پارس ناز پورتال

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

همه ی ي خانواده ها برای خرید لوازم خانگی مثل تلویزیون باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشند.بعضی از افراد بدون آگاهی خرید میکنند و بعد با مشکلاتی مواجه می شوند.بنابراین قبل از خرید اطلاعاتی در مورد لوازم مورد نظر داشته باشید.

 

هر چند امروزه، ما بـه کمک تلفن‌هـای هوشمند و تبلت‌ها بسیاری از امور روزمره خود را انجام می‌دهیم و گاها با آنها بـه تماشای فیلم و ویدیو نیز میپردازیم،اما بـه هر حال همه ی ي ترجیح می‌دهیم تا بخشی از وقت خود را صرف تماشای برنامه‌هـای تلویزیونی، مسابقات ورزشی یا فیلم‌هـای سینمایی در صفحه بزرگ تلویزیون کنیم.

 

برخی نیز اصلا تبلت‌ و تلفن‌ هوشمند را برای تماشای ویدیو قبول ندارند و تلویزیون را ترجیح میدهند.مردم معمولاً هر ۷ یا ۸ سال یک‌بار تلویزیون جدید خریداری میکنند، پس اگر در انتخاب خود دقت نکنید مجبور میشوید، یک کالای نامناسب را برای ۷ یا ۸ سال تحمل کنید!

 

یا این که مجبور بـه خرید زود هنگام تلویزیون بعدی خود شوید. از طرفی قیمت تلویزیون‌هـای HDTV ارزان نیستند و با افزایش نرخ ارز «که گوش شیطان کر در حال پایین آمدن است» قیمت تلویزیون‎ها نیز مانند دیگر کالاهای الکترونیکی بـه شدت افزایش یافته است.پس بهتر است، در انتخاب خود نهایت دقت را بـه خرج داده و تنها بـه صحبت‌هـای فروشندگان که بیشتر بـه منافع خود می‌اندیشند، توجه نکنید.

 

1. تلویزیون هوشمند

امروزه بسیاری از تلویزیون‌هـای موجود در بازار هوشمند هستند، تقریبا تمام تولیدکنندگان مطرح نیز تلویزیون‌هـای هوشمند تولید کرده‌اند. با این نوع از تلویزیون‌ها قادر خواهید بود تا بـه اینترنت متصل شده، ویدیو تماشا کنید یا بر روی انها نرم‌افزار و بازی نصب نمایید.

 

در واقع تلویزیون‌هـای هوشمند همان تلویزیون‌هـای معمولی هستند که بـه روی انها یک سیستم‌عامل برای اجرای برخی نرم‌افزارها نصب شده است.عده ای از تلویزیون‌هـای هوشمند از طریق کابل بـه شبکه متصل می شوند و برخی دیگر از طریق شبکه‌ بی سیم وای‌فای، پس اگر قصد خرید این نوع از تلویزیون‌ها را دارید براساس نیاز خود بـه نوع اتصال بـه شبکه انها نیز دقت کنید.

 

همچنین باید بدانید که هر کدام از تولیدکنندگان تلویزیون‌هـای هوشمند از سیستم‌عامل خاص خود بهره می برند که قادر بـه اجرای نرم‌افزارهای دیگری نیستند، تعداد عناوین نرم‌افزارهای آنها نیز بسیار محدود است.

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

از طرفی دسترسی بـه بسیاری از این نرم‌افزارهای برای کاربران ایرانی مسدود است که از مهمترین انها می توان بـه یوتیوب و نت فیلیکس اشاره کرد.اما خوشبختانه عده ای از تولیدکنندگان مطرح تلویزیون همچون ال‌جی قرار است در محصولات جدید خود گوگل تی وی را جای دهند که بـه این ترتیب کاربر بـه طیف وسیعی از نرم‌افزارها دسترسی خواهد داشت.

 

البته این نکته را نیز باید بدانید که امروزه گجت‌هـای کوچک و ارزانی در قالب دانگل تولید و عرضه شده‌اند که بـه پورت HDMI هر نمایشگری متصل شده و سیستم‌عامل اندروید را بـه آن اضافه می‌کنند،این بدین معناست که تلویزیون فعالی شما یا تلویزیونی غیر هوشمندی که در آینده تهیه خواهید کرد بـه راحتی و با ابزاری که حدود ۵۰ دلار قیمت دارد بـه تلویزیون هوشمند تبدیل میشود.

 

پس اگر تلویزیون هوشمند مورد نظر شما با هم رده غیر هوشمندش تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای دارد، دور آن را خط بکشید!

 

2. بـه طراحی فکر کنید اما خیلی بـه آن بها ندهید

طی سال‌هـای اخیر تولیدکنندگان تلویزیون بـه سه عنصر مهم در طراحی توجه ویژه داشته‌اند، پنل باریک‌تر، حاشیه نمایشگر کوچک‌تر و صفحه نمایش بزرگ‎‌تر.تلویزیون‌ها روز بـه روز باریک‌تر شده و شکل پایه‌هـای آنها نیز متفاوت شده است. اما وقتی تلویزیون بیش از حد باریک شود، آن وقت فضای کافی برای دیگر قطعات باقی نمی‌ماند.

 

بـه عنوان مثال تقریبا تمام تلویزیون‌هـای بسیار باریک دنیا فاقد اسپیکر با صدای خروجی مناسب هستند و کاربر می‌بایست یک سینمای خانگی جداگانه نیز بـه همراه تلویزیون خود خریداری کند تا صدای مناسبی را تجربه کند.در نهایت شکل ظاهر و زیبایی تلویزیون اهمیت دارد اما آن چـه از همه ی ي چیز مهم‌تر است، کیفیت تصویر تلویزیون است. پس اولویت اول خود را بـه کیفیت تصویر اختصاص دهید.

 

3. تقریبا تمام مشخصات فنی را فراموش کنید

همه ی ي تولیدکنندگان تلویزیون در کاتالوگ‌هـای تبلیغاتی، مشخصات فنی بسیاری را ذکر میکنند که بیشتر بـه کتاب‌هـای علمی تخیلی شبیه هستند.بـه‌ صورت خلاصه باید بدانید که کنتراست تصویر، رفرش ریت و زمان پاسخ گویی همگی دروغ هستند و تولیدکنندگان از طرق مختلف این اعداد را بـه شکل غیرواقعی اعلام میکنند.

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

قبل از انتخاب و خرید هر تلویزیون، از نزدیک کیفیت تصویر آن را در شرایط مختلف مشاهده نموده و آن را با دیگر تلویزیون‌ها مقایسه کنید.بـه عنوان مثال اگر با زاویه بـه تلویزیون نگاه کنید بـه راحتی می‌توانید متوجه محدودیت یا عدم محدودیت زاویه دید تلویزیون شوید.

 

توجه داشته باشید که اکثر تلویزیون‌ها زاویه دید افقی مناسبی دارند، پس سعی کنید زاوید دید عمودی را نیاز از پایین و بالای تلویزیون بررسی کنید.مورد دیگری که در انتخاب تلویزیون اهمیت دارد سایز آن است، هرچه تلویزیون بزرگتر باشد بهتر است،

 

اما نباید بـه‌ دنبال یک تلویزیون خیلی بزرگ باشید.شما می‌توانید براساس مکان قرار گیری تلویزیون در منزل خود و فاصله‌ای که قرار است نسبت بـه آن نشسته و بـه تماشای بنشینید، تلویزیون خود را انتخاب کنید.

 

4. از درگاه‌هـای ورودی و خروجی تنها HDMI اهمیت دارد

امروزه تلویزیون‌ها بـه درگاه‌هـای مختلف و متنوعی تجهیز شده و روانه بازار می‌شوند، اما تنها درگاه‌‌ای که شما بـه آن نیاز خواهید داشت، HDMI است.تمام ابزارهای خارجی مانند پخش کننده‌ها، ست‌آپ باکس‌ها و غیره همگی از HDMI پشتیبانی میکنند.

 

اگر قصد دارید چندین ابزار را بـه تلویزیون متصل کنید،بـه عنوان مثال تمایل دارید تا ایکس باکس، پخش کننده HD، گوگل تی وی و غیره را بـه یک تلویزیون متصل کنید سعی کنید، بـه دنبال تلویزیونی باشید که دارای چندین ورودی HDMI باشد.

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب5. پلاسما را فراموش نکنید

پلاسماها تقریبا بـه زیاد شدن تلویزیون‌هـای LCD از بازار محو شدند، که واقعا تاسف انگیز است. پلاسماها از بسیاری از جهت کیفیت تصویر بهتری نسبت بـه LCDها دارند، تنها تلویزیون‌هـای گران قیمت LCD از نظر کیفیت تصویر قادر بـه رقابت با پلاسماها هستند.

 

پلاسماها قیمت ارزان‌تری نسبت بـه LCDها دارند و کیفیت تصویر انها نیز در اکثر شرایط بهتر از انها است، پس بهتر است در هنگام خرید این تلویزیون‌ها را نیز بـه لیست مقایسه خود اضافه کنید.

 

6. کنترل از راه دورهای لمسی را فراموش کنید، تلفن و تبلت‌ها همان کار را انجام میدهند

عده ای از تلویزیون‌هـای گران قیمت امروزی بـه همراه یک نظارت از راه دور شبیه بـه تلفن هوشمند ارائه می‌شوند که کار کردن با رابط کاربری بخش هوشمند تلویزیون را ساده‌تر می کند.در عده ای از شرایط اختلاف قیمت این تلویزیون‌ها با هم رده‌هـای بدون ریموت نظارت لمسی آنها بسیار زیاد است. از آنجایی که کار خاصی نمی‌توان با این نظارت از راه‌دورها انجام داد، بهتر است که دور انها را خط بکشید.

 

امروزه نظارت از راه دورهای جامعی مثلLogitech Harmony وارد بازار شده است که نظارت تمام ابزارهای شما را در دست گرفته و صفحه لمسی نیز دارد.علاوه بر این امکان نظارت عده ای از تلویزیون‌هـای سامسونگ و سونی از طریق تبلت‌هـای گلکسی و اکسپریا وجود دارد و تنها با نصب یک نرم‌افزار می توانید تلویزیون خود را نظارت کنید.

 

7. گیرنده دیجیتال بخرید

اگر تلویزیون HDTV جدید تهیه کردید برای آنکه از کیفیت تصویر برنامه‌هـای تلویزیونی لذت ببرید باید بـه‌ دنبال یک گیرنده دیجیتال باشید، چون کیفیت تصویر سیگنال‌هـای آنالوگ در تلویزیون‌هـای HDTV بسیار پایین و غیرقابل تحمل است.بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب8. صدا را فراموش نکنید

تلویزیون‌هـای HDTV بـه دلیل باریکی و ضخامت کم آنها فاقد بلندگو‌هـای با کیفیت هستند، پس اگر تمایل دارید تا در تلویزیون خود بـه تماشای فیلم‌هـای سینمایی یا برنامه‌هـای ورزشی بنشینید،

 

حتما بـه یک سینمای خانگی نیاز خواهید داشت. اگر یک سینمای خانگی دالبی تهیه کنید و اسپیکرها را درست در اطراف مکان نشستن خود قرار دهید، لذت غیرقابل وصفی از فیلم‌هـای دالبی را تجربه خواهید کرد.

 

9. کدام نوع از LED بهتر است؟

نمایشگرهای LED در واقع نوعی از LCDها هستند که نور پس زمینه پنل بـه جای لامپ‌هـای فلورسنت توسط LEDها تامین میشود. LED ها در انواع و اقسام مختلف روانه بازار شده‌اند، بهترین نوع آنها، تمام LED با قابلیت نظارت موضوعی تاریکی «Local Dimming» است.

 

10. کدام نوع از سه بعدی بهتر است؟

با پیشرفت تکنولوژی قیمت تلویزیون‌هـای سه بعدی نیز کاهش یافته و محتوای سه بعدی نیز بیشتر شده است. اگر تمایل بـه خرید تلویزیون سه بعدی دارید باید بدانید که پخش تصاویر سه بعدی از طریق سه فناوری مختلف قابل انجام است.

 

در حال حاضر دو فناوری پسیو «Passive 3D» و اکتیو «Active 3D» در تلویزیون‌هـای سه بعدی بازار رایج هستند. که هر کدام برتری‌هایی نسبت بـه دیگری دارند، تنها شرکتی که در بازار داخل کشور از فناوری پسیو بهره می برد، ال جی است.

 

در این فناوری عینک‌ها ارزان قیمت، سبک و بدون نیاز بـه باتری هستند ولی در عوض رزولوشن تصویر سه بعدی پسیو پایین‌تر از سه بعدی در اکتیو است، اما در فناوری‌ اکتیو شما با عینک سنگین‌تر، لرزش در تصویر و افت روشنایی تصویر مواجه خواهید شد.

بهترین راهکار برای خرید تلویزیون مناسب

در نهایت هر دو فناوری سه بعدی فعلی مزایا و معایب خود را دارند، اما اگر اولویت شما در کیفیت تصویر بالا در حالت دو بعدی است بهتر است بـه دنبال خرید یک تلویزیون ۳ بعدی از نوع اکتیو باشید،چون بـه دلیل لایه‌هـای اضافی در تلویزیون‌هـای سه بعدی پسیو، کیفیت تصویر دو بعدی کمی نسبت بـه تلویزیون‌هـای معمولی پایین‌تر است.

 

از طرفی اگر تمایل دارید تا فیلم‌هـای سه بعدی زیادی آن هم بـه همراه دوستان و اعضاء خانواده خود تماشا کنید، بهتر است یک تلویزیون سه بعدی پسیو انتخاب کنید، چون قیمت عینک‌هـای این نوع از تلویزیون‌ها بسیار پایین تر از تلویزیون‌هـای اکتیو است و تجربه سه بعدی در این دو فناوری تقریبا نزدیک بـه هم است.