پارس ناز پورتال

درباره بوی بد دهان فرزندان و درمان

درباره بوی بد دهان فرزندان و درمان

درباره بوی بد دهان فرزندان و درمان 

عده ای از کودکان با مشکل بوی بد دهان مواجه هستند که این امر توجه والدین را طلب می کند که وی را برای معالجه نزد دندان پزشک ببرند. گاه دهان کودکان سالم نیز بوی بد می دهد. از عوامل این بدبویی میتوان بـه اين مواردی که در خبر آمده، اشاره کرد. این‌ها میتوانند در هز سنی روی دندان بچه ها تأثیر بگذارند و باعث بوی بد دهان شوند. معمولاً در بروز بیماری ها یا التهاب لثه بزرگسالان مقصر هستند اما بچه ها در این مورد تقصیری ندارند.درباره بوی بد دهان فرزندان و درمان

گاه دهان کودکان سالم نیز بوی بد می‌دهد. از عوامل این بدبویی میتوان بـه اين مواردی که در زیر آمده، اشاره کرد.

 

خشکی دهان: اگر فرزندتان از طریق دهان نفس می کشد «برای مثال گرفتگی بینی دارد» بنابر این باکتری هـای موجود در دهانش بـه احتمال زیاد بدون دردسر رشد می کنند.

 

جسم خارجی: یک نخود، لوبیا، یک اسباب بازی کوچک، یا شی دیگری که فرزند خود را در بینی خود قرار داده ممکن است باعث بوی بد دهان او شده باشد. این اتفاق بـه ویژه در کودکان و نوپا ها که معمولاً سراغ چیز هایی می‌روند متعلق بـه آنها نیست مشترک است!

 

بهداشت نامناسب: باکتری هـای طبیعی در دهان زندگی می کنند و روی باقی مانده ی ذرات غذا بین دندان ها، در خط لثه، بر روی سطح زبان و یا بر روی سطح لوزه در پشت گلوی فرزند تان تأثیر می گذارند. همین باعث بوید بد دهان میشود مخصوصا اگر غذا بـه مدت طولانی در دهان باقی بماند.

 

خوردن غذا هـای تند: اگر فرزندتان از خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر لذت می برد، باید بدانید که انها موقتا تا زمانی که در سیستم گوارش او وجود دارند، روی تنفش تأثیر می گذارند.

 

بیماری یا شرایط خاص: گاهی اوقات عفونت هـای سینوزیت، ورم لوزه ها و یا حتی آلرژی هـای فصلی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. بعضی از کودکان مبتلا بـه ریفلاکس معده بـه مری نفس بدبویی دارند.

 

کرم خوردگی ها، جرم دندان یا آبسه هـای دندانی: این‌ها می توانند در هز سنی روی دندان بچه ها تأثیر بگذارند و باعث بوی بد دهان شوند. معمولاً در بروز بیماری ها یا التهاب لثه بزرگسالان مقصر هستند اما بچه ها در این مورد تقصیری ندارند.

 

فرزندم باید از دهان شویه استفاده کند؟

نه. چون دهان شویه تنها مشکل را می پوشاند «گذشته از این ها اگر هنوز فرزندتان بـه سن پیش دبستانی نرسیده است، احتمالا دچار مشکل با صدا نفس کشیدن و آب دهان پرتاب کردن هستند». فقط مطمئن شوید که دندان هایش را چندین بار در روز مسواک کرده اند.

 

در بسیاری از موارد، پاسخ بهداشت دهان و دندان است.

 

۱- اگر فرزند تان نوزاد است، سعی کنید لثه ها و همه ی ی ی دندان هایش را بعد از هر بار غذا خوردن یا قبل از خواب برایش پاک کنید یا مسواک بزنید. شما میتوانید بـه آرامی زبانش را هم مشواک بزنید «البته در این سن نیاز بـه خمیردندان نیست».

 

۲- وقتی کودک تان مرحله ی نوزادی را پشت سر گذاشت برایش مسواک بزنید «در نهایت بـه او آموزش دهید دندان هایش را مسواک بزند» آن هم دو بار در روز و یک بار قبل از خواب. تا زمانی که او ۲ ساله شود فقط بـه اندازه ی یک دانه برنج برایش از خمیر دندان استفاده کنید یا حتی کوچتر. بعد از ۲ سالگی بـه اندازه ی یک نخود و بعد از ۵ سالگی بـه اندازه ی یک لوبیای کوچک از خمیر دندان استفاده کنید.

 

۳- کودک تان را برای معاینات منظم دندانپزشکی ببرید و مطمئن شوید که دندان هایش سالم و تمیز هستند. اگر هنوز هم دهان فرزند تان بوی بد می‌دهد وی را برای معاینه پیش پزشک ببرید.

 

۴- در نهایت لزومی ندارد فرزند تان را بـه خاطر بوی بد دهانش خجالت زده کنید. سعی کنید با این اتفاق کنار بیایید حتی اگر کمی بـه خاطر آن احساس شرمندگی میکنید.

 

۵- اگر فرزندتان انگشت شست یا بقیه ی انگشتانش را می مکد، شما باید اطمینان حاصل کنید که او دست ها و وسایل شخصی اش را بـه طور مرتب با آب و صابون می‌شوید. اگر کودک تان از پستانک استفاده میکند، برای ضد عفونی کردن آن میتوانید آن را در اتومبیل ظرفشویی یا آب داغ بیندازید.