پارس ناز پورتال

درباره بهبودی دیسک های بیرون زده

درباره بهبودی دیسک های بیرون زده

درباره بهبودی دیسک های بیرون زده 

دیسک های بیرون زده مشکل بسیاری از افراد جامعه است و متاسفانه باعث درد شدیدی در ناحیه کمر می شود که طی زمان نوسان دارد. شما ممکن است پاسخ های متفاوتی به این سوال دریافت کنید، بسته به اینکه از چه کسی سوال می کنید. این درست است که علائم فتق دیسک می توانند به مرور زمان،

 

حتی بدون مداخله پزشکی فروکش کنند، اما آیا این بدان معناست که فتق دیسک، به خودی خود التیام یافته است؟ مانند بسیاری از سوالات، پاسخ در اینجا نیز ناقص است. بله، علائم شما ممکن است برطرف شوند، اما این لزوما به معنای آن نیست که خود فتق دیسک، بهبود یافته است.

 

یک دیسک بیرون زده، چگونه باعث درد می شود؟

دیسک ها به وسیله پارگی لایه بیرونی دیسک به نام «آنولوس» یا جدا شدن صفحه انتهایی از بدنه استخوان های مهره که به مرکز ژل مانند (نوکلئوس پالپوزوس) اجازه تراوش به بیرون را می دهد، دچار فتق می شوند. این ژل می تواند بخش هایی از عصب را فشرده یا منقبض کند و باعث درد شود.

 

نوکلئوس پالپوزوس بیرون زده، حاوی پروتئین های التهابی است که می توانند التهاب کافی برای تحت تاثیر قرار دادن عصب مجاور را ایجاد کرده و باعث چیزی شوند که معمولا به درد سیاتیک یا رادیکولوپاتی معروف است.

 

چگونه یک فتق دیسک به خودی خود بهتر شده یا بدون علامت می شود؟

گمان می رود که ۳ فرایند اصلی، علائم و درد ناشی از یک فتق دیسک کمر را کاهش می دهند.

 

۱- پاسخ ایمنی توسط بدن

در برخی موارد، بدن شما ممکن است بخشی از دیسک که بیرون زده است را به عنوان یک ماده بیگانه شناسایی کرده ، به آن حمله کند و سایز آن را کاهش دهد. پروتئین های التهابی نیز برداشته می شوند.

 

۲- جذب آب

 به گزارش پارس ناز قطعه بیرون زده دیسک، حاوی آب است. این آب به مرور زمان توسط بدن جذب می شود و باعث می شود که بخش بیرون زده، کوچک شود. هنگامی که این بخش کوچک شود، ممکن است دیگر بر عصب مجاور تاثیر نگذارد.

 

۳- مکانیک های طبیعی دیسک

برخی استدلال می کنند که از طریق تمرینات کششی، قسمت علامت دار دیسک می تواند به سمت داخل دیسک و دور از اعصاب نخاعی، حرکت داده شود.

 

هر یک از عوامل بالا ممکن است به کاهش اندازه فتق کمک کنند ، این بدان معناست که ریشه عصب شما به احتمال کمتری تحت تاثیر قرار می گیرد. در این شرایط، دیسک شما بخودی خود درمان نشده است زیرا هنوز هم دارای فتق است. با این حال علائم شما ممکن است به علت عدم وجود یا کاهش التهاب و یا فشار در مجاور ریشه عصب، فروکش کنند.

 

مدیریت فتق دیسک

اگر شما یک فتق دیسک داشته باشید، پرسش کلیدی این نیست که آیا آن از لحاظ فنی التیام خواهد یافت یانه؟ درعوض، مهم ترین سوال این است که شما برای کاهش علائم حاد و جلوگیری از مشکلات آینده، چگونه باید بر درمان و توانبخشی تان تمرکز کنید. اگر شما علائم عود کننده فتق دیسک دارید،

 

گزینه های جراحی شناخته شده ای موجودند که نتایج مطلوبی در بهبود درد و اختلال عملکرد ارائه می دهند. در حالی که ممکن است برای درد شدید و ناتوانی، مداخله جراحی اولیه توصیه شود اما درمان غیر جراحی، معمولا اولین راهکاری است که تجویز می شود.

 

حرف آخر این است که بیش از حد نگران آن نباشید که آیا فتق دیسک تان التیام می یابد یا نه. مطالعات تحقیقاتی MRI، افراد بسیاری را شناسایی کرده اند که یک فتق دیسک بزرگ دارند و در عین حال کاملا بدون درد هستند. برای آن افراد فتق دیسک، منشا درد نیست.