پارس ناز پورتال

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016 

لپ تاپ هـای گوگلی در حال حاضر طرفداران بسیاری در بازار دارند و میتوان با مقایسه آنها بهترین مدل مناسب را انتخاب کرد. اگر چه هنوز هم چیزی نمیتواند جای لپ‎تاپ و دسکتاپ‌هـای عظیم الجثه را در زندگی روز‌مره بسیاری از ما پر کند، با این حال لپ تاپ‌هـای گوگلی یا همان کروم بوک‌ها «Chromebook» که عملا برای اجرای سرویس‌هـای تحت کلود ساکنین

 

مانتن ویو طراحی شده‌اند، میتوانند برای کاربرانی که از لپ‎تاپ تنها برای انجام کارهایی مانند چک کردن ایمیل، گشت و گذاری در شبکه‌هـای اجتماعی و یا وبگردی استفاده کنند مفید باشند. با ما در ادامه همراه باشید تا برای آخرین بار بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 را مرور کنیم.

 

پیش از مقایسه بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 ، بهتر است با مفهوم کلی دستگاه‌هایی که بـه آن‌ها کروم بوک خطاب میشود آشنا شویم. بر اساس اطلاعات مندرج در دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا، کروم بوک یک رایانه شخصی است که سیستم‌ عامل گوگل کروم «Chrome OS» را اجرا می کند. این دستگاه‌ها رده‌ای مجزا در رایانه‌هـای شخصی هستند که بین یک کلاینت ابری خالص و لپ‌تاپ‌هـای سنتی قرار میگیرند.

 

در طول چند ساله اخیر تغییرات بسیار زیادی را در عرصه فناوری شاهد بودیم. همراه بودن با این همه ی ي پیشرفت و بـه اصطلاح بـه‌روز بودن، کار چندان آسانی نیست و باید دستگاه‌هـای مورد استفاده نیز بالطبع این پیشرفت‌ها بـه‌روز شوند. از بحث اصلی این مطلب دور نشویم؛ منظور ما این بار دستگاه‌هایی است که بـه اصطلاح تحت کلود یا همان رایانش از راه دور کار میکنند.

 

سردمداران این‌گونه گجت‌ها که در قالب یک لپ‎تاپ بـه بازار عرضه شده‌اند را می توانیم کروم بوک‌ها بدانیم. در حقیقت کروم بوک‌ها را می توانیم لپ‎تاپ‌هایی بدانیم که تنها میتوانند نیاز کاربران در فضای اینترنت را رفع کنند و عملا هیچ‌گونه پردازش اطلاعاتی در دل این محصولات صورت نمی‌پذیرد؛ هرچند که گوگل بـه تازگی قابلیت اجرای برنامه‌هـای اندرویدی بر روی کروم بوک‌ها را اضافه کرده است.

 

بـه هیچ وجه نمیتوان عملکرد و کارایی کروم بوک‌ها و لپ تاپ‌هـای ویندوزی را با یکدیگر مقایسه کرد و شاید تنها وجه اشتراک این دو شباهت ظاهری باشد. البته در مقابل فقدان نرم افزارهای کاربری، کروم بوک این امتیاز را دارد تا پشت هر دستگاه متصل بـه اینترنت که بـه گوگل درایو خود سر برنید، همه ی ي محتوی خود را بـه‌صورت هم‌زمان خواهید داشت.

 

هرچند اولین نسل از کروم بوک‌ها با همکاری سامسونگ و گوگل بـه بازار عرضه شدند، با این حال اکنون اغلب تولیدکنندگان مطرح لپ تاپ در جهان از لنوو گرفته تا ایسر محصولاتی در این رده تولید میکنند.

 

ابعاد

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

از آنجا که بـه دلیل ماهیت اصلی و نوع کاربرد کروم بوک‌ها، در این محصولات سخت افزار قدرتمندی استفاده نمی‌شود، طبیعتا ابعاد بدنه و ضخامت این‌گونه دستگاه‌ها هم در نهایت ظرافت و دقت ساخته خواهد شد. در لیست بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 که ما گرد آوری کرده‌ایم، مدل کروم بوک فیلیپ ایسوس «Chromebook Flip»

 

دارای کمترین ابعاد و ضخامت بوده و کروم بوک 14 ایسر نیز بزرگ‌ترین دستگاه محسوب می‌شود. علاوه بر این سامسونگ کروم بوک 3 «Chromebook 3» و مدل R11 ایسر هم از ابعاد و ضخامت بدنه تقریبا یکسانی بهره میبرند.

 

وزن

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

شاید در نگاه اول 200 یا 300 گرم تفاوت وزن میان مدل‌هـای لیست بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 مهم بـه نظر نرسد؛ اما توجه داشته باشید که کروم بوک‌ها اغلب اوقات همراه شما هستند و باید آن را با خود حمل کنید. بـه نظر من «نویسنده مطلب» هنوز کروم بوک‌هایی با وزن ایده آل بـه بازار عرضه نشده‌اند

 

و همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشاهده میشود، تفاوت وزن چندانی میان این دستگاه‌ها با لپ‎تاپ‌هـای هیبریدی ویندوزی و یا مک بوک پرو اپل که بـه مراتب قادر هستند منابع سخت افزاری بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند مشاهده نمیشود. بـه هر حال در این لیست، کروم بوک فلیپ ایسوس با وزن 980 گرمی سبک وزن‌ترین مدل و کروم بوک 14 ایسر با 1.15 گرم وزن سنگین ترین مدل محسوب می‌شوند.

 

کیفیت ساخت

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

اغلب تولیدکنندگان مطرح لپ تاپ ترجیح میدهند از فلز آلومینیوم در ساخت دستگاه‌هـای خود استفاده کنند؛ البته برخی همچون مایکروسافت از منیزیوم استفاده میکنند. در لیست ما نیز اغلب کروم بوک‌ها یا از بدنه‌ای تمام فلزی بهره می‌برند و یا این که دارای بدنه‌ای پلاستیکی با شاسی فلزی هستند. بـه نظر می‌رسد در بین گزینه‌هـای موجود، کروم بوک 14 ایسر و کروم بوک 13 اچ پی بـه مراتب از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار هستند.

 

قابلت استفاده در حالت تبلت

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

همان‌طور که گفته شد، گوگل بـه تازگی امکان اجرای اپلیکیشن‌هـای اندرویدی بر روی کروم بوک‌ها را تعبیه کرده از این رو برخوردار از نمایشگر لمسی و امکان استفاده از این محصولات بـه شکل یک تبلت مزیت محسوب میشود، زیرا بسیاری از اپلیکیشن‌هـای اندرویدی برای کار با موس و کیبورد طراحی نشده‌اند. در لیست بهترین

 

کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 نیز تنها دو مدل ایسوس کروم بوک فلیپ و R11 ایسر قابلیت خم کردن نمایشگر تا زاویه 360 درجه و استفاده بـه صورت یک تبلت را دارند.

 

نمایشگر لمسی

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

همان‌طور که در قسمت قبلی نیز گفته شد، یکی از ملزومات اولیه بـه‌کار‌گیری کروم بوک‌ها بـه عنوان یک تبلت اندرویدی بهره مندی از نمایشگر لمسی است. در این قسمت نیز تنها دو مدل ایسوس کروم بوک فلیپ و R11 ایسر بـه طور پیش‌فرض دارای نمایشگر لمسی هستند، هرچند که امکان سفارش نسخه پیشرفته‌تر کروم بوک لنوو تینک پد 13 «Thinkpad 13 Chromebook» که از این قابلیت برخوردار است نیز وجود دارد.

 

قابلیت جانبی کیبورد

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

اگر چه نمیتوان از کروم بوک‌ها انتظار کارایی بالایی را داشت، با این حال تعبیه قابلیت‌هـای جانبی در آن‌ها بدون شک میتواند باعث افزایش محبوبیتشان شود. در لیست بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 ، کروم بوک ساخت اچ پی از کیبوردی با نور پس زمینه بهره برده و سامسونگ کروم بوک 3 نیز دارای کیبوردی با قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب است.

 

ابعاد نمایشگر

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

ایسر کروم بوک 13 با نمایشگر 14 اینچی دارای بزرگ‌ترین نمایشگر است و در رده‌هـای بعدی نیز مدل ساخت اچ پی و لنوو قرار دارند. علاوه بر این بیشترین سطح تصویر نسبت بـه قاب نمایشگر نیز توسط ایسر کروم بوک 13 ارائه می‌شود. در سوی دیگر Asus Flip علی‌رغم برخورداری از نمایشگری لمسی، با پوشش 55 درصدی نمایشگر نسبت بـه سطح قاب جلویی دارای ضعیف‌ترین عملکرد است.

 

رزولوشن تصویر

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

بار دیگر نیز تاکید می‌کنیم که کروم بوک‌ها کارایی محدودی دارند، از این رو بـه عنوان مثال برای ارسال ایمیل و یا اجرای بازی‌هایی که برای تراشه‌هـای موبایلی توسعه یافته‌اند نیاز بـه نمایشگری با وضوح تصویر و تراکم پیکسلی بالا نیست. هرچند که بـه نظر نمیرسد تولیدکنندگان با این ایده موافق باشند زیرا استفاده از نمایشگرهایی

 

با وضوح تصویر بالا می‌تواند قیمت عرضه محصول را هم بـه مراتب بالا ببرد. بـه هر حال در بین بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 ، اچ پی کروم بوک 13 با رزولوشن 3200 در 1800 پیکسل و چگالی تصویر 276 پی‌پی‌آی دارای باکیفیت ترین نمایشگر است.

 

باتری

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

کروم بوک‌ها اغلب در مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از این رو باتری تعبیه شده در آن‌ها لااقل بایستی بتواند انرژی دستگاه را برای 7 الی 10 ساعت تامین کند. خوشبختانه تمامی مدل‌هـای این لیست دارای این قابلیت بـه طور پیش‌فرض هستند، با این حال با توجه بـه وضوح تصویر و تراکم پیکسلی نمایشگر، تخمین زده میشود باتری کروم بوک 14 ساخت اچ پی با عمر شارژ تقریبا 11 ساعته بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

 

دوربین

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

تمامی مدل‌هـای مورد بحث دارای وب کم 720p هستند که از آن برای برقراری تماس‌هـای تصویری از طریق Google Hangouts یا سایر پیام‌رسان‌هـای تصویری می‌توان استفاده کرد.

 

حافظه رم

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

کروم بوک‌هـای این لیست در طیف و رده‌هـای مختلف از نظر بـه‌کار‌گیری حافظه رم بـه بازار عرضه می‌شوند، با این حال کروم بوک لنوو تینک پد با 8 گیگابایت حافظه رم بالاترین کارایی را در این رده از خود نشان میدهد.

 

حافظه ذخیره سازی داخلی

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

از آنجا که رندر تصویر بر روی سرورهای ارائه‌دهندگان خدمات پردازش ابری صورت میگیرد، بـه طور طبیعی نیازی بـه حافظه داخلی زیادی بر روی کروم بوک‌ها نیست و همان‌طور که مشاهده میشود اغلب این مدل‌ها بـه 16 یا 32 گیگابایت حافظه داخلی تجهیز شده‌اند؛ ظرفیتی که این روزها در اغلب گوشی‌هـای میان‌رده نیز استفاده میشود.

 

پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

ایسر کروم بوم 13 بـه رغم ارائه قابلیت‌هـای خوب، تنها گزینه‌ای در لیست بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 است که از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمیکند. مابقی گزینه‌ها یا از کارت حافظه SD یا میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند.

 

درگاه یو اس بی

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

بـه طور متوسط تمامی مدل‌هـای مورد بحث دارای دو درگاه خروجی یو اس بی برای اتصال لوازم جانبی هستند. البته در این ببین اچ پی و لنوو کروم بوک‌هـای خود را بـه درگاه یو اس بی_سی نیز تجهیز کرده‌اند که بـه مراتب با سرعت بیشتر میتواند اطلاعات را انتقال دهد.

 

خروجی صدا

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

با توجه بـه ماهیت این دستگاه‌ها، نباید انتظار خروجی صدا فوق‌العاده را داشته باشیم با این حال تمامی مدل‌هـای مورد بحث دارای خروجی صدا بـه صورت استریو هستند. البته اچ پی در بلندگوهای کروم بوک 14 از فناوری B&O نیز استفاده کرده است.

 

پردازنده

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

شاید بتوان کم اهمیت ترین قطعه کروم بوک‌ها را تراشه مرکزی آن‌ها دانست زیرا عملا پردازشی بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. همان‌طور که مشاهده میشود اغلب مدل‌هـای فوق دارای تراشه نسل سومی و یا چهارمی اینتل هستند و حتی ایسوس فیلپ کروم بوک دارای تراشه‌ای مجهول الهویه بـه نام راک‌چیپ «Rock chip» است.

 

خروجی تصویر

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

ایسر و سامسونگ در کروم بوک‌هـای خود از HDMI بـه عنوان خروجی تصویر استفاده کرده‌اند و این در حالی‌ست که ایسوس نیز بدین منظور microHDMI را ترجیح میدهد. البته لنوو و اچ پی از یو اس بی_سی بـه عنوان خروجی تصویر استفاده کرده‌اند که علاوه بر کاهش ضخامت دستگاه باعث کاهش وزن نیز میشود.

 

پشتیبانی از برنامه‌هـای اندرویدی

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

همان‌طور که گفته شد گوگل بـه تازگی امکان اجرای اپلیکیشن‌هـای اندرویدی را بـه پلتفرم کروم اضافه کرده، با این حال در لیست بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 تنها مدل فلیپ کروم بوک و R11 ایسر از این قابلیت پشتیبانی میکنند. انتظار می‌رود امکان اجرای اپلیکیشن‌هـای اندرویدی و استفاده از سرویس‌هـای گوگل پلی در نیمه نخست سال 2017 برای تمامی کروم بوک‌هـای واجد شرایط فراهم شود.

 

قیمت

بررسی بهترین لپ تاپ های کروم بوک سال 2016

کروم بوک‌ها برای مسافران، دانشجویان و تقریبا تمام کسانی که کار اصلی خود را داخل مرورگر انجام میدهند، عالی هستند ولی این لپ‎تاپ‌ها جنبه‌هـای منفی‌ای نیز دارند. کروم بوک لااقل میتواند در غالب یک لپ‎تاپ امکانات یک گوشی اندرویدی را در اختیارتان قرار دهد، از این رو شرکت‌هـای تولیدکننده نیز می‌کوشند با در نظر گرفتن قیمت مقرون‌بـه‌صرفه برای این محصولات، باعث ترغیب کاربران بـه استفاده هر چه بیشتر لپ‎تاپ‌هـای گوگلی شوند.

 

همان‌طور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌شود، بهترین کروم بوک هـای عرضه شده در سال 2016 با قیمت میانگین 250 دلاری بـه بازار عرضه شده‌اند و این در حالی‌ست که در صورت مهم نبودن وضوح تصویر و یا درگاه یو اس بی_سی، با صرف هزینه 230 دلاری نیز می‌توانید یک کروم بوک خوب خریداری کنید.

 

گجت نیوز