پارس ناز پورتال

چرا بسته های اینترنتی زود تمام می شوند؟

چرا بسته های اینترنتی زود تمام می شوند؟

چرا بسته های اینترنتی زود تمام می شوند؟ 

تقریبا همه کاربران از تمام شدن زودهنگام بسته های اینترنتی خریداری شده شکایت دارند و نمی دانند این حرف را به کدام مسئول بزنند. بسیاری از مشترکان تلفن همراه در ایران از زود تمام شدن بسته های اینترنتی شکایت دارند. در سال‌های اخیر این مشکل بارها برای کاربران پیش آمده که حجم بسته های گرفته شده خیلی زود به پایان می‌رسد. مسئولان ذی‌ربط در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده‌اند.

 

با اجرای طرح ترابرد پذیری شماره‌های تلفن همراه، مشترکان می‌توانند با حفظ شماره خود به یک اپراتور دیگر نقل مکان کنند تا از خدمات مورد نظر خود در آن بهره ببرند. افراد بسیاری به دلیل وضعیت خدمات دیتا تصمیم گرفته‌اند که اپراتور خود را عوض کنند تا شاید در اپراتورهای دیگر شاهد مشکلات این چنینی نباشند. اما این مسئله تقریبا در میان مشترکان تمام اپراتورها دیده می‌شود.

 

مسئولان اپراتورهای تلفن همراه معتقدند که ارتقا شبکه، افزایش سرعت اینترنت و بی اطلاعی مشترکان باعث ایجاد این تصور شده که حجم بسته های اینترنتی زود تمام می‌شود در حالی که این طور نیست؛ اما مشترکانی هستند که بیشترین استفاده آنها از اینترنت مربوط به چک کردن پیام‌ها در شبکه‌هایی مانند تلگرام است و با این وجود باید دست کم دو بار در ماه بسته‌ های اینترنتی را شارژ کنند.

 

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه 195 را برای رسیدگی به شکایات مردمی معرفی کرده اما هنوز آماری از میزان شکایت‌های مردمی در این باره منتشر نشده است. رسانه‌ها نیز بارها این موضوع را پیگیری کردند که هر بار پاسخ تکراری مسئولان را در پی داشت. مسئولان اعتقاد دارند

 

که عدم اطلاع مشترکان از مواردی مانند به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها یا باز کردن فایل‌های ویدیویی در تلگرام که حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند موجب اتمام بسته های اینترنتی می‌شود.از زمانی که خدمات اینترنت 3G در ایران راه اندازی شد، گلایه‌های مردمی بیشتر شد و این پرسش پیش آمد

 

که آیا ممکن نیست اپراتورها در محاسبه حجم مصرفی اشتباه کنند؟ وزیر ارتباطات با رد این فرضیه، از اپراتورها دفاع کرد و گفت که آنها احتیاجی به انجام چنین کارهایی ندارند چرا که درآمدشان بیشتر از آن است که بخواهند برای هزینه بسته های اینترنتی ، اعتبار خود را زیر سوال ببرند.

 

عدم اطلاع مشترکان از مصرف درست اینترنت موجب زود تمام شدن بسته های اینترنتی می‌شود!!

مدیرعامل همراه اول نیز عنوان کرده است که برخی از مشترکان به دلیل عدم اطلاع از مصرف درست اینترنت و یا تنظیمات گوشی، تا چهار گیگابایت در طول سه روز استفاده می‌کنند. وی ادامه داد که با توجه به افزایش سرعت اینترنت، بسته خریداری شده توسط مشتری در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد.

 

باز کردن فایل‌های ویدیویی و تصویری و به‌روزرسانی برنامه‌ها، حجم زیادی از اینترنت را به خود اختصاص داده و سرعت اتمام بسته اینترنتی را افزایش می‌دهند. مشترکان همراه اول می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت، در قسمت My mci و بخش خلاصه تماس‌ها، جزئیات مصرف مکالمه و اینترنت خود را دریافت کنند.

 

شرکت ایرانسل نیز اعلام کرد که این اپراتور از سامانه‌های دقیق صورت حساب گیری استفاده می‌کند و مشترکان می‌توانند نرم افزار مدیریت حساب کاربری «ایرانسل من» را از وب‌سایت شرکت دانلود و نصب کنند. کاربران می‌بایست با سامانه کنترل حساب کاربری به آدرس ecare.irancell.ir مراجعه کرده و کارکرد دوره و باقی مانده حجم اینترنت خود را مشاهده کنند.

 

ایرانسل به مشترکان خود توصیه کرده تا برنامه‌های خود را از نظر اتصال به اینترنت و به‌روزرسانی خودکار، کنترل نمایند. وزیر ارتباطات هم ضمن حمایت از راه اندازی شبکه های اجتماعی داخلی، بیان کرد که اگر افراد بخواهند فیلم‌های ویدیویی با زمان بیشتر از دو دقیقه را دانلود کنند، به سرعت حجم بسته آنها تمام می‌شود؛

 

در حالی که در شبکه اجتماعی داخلی، سرعت اینترنت بیشتر شده و قیمت‌ها نیز به مراتب کمتر شده است و می‌توان تا ده برابر شبکه‌های خارجی از محتوا استفاده کرد.واعظی افزود که در شبکه ملی اطلاعات، بحث سرعت برای اینترنت برداشته شده و هر فردی با سرعت دلخواه خود از خدمات استفاده می‌کند.

 

در همین حال مسئولان مختلف اعلام کرده‌اند که استفاده مردم از فایل‌های ویدیویی در اینترنت بسیار کمتر از سایر کشورهاست. این آمار در کشورهای دیگر بالای 80 درصد است. بنابراین اگر تماشای فایل‌های ویدیویی تا این اندازه برای مشترکان هزینه داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که مردم برای اجرایی کردن تصمیمات این چنینی مشارکت کنند.