پارس ناز پورتال

بیماری های مقاربتی و راه های پیشگیری

مجموعه : حذف شده است
بیماری های مقاربتی و راه های پیشگیری

بیماری های مقاربتی و راه های پیشگیری 

رابطه جنسی می تواند بسیار لذت بخش باشد اما به شرطی که به نکات سلامت توجه گردد و بیماری های مقاربتی کنترل شوند. بيماري‌هاي منتقله از راه تماس جنسي (STD) به بيماري‌هايي اطلاق مي‌شود كه طی رابطه جنسي مي‌توانند از يك شريك جنسي به شريك ديگر منتقل بشوند.

 

اين انتقال به انتقال جنسي واژینال محدود نمي‌شود بلكه در سكس اورال و آنال هم ميكروب‌ها مي‌توانند منتقل بشوند. قبل از اينكه به معرفي تك به تك اين بيماري‌ها و علايمشان بپردازيم، به عنوان مقدمه در ارتباط با ابتلاي به آنها بطور كلي صحبت مي‌كنيم.

 

چه كساني در ريسك ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي هستند؟
روابط جنسي خارج از محدوده خانواده و با روسپي‌هاي حرفه‌اي، بيشترين راه انتقال اين بيماري‌ها هستند. ممكن است ظاهر فردي به نظر شما خوب برسد ولي اين دليلي بر عدم ابتلاي آن فرد نيست. سكس‌هاي گروهي غالبا بدون اغراق با ريسك صد در صد انتقال اين بیماري‌ها همراه هستند.

 

آيا من به اين بيماري‌ها مبتلا هستم؟
در صورتي كه شما يكي از افرادي هستيد كه سكس بدون محافظت و با افراد ناشناخته داريد، بايد در مورد ابتلا به اين بيماري‌ها مشكوك باشيد. ابتلا به عفونت‌هاي مقاربتي، در حالت شايعي مي‌تواند كاملا بدون علامت باشد. پس در صورتي كه هيچ كدام از علايم زير را نداشتيد، از بابت عدم ابتلا، آسوده خاطر نباشيد.

 

ولي علايم كلي اين بيماري‌ها به صورت خارش و سوزش دستگاه تناسلي و ادراري، تغيير رنگ و بو و قوام و ميزان معمولي ترشحات خانم‌ها و دردهاي بدون علت در ناحيه تناسلي و زير دل در حالت عادي و هنگام مقاربت مي‌باشد. ايدز و هپاتيت‌ها هم جزء بيماري‌هاي مقاربتي محسوب مي‌شوند که علايم متفاوتي دارد و در جای خود، بررسي خواهند شد.

 

چگونه از ابتلا يا عدم ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي مطمئن شوم؟
تنها راه مطمئن براي اين امر، مراجعه به پزشك متخصص زنان براي خانم‌ها و پزشك متخصص اورولوژيست براي آقايان است. آزمايشاتي كه توسط اين پزشك براي شما درخواست مي‌شود، مي تواند ابتلا يا عدم ابتلاي قطعي شما را مشخص كند.

 

افراد با ريسك بالای ابتلا بايد چه كار كنند؟
بهترين پيشنهاد، تغيير شيوه زندگي است. سكس با فردي كه از سلامت او مطمئن هستيد، راه حل قطعی براي از بين بردن ريسك ابتلا است. اما اگر از سلامت شریک جنسی خود مطمئن نیستید،حتما در هر بار سکس از کاندوم استفاده کنید. غالب اين بيماري‌ها درمان قطعي دارند.

 

پس بايد داروهاي تجويز شده توسط پزشك معالج را تا انتها، مصرف كنيد. نكته مهم اين است كه تا تمام شدن داروها، نبايد بدون محافظ با شريك جنسي خود، ارتباط داشته باشيد زيرا درمان هنوز كامل نشده و بيماري هنوز هم مي تواند منتقل شود.

 

باكتريال واژينوزيز
یکی از بیماری‌های مقاربتی زنان باكتريال واژينوزيز است. در اين بيماري بالانس نرمال باكتري‌هاي واژن از بين مي‌رود. در حالت عادي، بيشتر باكتري‌هاي واژن از نوع باكتري‌هاي خوب و غير بيماري‌زا هستند و تعداد كمي باكتري بيماري‌زا وجود دارد. در اين بيماري، باكتري‌هاي بيماري‌زا بیش‌تر می‌شوند.

 

علایم ابتلا به این بیماری شامل چند مورد زیر است:
– افزایش ترشحات واژینال در خانم ها که به ضورت ترشحات سفید رنگ با میزان کم چسبندگی هستند.
– ایجاد بوی نامطبوع و شبیه به بوی ماهی در ناحیه واژینال خانم.

 

برای تشخیص قطعی ابتلا به این عفونت باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و تحت معاینه و تهیه لام از ترشحات واژینال قرار بگیرید. در صورت تایید تشخیص، باید داروی تجویز شده را تا آخرین دوز مصرف کنید و در صورتی که علایم برطرف نشد مجددا به پزشک خود مراجعه کنید زیرا موارد عود بیماری در این عفونت، شایع است. درمان شریک جنسی خانم مبتلا، توصیه نشده است.

 

عوارض باكتريال واژينوزيز چيست؟
ابتلا به اين بيماري احتمال ابتلا به بيماري التهابي لگن خصوصا بعداز اعمال جراحي لگن را افزایش می‌دهد. حاملگي در زمان ابتلا به اين بيماري، ريسك عوارض حين حاملگي مانند زایمان زودرس و سقط خودبخودی را به وضوح افزايش مي‌دهد. بنابراین اگر شما دارای سابقه زایمان زودرس

 

و ابتلا به این عفونت هستید، درمان می‌تواند از وقوع دوباره زایمان زودرس جلوگیری کند. براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، بهترين گزينه،‌ محدود كردن شركاي جنسي است.