پارس ناز پورتال

بهترین روش برای خواندن درس فیزیک

بهترین روش برای خواندن درس فیزیک

بهترین روش برای خواندن درس فیزیک 

درس فیزیک همراه با متن های خواندنی و ادراکی و همچنین مسائل حل کردنی ریاضی است که سبک خواندن متفاوتی را طلب می کند. برای مطالعه درس فیزیک نخست هرفصل را دقیق بخوانید و سپس وارد «مثال ها و تمرین های متن و پایان فصل مربوطه» شوید و در «مرحله اول» یک به یک مثال ها و تمرین ها را با جواب تشریحی آنها «بخوانید و یاد بگیرید»

 

و در صورتی که اشکال و یا ایرادی داشتید به متن درس مراجعه نموده، تا اشکال و ایراد شما بر طرف شود و در «مرحله دوم»، دو مرتبه به مثال ها و تمرین ها برگردید و بدون این که به جواب ها نگاه کنید، «سئوال ها را برای خودتان حل کنید» و در پاسخ گویی در هر قسمتی از جواب شما که ابهامی وجود داشت،

 

به جواب آن قسمت نگاه کرده و سپس دوباره خودتان به حل سئوال بپردازید و این کار را تا پایان تمرین های پایان هر فصل ادامه دهید و پس از این که به تمام مثال ها و تمرین ها «مسلّط شدید»، در «مرحله سوم» وارد «تست های کنکورهای سراسری و آزاد فصل مربوطه»

 

شوید و تست ها را یک به یک «بخوانید و به حل آنها بپردازید» و سپس به پاسخ نامه مراجعه نموده و راه حل خودتان را با جواب تشریحی تست «مقایسه نمایید»؛ این روش مطالعه، روشی «اساسی و بنیادین» است و در مدت زمان خیلی کوتاه و اندکی «سرعت تست زنی» شما را «بالا» خواهد برد.

 

چگونه فیزیک بخوانیم؟
برای شروع مطالعه‌ فیزیک اولین و مهم‌ترین کار، مطالعه‌ جزوه‌ دبیر (که دانش‌آموز با آن احساس نزدیکی می‌کند) و کتاب درسی است.این مطالعه باید در چند مرحله انجام شود:

 

مرحله‌ اول: مطالعه‌ سریع یا اصطلاحاً همان مطالعه‌ روزنامه‌ای از روی جزوه‌ دبیر و بعد کتاب درسی

 

مرحله‌ دوم: بعد از مطالعه‌ روزنامه‌ای که مدت‌زمان زیادی لازم ندارد (معمولاً ۵ تا ۱۵ دقیقه)، مطالعه‌ عمقی مطالب آغاز می‌شود. در این قسمت باید مثال‌های حل‌شده در جزوه‌ دبیر و کتاب درسی به طور کامل بررسی شده و سپس مجدداً حل شوند. اثبات فرمول‌ها به درک بهتر و تجزیه و تحلیل راحت‌تر مسائل کمک می‌کند (یکاها و تبدیل واحدها اصل غیر قابل انکار در این مرحله است).

 

مرحله‌ سوم: حالا باید یک بار دیگر متن و کتاب و جزوه‌ مطالعه شود و زیر نکات مهم خط کشیده شود و خلاصه‌نویسی انجام شود (برخی به‌اشتباه همان دفعه‌ اول اقدام به خط کشیدن و… می‌کنند که به این دسته از دوستان باید بگویم شما که هنوز به مطلب تسلط ندارید از کجا می‌دانید این قسمت مهم است یا نه؟)

 

در این مرحله توجه به تضادها و تشابه‌ها، دسته‌‌بندی موضوعی، رسم شکل و نمودار، درخت دانش و… درک مطلب را کامل و ماندگاری آن را بیش‌تر می‌کند.

 

مرحله‌ چهارم: دانش‌آموزان کنکوری باید به سراغ تست‌های کنکور ۱۰ سال اخیر و دانش‌آموزان دبیرستانی به سراغ سؤال‌های امتحانی سال‌های قبل بروند (با این کار تسلط روی مطالب بیش‌تر می‌شود). در مرحله‌ حل تست بهتر است همه‌ تست‌های یک موضوع را یک‌جا حل نکنید و این کار را در دو یا چند مرحله انجام دهید.

 

روش خواندن فیزیک کنکور
درس فیزیک در کنکور سراسری اهمیت بسیاری دارد. اگر تمایل به قبولی در رشته های برتر دانشگاهی را دارید ،باید این درس را جدی بگیرید! برای اینکه بتوانید در این درس پیشرفت کنید و در مدت کوتاهی بتوانید به موفقیت برسید، باید روش مطالعه درس فیزیک برای کنکور و امتحانات نهایی را بدانید!

 

سعی کنید سرعت خود را در درس فیزیک و سؤال‌های محاسباتی افزایش دهید. مثلاً در کنکور ۸۹، خیلی از افراد به دلیل تعلل زیاد در برخی سؤال‌های فیزیک، حتی فرصت نکردند سؤال‌های شیمی را شروع کنند. برای افزایش سرعت نباید مثلاً یک روز ۲۰۰ تست بزنید و بعد بروید تا یک ماه دیگر. سعی کنید مثلاً یک روز در میان ۴۰ تا ۵۰ تا تست بزنید تا پیوسته مرور کرده باشید.

 

فیزیک پیش‌دانشگاهی ۱ نیاز به تمرین و تست دارد و تقریباً بیش‌ترین تستی که من زدم مربوط به این قسمت بود. هر وقت لازم می‌دیدم،‌ در حد ۲۰ دقیقه،‌ کل خلاصه و فرمول‌ها را مرور می‌کردم و سپس حدود یک ساعت از یک کتاب، تست مضربی (حتی گاهی مضرب ۱۰) می‌زدم؛ اما فیزیک پیش‌دانشگاهی ۲ بیش‌تر خواندنی است. تا می‌توانید آن را از روی کتاب بخوانید و حفظ کنید.

 

برای حل مسئله‌های فیزیک حتماً مرحله‌های زیر را دنبال کنید:
1. صورت مسئله را دقیق بخوانید و مبحث را شناسایی کنید و بفهمید مسئله از شما چه می‌خواهد.

 

۲. اگر لازم بود، شکل بکشید.

 

۳. فرمول مربوط به مسئله را یادآوری کنید. اگر خلاصه‌نویسی کرده باشید و زیاد آن را مرور کرده باشید،‌ برای‌تان خیلی راحت خواهد بود.

 

4. اگر نیاز به جابه‌جایی و تغییر در فرم اصلی فرمول وجود دارد آن‌ را انجام دهید.

 

۵. اگر داده‌های مسئله نیاز به تبدیل واحد دارند آن‌ها را انجام دهید.

 

۶. داده‌های مسئله را در فرمول جای‌گذاری کنید و مسئله را حل کنید.

 

اگر احساس می‌کنید سرعت‌تان پایین است، پیوسته تست بزنید و سعی کنید بدون این‌که دقت‌تان کم شود، سرعت را زیاد کنید. این کار تنها با تست‌زنی زیاد و اصولی امکان‌پذیر است. بر اثر حل کردن تست‌های تکراری و مشابه، سرعت عمل افزایش می‌یابد. حتی اگر لازم دیدید می‌توانید

 

چندین بار تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های اخیر را پاسخ دهید. توجه کنید لازم نیست مسئله را به‌ صورت تشریحی حل کنید. اگر توانستید بی‌دقتی‌های خود را کنترل کنید و کاهش دهید.فرمول‌ها را در ذهن بیاورید و فقط محاسبه‌ها را روی کاغذ انجام دهید. توجه کنید که مرحله‌هایی را که احتمال خطا در آن‌ها زیاد نیست در ذهن انجام دهید و سایر مطلب‌ها (مثل محاسبه‌ها) را حتماً روی کاغذ انجام دهید.

 

سعی کنید از شکل‌ها حداکثر استفاده را ببرید و سرعت حل مسئله‌ خود را با شکل افزایش دهید؛ چون خیلی به شما کمک خواهد کرد.

 

روش‌های مطالعه درس فیزیک از زبان رتبه‌های برتر کنکور
در مطلب زیر رتبه‌های برتری که درس فیزیک نقطه قوت پایدار آن‌ها بوده (همیشه در آزمون‌ها و امتحان‌های مدرسه نتیجه‌ی خوبی از این درس می‌گرفته‌اند و در کنکور نیز درصد بالایی کسب کرده‌اند) به صورت تیتروار روش مطالعه خود را بیان کرده‌اند:

 

محسن امیرسبتکی رتبه 5 منطقه 3
1-مهم‌ترین نکته‌ای که در حل سؤال‌های فیزیک به من کمک می‌کرد این بود که به آخر سؤال توجه می‌کردم و دقیقاً روی بدست آوردن جوابی کار می‌کردم که سؤال می‌خواهد نه جوابی که خودم پس از حل بر اساس دانسته‌های فکری ام بدست آورده‌ام.

 

2-پیش خوانی کتاب درسی قبل از کلاس برای من مؤثر بود.

 

3- تمرین و مثال کتاب درسی را حل می‌کردم.

 

4-ابتدا درسنامه کتاب آبی را می‌خواندم و سپس به حل تست می‌پرداختم.

 

5- فرمول‌هایی را که از حل تست‌ها یاد گرفته بودم ، در کتاب درسی می‌نوشتم.

 

6- پاسخ تشریحی کتاب آبی را تمام و کمال مطالعه می‌کردم.

 

7-از این درس زیاد تست می‌زدم.

 

حامد چوقادی رتبه 3 منطقه2
من به درس فیزیک علاقه داشتم، در کلاس درس را به خوبی گوش می‌دادم و در همان کلاس مطلب را یاد می‌گرفتم. به مسائل دید کلی و چند وجهی داشتم و بین مفاهیم مختلف فیزیکی ارتباط برقرار می‌کردم. به دلیل علاقه‌ام به فیزیک ، مطالعه آزاد هم در این زمینه داشتم.

 

احسان ابراهیمی رتبه 11 منطقه 2
من با وجودی که رشته ام تجربی بود به درس فیزیک علاقه زیادی داشتم،زیرا؛
الف) در درس فیزیک امکان لمس وقایع وجود دارد مخصوصاً در مبحث‌های حرکت و دینامیک.

 

ب)امکان حل سؤال با روش های ابداعی و روش های خلاقانه وجود دارد. مواردی که باعث شد من در درس فیزیک قوی شوم این بود که:

 

1-فیزیک را مفهومی یاد می‌گرفتم و به حفظ فرمول نمی‌پرداختم.

 

2-منابع مطالعاتی استاندارد داشتم. با توجه به این که کتاب درسی فیزیک تغییرات چندانی نداشته، تست‌های کنکور در این درس بسیار زیاد است و من فقط با تست کنکور این درس را کار می‌کردم.

 

پوريا ياراحمدي رتبه 3 كشور
در درس فيزيك بعد از تسلط بر مفاهيم ،با زدن تست زياد سرعت و مهارتم را افزايش دادم. بهنام اميني رتبه 7 منطقه 2 درس فيزيك را ابتدا عمقي می‌خواندم یعنی مطالب را به صورت مبحثي و ثابت كردن فرمول‌ها برای خودم یاد می گرفتم و بعد با كاركردن تست‌هاي كنكور تمرین می کردم

 

احسان صالحي رتبه 7 منطقه 3
قبل از حل تست، ابتدا درس نامه کتاب آبی را مطالعه‌ می‌کردم و سپس به حل سؤالات تشريحي می‌پرداختم و بعد از این مراحل به حل تست می‌پرداختم.

 

علي كيهاني رتبه 6 شاهد
اول كتاب درسی را مطالعه می‌کردم، سپس به حل تمرينات كتاب درسی می‌پرداختم و با تعمق گاهي به طرح سؤال می‌پرداختم (مثال و تمرین‌های كتاب را به تست تبدیل می‌کردم.) در مرحله آخر از روي كتاب آبي تست می‌زدم.

 

كانون قلمچي