پارس ناز پورتال

بهترین خواص میوه نارنج و پوست آن را بدانید

بهترین خواص میوه نارنج و پوست آن را بدانید

بهترین خواص میوه نارنج و پوست آن را بدانید 

نارنج در ایران معمولا بعنوان دورچین برای غذا استفاده می شود و در آشپزی هم جایگاه خاص خود را دارد. با خاصیت های این میوه پرکاربرد آشنا می شویم. از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود .

 

گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .خواص نارنج بی نظیر است . نارنج میوه ایست خوراکی که درخت آن در شمال و جنوب ایران پرورش داده می شود برگ این درخت در تمام ایام سال سبز است

 

و منظره ای بسیار زیبا دارد . از خواص نارنج اینست که آب میوه نارنج ترش ، مطبوع و سرشار از ویتامین C می باشد . و در مصارف غذائی مشابه سرکه و آبلیمو به کار می رود .گل درخت نارنج که بنام بهار نارنج موسوم است بسیار زیبا و معطر است . علاوه بر میوه نارنج ، بهار نارنج و برگ درخت نارنج مصارف قابل ذکری دارند .

 

خواص برگ نارنج
از تجزیه شیمیایی برگ درخت نارنج موارد زیر را بدست آورده اند :

 

۱-اسانسی معطر با بوی مطبوع

۲-استاکیدرین

۳-یک ماده تلخ

۴-هسپریدین و غیره

 

آرام بخش – ضد تشنج و هضم کننده بودن از خواص نارنج و برگ نارنج است . برای هر یک از این موارد ممکن است ۵ تا ۱۰ گرم برگ تازه نارنج را در یک لیتر آبجوش دم کرده به تدریج صبح و ظهر و شب ۱ تا ۲ استکان با کمی شکر شیرین نموده تناول نمایند . ممکن است یک برگ تازه و تمیز نارنج را در یک استکان آبجوش قرار دهند . چند دقیقه صبر کنند تا مواد مثر آن وارد آب گشته به صورت چای مصرف نمایند .

 

برگ درخت نارنج را اگر با دست تحت فشار قرار داده له کنند عطر ملایم و مطبوعی از آن خارج می شود که استشمام آن برای آرامش اعصاب و برطرف نمودن اندوه مفید بوده انسان را فرحناک می نماید .از تجزیه پوست نارنج مواد زیر را بدست آورده اند :

 

۱-هسپریدین
۲- ایزوهسپریدین
۳- اورانتامارین و اسید اورانتاماریک
۴- اسید هسپریک
۵- اسانس
۶- ماده تلخ
۷- لعاب ( موسیلاژ)

 

مقوی معده – صفرابر و ضد خونریزی داخلی است . برای این منظور از پوست زرد نارنج شربت یا مربا تهیه نموده بیمار تناول می کند .رفع کننده سم عقرب است . برای این بیماران شرط اول اینست که هر چه زودتر به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنند تا با تزریق سرم ضد زهر عقرب اقدام به معالجه آنها شود .

 

علاوه بر این ممکنست از پوست نارنج نیز استفاده نمایند . بدین منظور باید پوست تازه و زرد رنگ نارنج را در آب خیسانده مدتی صبر کنند تا مواد موثر آن وارد آب شود و سپس از این آب با کمی شکر به بیمار عقرب گزیده می خورانند .

 

طرز تهیه روغن نارنج
پوست زرد نارنج را همراه با بهار نارنج (شکوفه آن) در روغن کنجد ریخته به مدت ۳ هفته در آفتاب میگذارند و سپس صاف کرده به مصرف می رسانند .گل درخت نارنج را بهار نارنج می نامند که در اوایل فصل بهار پدیدار می شود . این گل پنج گلبرگ سفید معطر و در حدود ۲۰ پرچم دارد .

 

 بهار نارنج هنگامیکه تازه است بوی معطر و بسیار مطبوعی دارد . برای مصارف دارویی ، بهارنارنج را بحالت غنچه هنگام صبح از درخت می چینند و به سرعت در تاریکی خشک می کنند . ولی خشک کرده آن عطرش کمتر می شود