پارس ناز پورتال

برنج ارگانیک و مراحل تولید آن

برنج ارگانیک و مراحل تولید آن

برنج ارگانیک و مراحل تولید آن 

حتما شما هم تا به حال نام برنج ارگانیک را شنیده اید.با هم نحوه تولید این برنج ها را در شالیزارها در این مطلب میخوانیم. یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی مراحل تولید برنج ارگانیک را تشریح کرد.

 

محمد دریایی درباره مراحل تولید برنج ارگانیک, اظهار داشت: جمع آوری علف‌های هرز اطراف حاشیه مزرعه و از بین بردن آن باعث می‌شود تا زمستان گذرانی آفت کرم ساقه خوار برنج صورت نگیرد. شخم به مزرعه در فصل زمستان، آب بستن شالیزار برای ایجاد یخ باعث از بین رفتن آفت کرم ساقه خوار برنج می‌شود.

 

حاصلخیزی خاک شالیزار

به گفته وی برای حاصلخیزی خاک می‌توان از کودهای حیوانی کاملاً پوسیده که عاری از هرگونه آفت و بیماری است استفاده کرد. همچنین از شبدر برای حاصلخیزی خاک مزرعه استفاده کرد. با خاک شناسی می‌توان کمبود سایر کودها را با استفاده از کودهای بیولوژیک و ارگانیک جبران کرد. باید نکات مهم علمی را دقیق اجرا کرد.

 

بذر پاشی و خزانه گیری

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی افزود: از بذر سالم، عاری از آف و بیماری، بدون دستکاری ژنتیکی که بومی است, استفاده کنیم. خزانه گیری را باید در زمین اصلی انجام دهیم تا انتقال نشاءها بدون تنش و استرس انجام گیرد.

 

انتخاب بذر و بذر پاشی در خزانه

دریایی بیان داشت: در کشاورزی ارگانیک، سعی کنیم از بذر برنج‌هایی که بومی منطقه است با شرایط آب و هوایی اقلیم منطقه کشت سازگار است تهیه کنیم. بذر سالم، عاری از هرگونه آفت و بیماری است انتخاب کنیم. بذری که یک دست درشت با قوه نامیه بالا است.

 

وی گفت: ابتدا محلول آب نمک را تهیه می‌کنیم به طوری که یک عدد تخم مرغ را وقتی داخل محلول مورد نظر قرار دادیم به اندازه یک سکه، قسمتی از تخم مرغ از محلول بالا آمده باشد.

 

بذور را داخل محلول می‌ریزیم. بذور سبک روی آب می‌آیند، آنها را جدا می‌کنیم، بذور سنگین در ته ظرف باقی می‌مانند، سپس این بذور را با آب معمولی چندین بار شست و شو می‌کنیم تا کاملا نمک از بذر جدا شود, بدین منظور که تاثیر منفی روی قوه نامیه بذر نگذارد. سپس بذور را داخل یک ظرف مناسب که به اندازه کافی آب داخل آن است می‌ریزیم به مدت 24 ساعت تا خواب بذور از بین برود.

 

این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: برای ضدعفونی بذور از قارچ‌کش‌های بیولوژیک استفاده می‌کنیم. در کشاورزی ارگانیک حق استفاده از سموم شیمیایی را نداریم. خزانه را به صورت پوشش نایلونی تهیه می‌کنیم، یادآورشویم که خزانه را در زمین اصلی تهیه کنید تا در مرحله کندن و انتقال به زمین اصلی کمترین استرس و تنش به گیاه وارد شود.