پارس ناز پورتال

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

مجموعه : رژیم و تغذیه
بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن 

عادات بد غذایی عامل اکثر بیماری ها و سرطان های شایع است و اگر بتوانیم به نحو صحیح تغذیه خود را کنترل کنیم بدنی سلامت خواهیم داشت. رژیم های غذایی متنوعی وجود دارن. شاید کمی حالت سرگرم کننده داشته باشن اما خیلی زود خسته میشین و بیشتر از چند هفته نمی تونید تحمل کنید. در واقع افراد کمی هستن که با رژیم به نتایج طولانی مدت رسیدن.

 

به جای این که سراغ رژیم ها برید این ۱۵ عادتی که باعث تقویت سلامت تون میشه و تو کاهش وزن هم موثر هستن رو انجام بدید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

غذاهای مورد علاقه تون رو بخورید

در ظاهر تصور میشه که راحت ترین راه برای کاهش وزن نخوردن غذاهایی هست که همیشه زیاد می خوردید. اما تاثیر این روش کوتاه مدته. اگر رژیمی با غذاهایی که دوست ندارید بگیرید با شکست مواجه میشید. غذاخوردن یکی از لذت های زندگی است اگه قرار باشه رژیمی بگیرید که توش همه غذاهای مورد علاقتون منع شده باشه مطمئنا خیلی زود خسته و نا امید میشید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

مقدار وعده های غذایی مهم هستن

در غذا خوردن به خصوص هنگامی که تصمیم به کاهش وزن دارید نکاتی روانشناسانه هست. هشیار بودن نسبت به وزن باعث خوردن وعده های غذایی صحیح می شود و این مهم ترین گام برای کاهش وزن است. وقتی همیشه حواستان به مقدار وعده های غذایی تان باشد دیگر دچار افزایش وزن نمی شوید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

رستوران ها رو کنار بزارید

مقدار هر وعده غذا معمولا توی رستوران ها خیلی زیاده. شاید ۳ برابر یک وعده غذایی عادی. بهترین راه برای متعادل نگه داشتن مقدار کالری غذاها اینه که هر وعده غذای شما به اندازه یک مشت باشه. اگه نمی خواید وزن اضافه کنید باید مقدار وعده های غذایی تون رو خودتون اندازه بگیرید. رستوران ها باعث می شن کالری زیادی مصرف کنید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

غذاهای پروتئین دار و فیبر دار مصرف کنید

فیبر و پروتئین احساس سیری میدن. غذاهای فرآوری شده مثل شکلات و کلوچه معمولا این فیبر و پروتئین کمی دارن و خیلی زود جذب بدن میشن. به خاطر همینه که با خوردنشون احساس سیری نمی کنید. احساس سیری مانع پر خوری و باعث کاهش وزن میشه.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

غذاهای مدیترانه ای بخورید

غذاهای مدیترانه ای (روغن زیتون، پاستا، حموس، سالاد گوجه خیار و…) باعث کاهش بیماری قلبی می شه، به حافظه کمک می کنه و خطر ابتلا به سرطان سینه در خانم ها رو کاهش میده.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

کالری مورد نیاز رو از غذا بگیرید نه از نوشیدنی

خوردن آبمیوه و نوشابه لذت بیشتری نسبت به آب داره اما کالری زیادی هم به بدن می رسونه. در تحقیقی که بر روی ۱۷۳ خانم چاق از سن ۲۵ تا ۵۰ انجام شده محققان دریافتن که سوای رژیم، جایگزین کردن آبمیوه با آب باعث کاهش وزن میشه.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

انعطاف پذیر باشید

در برنامه های غذایی تون باید انعطاف پذیری وجود داشته باشه. غذاهایی که می تونید بخورید باید متنوع باشه نه این که هر هفته همون برنامه غذایی هفته پیش رو داشته باشید. محققان در تحقیقاتی که انجام دادن به این نتیجه رسیدن که این رژیم ها باعث کاهش وزن بیشتر شده و عوامل بیماری های قلبی را کاهش میدن.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

باکتری های روده رو دست کم نگیرید

میکروب هایی که در روده زندگی می کنند میکروبیوم نام دارند و نقش مهمی در گوارش ایفا می کنند. بر اساس تحقیقاتی که در سودان انجام شده است با استفاده از یکسری فرموب ها سعی کرده اند که برنامه غذایی درستی را برای هر شخصی بر اساس میکروبیوم او پیدا کنند.

 

این برنامه های غذایی باعث کاهش وزن و پیشگیری از بیماری ها می شود. این تحقیق هنوز در مراحل مقدماتی است. اگر می خواهید به میکروبیوم های روده تنوع بدهید لبنیات گوناگون، سبزیجات، مرغ، ماهی، تخم مرغ و روغن مصرف کنید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

خودتون رو روی تردمیل به کشتن ندید، راه ساده تری هم هست

وقتی خیلی گرسنه هستید غذا می خورید بیشتر پرخوری می کنید. یکی از راه های ساده برای حل این مشکل خوردن نیم لیتر آب قبل از هر وعده غذایی است. کسانی که این کار را قبل از حداقل یک وعده غذای روزانه خود انجام می دهند یک کیلو بیشتر از کسانی که قبل از غذا آب نمی خورند وزن کم می کنند.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

وقت گرسنگی به فروشگاه نرید

تحقیقات نشون داده کسانی که گرسنه هستن و به فروشگاه برای خرید میرن بیشتر از کسانی که سیر هستند سراغ هله هوله میرن. بنابراین علی رغم این که باید مراقب غذا خوردنتون باشید باید مراقب خرید کردن هاتونم باشید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

شب ها دیر نخوابید

مراقب اشتهایی که با احساس خواب و خستگی ایجاد میشن باشید. محققان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی، مغز ۲۵ زن و مرد با وزن متوسط را هنگامی که به عکس غذاهای خوشمزه نگاه می کردند مورد بررسی قرار دادند. این افراد در دوره زمانی مورد مطالعه قرار گرفتند. یک هفته بعد از ۹ ساعت خواب شبانه و یک بعد از ۴ ساعت خواب شبانه.

 

زمانی که شرکت کنندگان خوب استراحت کرده بودند مرکز پاداش مغز واکنشی نسبت به عکس های خوشمزه نشان نمی داد. اما زمانی که خواب کافی نداشتند بیشتر جذب غذاهای چرب و روغنی می شدند چون خسته بودند و نیاز به انرژی داشتند.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

روزتون رو با صبحانه شروع کنید

صبحانه مهم ترین وعده روزانه است. صبحانه متابولیسم بدن رو فعال می کنه. البته پس و پیش های زیادی در این زمینه هست. به عنوان مثال در توانائی های بچه ها در تست های هوش بین بچه هایی که صبحانه می خورن و بچه هایی که صبحانه نمی خورن تفاوتی وجود نداشت.

 

اما صبحانه با فراهم آوردن مواد مغذی بدن را کل روز پر انرژی نگه می دارد. بنابراین اگر صبحانه خور هستید باید صبحانه های سرشار از پروتئین و کربوهیدرات و کم شکر بخورید.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

بعد شام خوراکی نخورید

تحقیقی که بر روی ۲۹ جوان انجام شد نشان داده شد کسانی که از آن ها خواسته بودند از ساعت ۷ غروب تا ۶ صبح چیزی نخورند هر روز ۲۳۸ کالری کمتری مصرف می کردند. این کالری ها قبلا از غذاهای پر کالری و پر کربوهیدرات به دست می آمد.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

نوشیدنی های رژیمی نخورید

درصد زیادی از مردم به خوردن نوشابه عادت دارن و برای این که دچار اضافه وزن نشن نوشابه های رژیمی میخورن. اما همین نوشابه های رژیمی هم نباید دائما مصرف بشن. در تحقیقی که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۶ روی ۷۵۰ نفر در سنین ۶۵ به بالا انجام شده است دریافتند کسانی

 

که روزانه نوشابه رژیمی مصرف می کنند نسبت به کسانی که مصرف کمتری دارند ۷۰ درصد افزایش سایزکمر دارند. شاید سرطان زا بودن قندهای مصنوعی از نظر علمی ثابت نشده باشد اما به جد می توان گفت که این نوشابه ها به کم کردن سایز کمر هم کمکی نمی کنند.

بهترین عادت های تغذیه ای برای سالم بودن

به خودتون گرسنگی ندید

در پایان جنگ جهانی دوم محققان در یکی از تحقیقات خود به ۳۶ جوان به مدت ۲۴ هفته یک برنامه غذایی کم چرب با روزانه مصرف ۱۶۰۰ کالری دادند یعنی ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری کمتر از نیاز بدنشان تا در وزن سالم و ایده آلی ثابت بمانند. بنابراین در ۱۲ هفته اول هفته ای نیم کیلو وزن کم کردند.

 

اما در ۱۲ هفته دوم یک چهارم نیم کیلو در هفته وزن کم کردند. اتفاقات بدی رخ داد: بیشتر آن ها با فکر کردن به غذا چاق شدند، ریزش مو پیدا کردند و زخم های روی بدنشان دیرتر التیام می یافت.وقتی به آن ها اجازه داده شد که آزادانه غذا بخورند، پرخوری کردند و روزانه ۱۰۰۰۰ کالری بیشتری مصرف کردند. یعنی ۵ برابر مقدار کالری مورد نیاز بدن. در نتیجه ۲۰ هفته بعد از آزادی چربی بدنشان ۵۰ درصد افزایش یافت.