پارس ناز پورتال

بهترین خواص زغال اخته محصول پاییزی

بهترین خواص زغال اخته محصول پاییزی

بهترین خواص زغال اخته محصول پاییزی 

خواص مهم و مفید زغال اخته که در فصل پاییز به بازار می آید و طرفداران پر و پا قرص زیادی هم دارد که در این مطلب با خواص مفید آن آشنا می شویم. زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان و مهم تر از همه کم کالری است. این دلبرانه پاییزی منبع فیبر بوده و دوستدار قلب است.

 

زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان
زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد و التهاب های مسئول انواع بیماری ها از قبیل آرتریت، آلزایمر و بیماری های قلبی می شود. نتایج پژوهش های اخیر نشان داده است که نوشیدن آب زغال اخته به طور منظم می تواند برای مقابله با التهاب های بیماری زا و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

 

علاوه بر این پولیفنول های موجود در زغال اخته مانع از فعالیت سلول هایی می شود که التهاب را در بدن افزایش می دهد. نتایجی که اخیر در دانشگاه جزیره پرنس ادوارد انجام شده است نشان می دهد پروانتوسیانیدین موجود در زغال اخته می تواند کارایی سلول های سرطانی پروستات را کاهش دهد.

 

زغال اخته برای تحریک کلسترول خوب و مفید برای قلب
ویتامین C موجود در زغال اخته به ویژه به تولید نورآدرنالین کمک می کند که باعث ارتقای ارتباط بین سلول های مغزی می شود.یک لیوان آب زغال اخته به طور روزانه می تواند برای سلامتی قلبتان مفید باشد. نتایج بررسی های علمی نشان می دهد که مصرف آب زغال اخته به صورت روزانه در افزایش میزان کلسترول خوب خود

 

موثر است. به عقیده متخصصان مصرف فلاوونوئیدها که در این میوه قرمز وجود دارد باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

 

زغال اخته برای پیشگیری از عفونت های ادراری و باکتریایی
نتایج یک بررسی علمی که در مدرسه علمی هاروارد انجام شده نشان می دهد که مصرف ۴۵ گرم زغال اخته شیری و خشک می تواند مانع از چسبیدن باکتری ها به مجاری ادراری و بروز عفونت های این ناحیه شود. نتایج پژوهشی که انستیتو پلی تکنیک ورستر انجام داده است، آب زغال اخته می تواند برای پیشگیری و مقابله با عفونت های باکتریایی نیز موثر عمل کند.

 

زغال اخته منبع ویتامین C و رفقا
زغال اخته تأمین کننده ویتامین C بدن است. ۱۰۰ گرم از این میوه های قرمز تازه حدود ۲۲ درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند. ویتامین C موجود در زغال اخته به ویژه به تولید نورآدرنالین کمک می کند که باعث ارتقای ارتباط بین سلول های مغزی می شود.

 

یادتان باشد که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی، افزایش سرعت التیام زخم ها و جراحت ها و همچنین پیشگیری از بروز آب مروارید چشم موثر است. این میوه قرمز همچنین حاوی ویتامین های B1 ،E ،K و منگنز و مس است.

 

زغال اخته منبع فیبرهای غذایی
زغال اخته همچنین منبع خوب فیبرها است. ۱۰۰ گرم از این میوه تازه می تواند بیش از ۴٫۶ گرم فیبر یعنی معادل ۱۸ درصد نیاز روزانه را به بدن برساند. فیبرها علاوه بر کمک به هضم غذا به کاهش خطر سرطان روده نیز کمک می کنند. این فیبرها ترکیبی به نام بوتیرات تولید می کنند که مانع از رشد تومور در کولون و رکتوم می شود.

 

یادتان باشد که مواد غذایی حاوی فیبر مانند زغال اخته به کنترل کلسترول بد خون کمک زیادی می کنند. واقعیت این است که فیبرها در بدن ما مانند اسفنج عمل می کنند. به این ترتیب که عناصر غیرضروری را به خود جذب و از بدن دفع می کند. این ترکیبات با چسبیدن به برخی ترکیبات کلسترول بد خون به کاهش میزان آن کمک زیادی می کند.

 

زغال اخته تازه و آب طبیعی آن کم کالری است
آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته همچنین باعث تولید کلاژن شده و پوست را سفت و جوان نگه می دارد
زغال اخته در حالت طبیعی خوش طعم و کم کالری است. ۱۰۰ گرم از این میوه به صورت تازه به زحمت ۴۶ کالری دارد. می توانید این میوه را به کیک ها، مافین ها و بیسکویت ها اضافه کرده

 

و علاوه بر افزایش طعم آن ارزش غذایی شان را نیز بالا ببرید. توجه داشته باشید که این خواص شامل حال محصولات تهیه شده از این میوه مانند مربا و غیره نمی شود.

 

زغال اخته برای کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت
زغال اخته می تواند به کنترل قند خونتان کمک کند. نتایج بررسی های اخیر نشان می دهند که نوشیدن آب زغال اخته بدون قند افزوده و یا خوردن میوه خشک آن می تواند به کنترل قند خون کمک کند. البته توجه داشته باشید که به نظر نمی رسد مکمل های زغال اخته چنین تأثیری داشته باشند.

 

اکثر مکمل ها میزان اندکی از ترکیبات فعال زغال اخته را دارا هستند. بنابراین نمی توانند تمام خواص زغال اخته را داشته باشند. توصیه می کنیم برای کنترل بهتر قند خونتان زغال اخته را به صورت میوه تازه یا خشک و یا آب میوه طبیعی مصرف کنید.

 

زغال اخته برای مقابله با باکتری های روده ای
با وجود اینکه نیاز به بررسی های علمی بیشتری وجود دارد اما با این حال زغال اخته اثرات مثبتی روی فلور روده موش های آزمایشگاهی داشته است. محققان در موش هایی که با عصار زغال اخته تغذیه شده بودند مشاهده کردند که میزان باکتری های مفید روده آن ها افزایش یافته است.

 

اگر دانشمندان بتوانند این اثرات را روی نمونه های انسانی نیز به اثبات برسانند و مکانیسم تأثیر آن را دریابند این باکتری های روده ای می تواند کمک زیادی به دیابتی ها در جهت سوخت و ساز قند بکند. زغال اخته همچنین می تواند برای معده نیز مفید باشد. باکتری هایی که به مخاط معده چسبیده است

 

باعث بروز زخم و یا بدتر از آن سرطان معده شود.نتایج بررسی ها نشان می دهد که پولیفنول های زغال اخته می تواند معده را در برابر این زخم ها محافظت کند.

 

خواص زغال اخته برای پیشگیری از آلزایمر و کاهش حافظه
مصرف آب زغال اخته به صورت روزانه در افزایش میزان کلسترول خوب خود موثر است. به عقیده متخصصان مصرف فلاوونوئیدها که در این میوه قرمز وجود دارد باعث کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.بهتر است بدانید که زغال اخته حاوی دو ترکیب مغذی است که نقش موثری در محافظت از مغز در برابر کاهش حافظه دارد.

 

آنتی اکسیدان های موجود در آن رادیکال های آزاد مضری که به دی ان ای آسیب می زند و باعث ایجاد التهاب در مغز می شود را خنثی می کند. زغال اخته باعث کاهش خطر بروز بیماری آلزایمر می شود.

 

زغال اخته برای داشتن پوست و دندان های سالم
آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته همچنین باعث تولید کلاژن شده و پوست را سفت و جوان نگه می دارد. این آنتی اکسیدان ها همچنین پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و از بروز پیری زودهنگام در سلول ها پیشگیری می کند. باید بگوییم که آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث کاهش پلاک های دندانی شده و از بروز بیماری های مربوط به لثه پیشگیری می کند.

 

آنتی اکسیدان های زغال اخته تأثیر ضدالتهابی دارد و مانع از فعالیت عوامل بیماری زا و باکتریایی می شود. در نتیجه لثه ها و دندان ها را سالم تر نگه می دارد. این میوه به ویژه از بروز پوسیدگی دندانی پیشگیری می کند چون آنتی اکسیدان های آن مانع از چسبیدن باکتری ها به دندان ها می شود.