پارس ناز پورتال

بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایران

بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایران

بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایران 

وقتی بین بازیکنان جستجو کنیم می بینیم که بابت برخی از آن ها واقعا پول کلانی پرداخت شده است,اما آیا این بازیکنان توانسه اند در حد قیمت خود بازی هم بکنند؟ «فوتبالیست ها ارزش پولی را که می گیرند، ندارند.» قطعا تا امروز بارها و بارها این جمله را شنیده اید. اینکه فوتبال ایران از حرفه ای بودن فقط قراردادهای مالی اش را یاد گرفته و بازیکنان به اندازه پولی که می گیرند، عملکرد خوبی ندارند.

 

امسال هم به مانند سال های گذشته باشگاه ها برای جذب ستاره ها سر کیسه را حسابی شل کردند و رقم های چند صد میلیونی و میلیاردی به پای بازیکنان ریختند. حالا و بعد از گذشت 7 هفته از شروع رقابت های لیگ برتر، تصمیم گرفتیم عملکرد 10 بازیکن گران قیمت این لیگ را به لحاظ آماری بررسی کنیم

 

تا ببینیم نمایش آنها با پولی که از باشگاه های شان گرفته اند تا چه حد همخوانی دارد. (همه این ارقام بر اساس آماری است که سازمان لیگ منتشر کرده است.)

 

آندرانیک تیموریان
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانوقتی اولین بار فهرست قراردادهای بازیکنان لیگ برتر منتشر شد، قاسم حدادی فر با یک میلیارد و 430 میلیون توان گران ترین بازیکن بود. (این رقم بعدا اصلاح شد.) آن موقع هنوز رقم قرارداد چند بازیکن ماشین سازی مشخص نشده بود و به محض رسانه ای شدن مبلغ قرارداد آندرانیک تیموریان،

 

عنوان گران ترین بازیکن لیگ به کاپیتان تیم ملی رسید که امسال یک و نیم میلیارد از ماشین سازی می گیرد و اصولا قراردادهای مالی پایینی نمی بندد.آندو که با حضور در ماشین سازی دومین بار بازی در تبریز را تجربه می کند از هفته دوم بازی مقابل گسترش، پیراهن تیم جدیدش را پوشید.

 

او که دوست داشت خاطره حضور بدش در سایپا را فراموش کند (فصل قبل و بعد از پیوستن به سایپا 4 بازی برای سایپا انجام داد و به دلیل مصدومیت ادامه فصل را از دست داد، در این 4 بازی هم دو پنالتی به حریفان تیمش هدیه داد و دو بار کارت زرد گرفت.

 

جالب اینکه رقم قرارداد او با سایپا برای نیم فصل 800 میلیون تومان بود) طی 6 هفته ابتدایی لیگ نتوانسته کمک خاصی – حداقل به لحاظ آماری – به تیم رسول خطیبی کند. فعلا تنها نکته آماری در مورد او، سه اخطاره شدنش و از دست دادن بازی بعدی ماشین سازی است.

 

البته برخی معتقدند نام آندو آنقدر بزرگ هست که حضورش در میدان به لحاظ روحی هم به نفع تیمش باشد، هم به ضرر حریف.

 

احسان حاج صفی
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانآخرش هم نفهمیدیم احسان را باید گران ترین بازیکن ایران دانست یا نه. در مورد رقم قرارداد او چند روایت متفاوت وجود دارد. برخی می گویند او برای بازگشت به سپاهان بین 1.4 تا 1.7 میلیارد از این تیم گرفته است. احسان که بعد از کلی حرف و حدیث و از بین استقلال و سپاهان، تیم سابقش را انتخاب کرد،

 

از هفته چهارم و بازی مقابل صنعت نفت به ترکیب تیمش اضافه شد و در تمام بازی ها 90 دقیقه در ترکیب اصلی حضور داشته. او که در سپاهان ویسی در خط میانی به میدان می رود، در بازی با پرسپولیس یک گل فوق العاده زد که خودش آن را شانسی دانست؛ گلی که البته تاثیری در نتیجه بازی نداشت. حاج صفی مدر هفته ششم هم نتوانست پنالتی اش مقابل ماشین سازی را گل کند.

 

لوسیانو ادینیو
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانبازیکن محبوب هواداران تراکتورسازی و یکی از معدود خارجی های فوتبال ایران، بعد از گذراندن یک فصل ناموفق در آن سوی آب های خلیج فارس به تبریز برگشت تا دوباره پیراهن تراکتور را بپوشد. او که دو فصل قبل با 20 گل آقای گل لیگ شده بود، آن طور که می گویند امسال با قراردادی 1.4 میلیاردی پیراهن تراکتور را می پوشد.

 

ادینیو به جز بازی هفته هفتم مقابل سیاه جامگان که تنها 38 در ترکیب حضور داشت، در بقیه بازی ها بیش از 75 دقیقه در میدان حضور داشته. او در این 7 هفته، دو گل به استقلال خوزستان و پیکان زده و یک بار هم جلوی ذوب آهن پاس گل داده، ضمن آنکه در بازی هفته چهارم مقابل ماشین سازی هم کارت زرد گرفته است.

 

امید ابراهیمی
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایراناستقلال در بین 10 بازیکن گران قیمت لیگ 4 نماینده دارد. 4 ستاره که قراردادشان ظاهرا یک میلیارد و 200 میلیون تومانی است. از امید ابراهیمی شروع می کنیم که امسال و با نبود روزبه چشمی کار سخت تری برای جمع کردن توپ های جلوی مدافعان تیمش دارد.

 

امید که در ترافیک خط میانی تیم ملی هم چاره ای جز نیمکت نشینی ندارد، بالاخره هفته گذشته و جلوی ذوب آهن توانست اولین گل فصلش را به ثمر برساند و از روی نقطه پنالتی دروازه حریف را باز کند. ابراهیمی چند هفته قبل در شکست مقابل نفت آبادان نقش داشت و یک پنالتی به حریف داده بود.

 

خسرو حیدری
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایراناو را می توان بهترین بازیکن استقلال در این فصل دانست. پرسپولیسی ها و منتقدان منصوریان، سانترهای او را تنها تاکتیک آبی ها در این فصل می دانند و با همین تاکتیک این فصل جلوی استقلال خوزستان و ماشین سازی پاس گل داد. حیدری در هر 7 هفته در ترکیب ثابت استقلال بوده

 

و البته به رغم بازی های بسیار خوبی که برای استقلال انجام داده کماکان در حسرت بازگشت به تیم ملی است به خصوص آن که رامین رضاییان بدون حتی یک دقیقه بازی در لیگ، این فصل، پای ثابت اردوی تیم ملی است.

 

سید مهدی رحمتی
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایران به گزارش پارس ناز او که زمانی عنوان گران ترین بازیکن لیگ را یدک می کشید (درزمان حضورش در پیکان قراردادی به ارزش یک میلیارد و 550 میلیون تومان با این باشگاه امضا کرده بود) طی دو فصلی که از بازگشتنش به استقلال می گذرد، به این تیم تخفیف داده و قراردادهای آنچنانی (در مقایسه با گذشته) با این تیم نمی بندد.

 

البته او با همین قرارداد فعلی اش هم جزو گران ترین بازیکنان استقلال محسوب می شود. با این تفاوت که تا اینجای فصل او تنها یک کلین شیت داشته که جلوی پرسپولیس بوده و در 6 بازی دیگر مجبور شده توپ را از دروازه اش بیرون بیاورد. بر اساس آمار، دروازه بان سابق تیم ملی ایران در 7 بازی این فصل 7 گل خورده و البته در دو بازی مقابل پرسپولیس و ذوب آهن با سیوهایش دروازه تیمش را نجات داده است.

 

هرایر مگویان
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانمدافع یک میلیارد و 200 میلیون تومانی استقلال امسال هنوز نمی داند که در چه پستی باید برای تیمش بازی کند. یک روز مدافع وسط است و روز دیگر دفاع چپ. هر چقدر هم که کارشناسان به علی منصوریان اصرار می کنند که او فقط به درد دفاع میانی می خورد، گوش سرمربی استقلال بدهکار نیست.

 

البته منصوریان جلوی ذوب آهن کلا به مگویان بازی نداد و حالا که پاداوانی هم آماده بازی شده شاید مگویان قربانی تغییر سیستم احتمالی استقلال باشد.

 

شجاع خلیل زاده
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانشجاع یکی از بازیکنانی بود که در فصل نقل و انتقالات کلی سروصدا درست کرد. او هم زمان مورد توجه سپاهان و پرسپولیس بود و عاقبت این اصفهانی ها بودند که توانستند با قراردادی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی در نصف جهان نگه اش دارند. او که به جز بازی مقابل ماشین سازی در بقیه بازی ها در ترکیب ثابت تیمش قرار داشته،

 

جلوی استقلال خوزستان به حریف پنالتی داد و در بازی مقابل پرسپولیس هم طوری کار کرد که بعدا مجبور شد درباره وفاداری اش به زردهای اصفهانی توضیحاتی بدهد.

 

محمد نوری
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانبعد از گذراندن یک فصل کابوس وار در قطر به این امید به ایران برگشت که بتواند دوباره پیراهن پرسپولیس را بپوشد اما برانکو که پارسال و سر جدایی نوری از دست این هافبک بازیساز ناراحت شده بود، او را نخواست. به این ترتیب نوری از میان پیشنهاداتش تراکتورسازی را انتخاب کرد

 

و به تیمی رفت که مربی اش اعتقاد زیادی به بازی اش دارد. او جزو بازیکنان یک میلیارد و 200 میلیون تومانی لیگ برتر است. در تمام بازی های تیمش به میدان رفته و البته در هیچ کدام از بازی ها، 90 دقیقه در زمین نبوده. نوری جلوی سیاه جامگان نشان داد که توانایی خاصی در دریبل زدن خودش هنگام تک به تک شدن با دروازه حریف دارد!

 

ماتیاس جاکو
بررسی عملکرد گران ترین بازیکنان لیگ ایرانهافبک کامرونی فولاد با قراردادی به مبلغ یک میلیارد و 155 میلیون تومان گران ترین بازیکن تیم نعیم سعداوی است. او که سومین فصل حضورش در فولاد را پشت سر می گذارد، در بازی هفته پنجم مقابل سایپا توانست پاس گل بدهد.