پارس ناز پورتال

بیایید به کودکان فرهنگ نیکوکاری را آموزش دهیم

بیایید به کودکان فرهنگ نیکوکاری را آموزش دهیم

بیایید به کودکان فرهنگ نیکوکاری را آموزش دهیم 

همه ما خواستار این هستیم که کودکان ما در آینده فردی شایسته و مفید برای خانواده باشند اما باید برای تربیت کودکان از اکنون تلاش کنیم. 

 

همواره در همه جوامع و در طول تاریخ انجام کار خیر یک ارزش تلقی شده و می‌‌شود. این گونه کارها به شکل‌های مختلف بروز می‌كند و کمک‌های انسان دوستانه و فعالیت در این قبیل خدمات داوطلبانه بوده و تمامی این امور شامل: تهیه و توزیع ارزاق بین گرسنگان، تهیه سرپناه، آموزش، بهداشت، هنر، درمان و غیره توسط خود مردم و با یاری و همکاری یکدیگر انجام می‌‌شود.

 

البته به ظاهر نیکوکاران دستمزدی دریافت نمی‌کنند اما به واقع بیشترین دستمزد شامل حال آنها می‌‌شود. تغییر طرز تفکر، اعتماد به نفس و حس نوعدوستی انسان را به خودباوری و آرامش می‌‌رساند و بسیار حائز اهمیت است که در حفظ این فرهنگ ارزشمند و انتقال و آموزش این گونه فعالیت‌ها به کودکان تلاش کنیم تا در این دنیای پر رقابت فرزندانمان را بخشنده، عاطفی و سخاوتمند بار بیاوریم.

 

هنگامی که پدر یا مادر می‌‌شویم محافظت، تربیت و سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندمان برایمان عادت می‌‌شود. به دنبال یک پزشک خوب برای سلامتی او می‌‌گردیم، به دنبال بهترین مدرسه هستیم و با بهترین غذاها فرزندمان را تغذیه خواهیم کرد. اما آیا به فکر سلامت روح و تلاش برای جلوگیری از تخریب شخصیت و رشد معنوی او نیز هستیم؟

 

اگر نگرانیم که فرزندمان درگیر مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی شود باید از کودکی به رشد شخصیت و افکار او بها دهیم. عادت‌های خوب رفتاری از کودکی باید شروع شود و ما از نوزادی می‌‌توانیم کودکان را تربیت كنیم و با فرهنگ بار بیاوریم. بنابراین همه ما مسئولیم فرزندانمان را با فرهنگ نیکوکاری و نوع‌دوستی آشنا سازیم. در این راستا در دین ما احادیث و روایات زیادی ذکر شده به عنوان مثال:

 

حضرت علی(ع) می‌‌فرمایند: هرگاه خواستید کار خیری انجام دهید بهتر است در حضور فرزندتان باشد. و در جای دیگر به والدین توصیه می‌‌فرمایند: در انجام کارهای خیر به فرزندتان کمک کنید. لذت بخشش و نیکوکاری را در دل فرزندتان پرورش دهید. وقتی بچه‌‌ها خودشان را در انجام کارهایی چون کمک به دیگران توانا می‌‌بینند دیگر کمتر درگیر اتفاق‌های عجیب و غریب و حوادث ناگوار جهان یا همان آسیب‌ها خواهند شد.

 

اگرچه در دنیای بی‌عاطفه و خشن امروزی باید قدر نعمت‌هایمان را بدانیم ولی می‌‌توانیم با کمک به افراد نیازمند از زندگی لذت بیشتری برده و به حس رضایتمندی برسیم و از لحظات زندگی بهره ببریم و زیبایی زندگی را با تمام وجود درک کنیم

 

و با آموزش به کودکانمان به آنان نیز این احساسات زیبا را منتقل سازیم و آگاه باشیم کودکان نوعدوست به بزرگسالان نوع‌دوست تبدیل خواهند شد. اما در این دنیای پر زرق و برق و پر از رقابت چگونه می‌‌شود فرزندانمان را بخشنده و عاطفی بار بیاوریم؟