می کند.

 

کاهش کمردرد

افرادی که از کمردرد رنج می برند باید پیش از خواب شبانه پاهای خود را ماساژ دهند. ماساژ باید با استفاده از انگشت شست دست به منظور فشار در امتداد قوس پا به مدت پنج دقیقه صورت بگیرد.بنابر نتایج مطالعات صورت گرفته، رفلکسولوژی پا در کاهش شدت درد مزمن کمر موثر است. این روش نتایج بهتری نسبت به ماساژ کمر را به همراه داشته است.

 

کمر درد می تواند از تجربه خوابی آرام و راحت جلوگیری کند. به محض این که درد با ماساژ پا کاهش یابد، شما می توانید از خوابی آرامش بخش و بدون درد لذت ببرید.

 

کاهش پادرد و دیگر دردهای مزمن

یک ماساژ پای خوب می تواند به ایجاد آرامش در پاها، کشش و استراحت در عضلات، و کاهش تورم که موجب درد می شود، کمک کند.مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که رفلکسولوژی در کاهش درد و ایجاد آرامش در افراد مبتلا به شرایطی مانند آسیب شلاقی و درد مزمن موثر بوده است. مطالعه ای دیگر در همان سال نشان داد ماساژ پا در بیمارانی که جراحی پستان انجام داده اند در مدیریت دردهای پس از جراحی موثر بوده است.

 

کاهش فشار خون

فشار خون بالا می تواند میزبان مشکلات سلامت دیگر باشد. یک ماساژ پای منظم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند که این شرایط به کاهش خطر مشکلات سلامت دیگر منجر می شود.مطالعه ای که در سال 2016 در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که ماساژ پا به همراه استفاده از رایحه اسانس ها

 

به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش داده است. کاهش اضطراب و تمایل به افزایش کیفیت زندگی مبتنی بر سلامت ذهن از دیگر نتایج این کار بوده است.

 

جلوگیری از ورم پایین پا

ورم پایین پا به واسطه تجمع مایع در پاها رخ می دهد که به شکل گیری پاهایی متورم، دردناک و سفت منجر می شود. بارداری و گردش خون ضعیف برخی از شایع‌ترین دلایل ورم پا هستند. این شرایط می تواند حرکت کردن را دشوار و دردناک نماید و حتی به اختلال خواب منجر شود.

 

در شرایطی که ورزش های سبک مانند پیاده روی، شنا یا حرکات کششی می توانند کمک فراوانی کنند، ماساژ پا تسکین فوری نشانه ها را به همراه دارد. مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد، نشان داد که ماساژ پا در درمان ورم پا در بانوان باردار موثر بوده است.

 

چگونگی ماساژ پاها

بر خلاف بسیاری از بخش های بدن، شما می توانید بدون این که نیازی به فرد دیگر داشته باشید به آسانی پاهای خود را ماساژ دهید. شما به کمتر از 30 دقیقه زمان برای بهره‌مندی از فواید ماساژ منظم پا در روز نیاز دارید.

تاثیر معجزه آسای ماساژ پا قبل از خواب

 بهترین زمان برای انجام ماساژ پاها پیش از خواب است

 

 به گزارش پارس ناز یک کاسه بزرگ یا لگن را با آب گرم پر کنید و دو تا پنج قطره از اسانس دلخواه خود را به آن اضافه کنید.به مدت 10 تا 20 دقیقه پاهای خود را در آب قرار دهید، سپس آنها را با یک حوله نرم خشک کنید.

 

اکنون، روی یک صندلی راحت بنشینید.

پای راست خود را روی زانوی پای چپ قرار دهید.

کمی روغن گرم روی پای راست خود بریزید. شما می توانید از روغن نارگیل، زیتون یا خردل استفاده کنید.

 

روغن را در حالی که پای خود را ماساژ می دهید به اطراف پخش کنید. انگشتان دست خود را در امتداد کف پا حرکت دهید.

 

پس از آن که کف پای خود را ماساژ دادید، روی انگشت های پا متمرکز شوید. روی آنها فشار وارد کرده و خم و راست کنید تا انعطاف پذیری آنها افزایش یابد.این روند را برای پای چپ خود تکرار کنید.

 

منبع:asriran.com