پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

مطالب داغ

سرانجام دوقلوهای به هم چسبیده از هم جدا شدند + عکس سرانجام دوقلوهای به هم چسبیده از هم جدا شدند + عکس سورپرایز اسپایدرمن در روز تولد فرزندش + عکس سورپرایز اسپایدرمن در روز تولد فرزندش + عکس حدس بزنید این خانم زیبا و جوان چند ساله است (عکس) حدس بزنید این خانم زیبا و جوان چند ساله است (عکس) کلکسیون های عجیب و نادر (عکس) کلکسیون های عجیب و نادر (عکس) افرادی که بعد از این اتفاق های  مرگ بار هنوز زنده اند (عکس) افرادی که بعد از این اتفاق های مرگ بار هنوز زنده اند (عکس) تابحال شترخانگی به این جالبی دیده بودید؟ (عکس) تابحال شترخانگی به این جالبی دیده بودید؟ (عکس) گرانترین غذای دنیا که 600 میلیون تومان آب میخورد +عکس گرانترین غذای دنیا که 600 میلیون تومان آب میخورد +عکس کتاب گینس و رکوردهای باورنکردنی  و شگفت انگیز (12) کتاب گینس و رکوردهای باورنکردنی و شگفت انگیز (12) شوخی جالب دو برادر برای شوکه کردن خواهر کوچکتر شوخی جالب دو برادر برای شوکه کردن خواهر کوچکتر روباه عکاس باشی (عکس) روباه عکاس باشی (عکس) زنانی با دوستی عجیب و غریب و چندین ساله + عکس زنانی با دوستی عجیب و غریب و چندین ساله + عکس 13 میلیون لایک برای عکسهای این دوقلوهای زیبا عکس 13 میلیون لایک برای عکسهای این دوقلوهای زیبا عکس عاشقانه ترین ساختمان دنیا را ببینید +عکس عاشقانه ترین ساختمان دنیا را ببینید +عکس این پادشاه عاشق خانم های بسیار چاق بود (عکس) این پادشاه عاشق خانم های بسیار چاق بود (عکس) مشخصات کفش مناسب و راحت برای پای شما مشخصات کفش مناسب و راحت برای پای شما تنبیه عجیب دختر به خاطر زیاد صحبت کردن + عکس تنبیه عجیب دختر به خاطر زیاد صحبت کردن + عکس بزرگترین خودکشی دسته‌جمعی تاریخ را ببینید + عکس بزرگترین خودکشی دسته‌جمعی تاریخ را ببینید + عکس کلبه متفاوت و مقاوم در برابر برف (عکس) کلبه متفاوت و مقاوم در برابر برف (عکس) عمل زیبایی این خانم و تبدیل شدنش به هیولا (عکس) عمل زیبایی این خانم و تبدیل شدنش به هیولا (عکس) زندگی عجیب این خانواده با گرگ ها زندگی عجیب این خانواده با گرگ ها

تاثیر تغذیه روی افسردگی ذهن و روان

تاثیر تغذیه روی افسردگی ذهن و روان

تاثیر تغذیه روی افسردگی ذهن و روان 

غذاهایی که میخوریم میتوانند روی افسردگی و حالات روحی و ذهنی ما تاثیر گذار باشند و آنرا تشدید کنند یا باعث آرامش ما شوند. افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشت روان است و در کشور ما یکی از 7 علت اول بار بیماری و ناتوانی در سنین مختلف به شمار می‌رود.

 

عوامل تغذیه‌ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند. از طرف دیگر، افرادی که دچار افسردگی هستند اغلب تغذیه نامناسبی دارند و بنابراین در معرض خطر می‌باشند. هنگامی‌که فردی دچار افسردگی ‌باشد، سطح انرژی او کمتر از حد معمول است و اشتیاق و اشتها برای بسیاری از مسائل از جمله غذا در او از بین می‌رود و در نتیجه تغذیه او مختل می‌شود.

 

کاهش یا افزایش ناخواسته وزن و جذب ناکافی ویتامین‌ها و مواد معدنی غالبا با افسردگی ارتباط دارد.

 

عوامل تغذیه‌ای اثرگذار بر افسردگی

کمبود برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی فرد می‌تواند سبب ایجاد افسردگی شود یا حالت افسردگی فرد را تشدید کند. این مواد مفید عبارتند از:

 

اسیدهای چرب امگا-3: کمبود این مواد در رژیم غذایی می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند. منابع غذایی این اسید چرب عبارتند از: غذاهای دریایی مخصوصا ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ‌های غنی شده با امگا-3، روعن کانولا، روغن بذر کتان، گردو، سویا و سبزیجات برگ سبز. بر همین اساس توصیه کلی این است که بزرگسالان حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنند.

 

اسید فولیک: سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی پایین است. جگر، قارچ و سبزی‌های برگ سبز به‌ویژه اسفناج و کلم بروکلی، گوشت گاو کم چربی، سیب زمینی، نان گندم کامل، آب پرتقال و لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.

 

ویتامین B12: سطوح بالاتر این ویتامین در خون افراد افسرده سبب پاسخ بهتر به درمان می‌شود. منابع غذایی این ویتامین عبارتند از: جگر، کلیه، شیر، ماهی، تخم مرغ، ماهی و گوشت.

 

روی: این عنصر نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد. تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی موثر است. گوشت، مرغ، ماهی، شیر و فرآورده‌های آن، جگر، غلات کامل، لوبیا و مغزها از منابع روی هستند.

 

آهن: کمبود آهن می‌تواند سبب بی‌حوصلگی شود و مکمل یاری با آن باعث بهبود خلق و خوی می‌گردد. این ماده مغذی در جگر بیش از سایر منابع غذایی و سپس در غذاهای دریایی، کلیه، قلب، گوشت بدون چربی، گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، میوه‌های خشک، غلات کامل و نان غنی شده وجود دارد. آهن موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و برخی سبزی‌های برگ سبز به مقدار کمتری جذب می‌شود.

 

ویتامین B6: مصرف این ویتامین در درمان و پیشگیری از افسردگی موثر است. این ویتامین به‌طور گسترده در غذاها وجود دارد. گوشت، غلات کامل مخصوصا گندم، سبزی‌ها و مغزها حاوی این ویتامین می‌باشند.

 

تغذیه و افسردگی

ویتامین E: این ویتامین به علت اثرات آنتی اکسیدانی زیادی که دارد می‌تواند در درمان و پیشگیری از افسردگی موثر باشد. از آن‌جایی‌که این ویتامین توسط گیاهان ساخته می‌شود، روغن‌های گیاهی بهترین منبع آن می‌باشند.

 

میزان ویتامین E در روغن آفتابگردان، کلزا، ذرت، زیتون و مغزها به‎‌ویژه بادام زیاد است. باید به این نکته توجه داشت که سرخ کردن در حرارت بالا باعث تخریب این ویتامین می‌شود.

 

ویتامین C: غلظت این ویتامین در مغز زیاد است و به نظر می‌رسد در تنظیم فعالیت‌های عصبی نقش داشته باشد. همچنین این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

 

سبزی‌ها و میوه‌ها به‌ویژه مرکبات بهترین منابع آن می‌باشند. این ویتامین بسیار حساس بوده و مقداری از آن در زمان پخت از بین می‌رود. حتی در یخچال نیز پس از 24 ساعت مقدار زیادی از این ویتامین کاهش می‌یابد.

 

منیزیم: سطح منیزیم در بدن افراد مبتلا به افسردگی کمتر از افراد سالم است. به نظر می‌رسد که دریافت منیزیم در کاهش افسردگی موثر است. دانه‌ها، مغزها، حبوبات، سبزی‌های برگ سبز تیره منابع خوب این ماده مغذی می‌باشند. شیر نیز در صورتی‌که به مقدار کافی مصرف شود، یکی از منابع منیزیم است.

 

منبع: اداره بهبود تغذیه جامعه

 

 

تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ