پارس ناز پورتال

برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوتر

برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوتر

برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوتر 

تحصیل در رشته کامپیوتر در دوره فعلی اولین گزینه برای علاقمندان به تکنولوژی است. برخی کشورها از لحاظ دانش کامپوتر در دنیا شاخص هستند که در زیر به شما معرفی شده اند. تحصیل در رشته کامپیوتر در دنیای امروز انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد: فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان زرنگ این رشته هر سال بیشتر و بیشتر می‌شوند.

 

زمانی که صحبت از تصمیم‌گیری برای تحصیل در این رشته به میان می‌آید، لیست بلند بالایی از معتبرترین دانشگاه‌ها وجود دارد که انصافا انتخاب بهترین گزینه را بسیار دشوار می‌کند.
برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوتردر جدیدترین رتبه‌بندی ارائه شده از سوی وب‌سایت خبری Time Higher Education، از بیش از صد دانشگاه معتبر در سراسر جهان نام برده شده است.یک چهارم دانشگاه‌های نامبرده شده موسسات امریکایی هستند و تقریبا نیمی از آنها واقع در اروپا. تنها کمتر از یک چهارم از 100 دانشگاه برتر جهان، موسساتی آسیایی هستند.

 

مدارک علم کامپیوتر با توجه به حوزه و تخصص انتخاب شده با یکدیگر تفاوت دارند. در بعضی از دوره‌ها بیشتر دروس نظری هستند و در بعضی دیگر پروژه‌های عملی برنامه‌نویسی زیادی انجام می‌شود.در گذشته مدارک علوم کامپیوتر زیرشاخه علوم مهندسی و فناوری محسوب می‌شدند اما امسال به عنوان حوزه‌ای مستقل و در جدولی جداگانه به طور تخصصی به آنها پرداخته‌ایم. برای مشاهده این لیست با ما همراه باشید.

 

دانشگاه ETH زوریخ

دانشگاه ETH Zurich سابقه زیادی در توسعه نرم‌افزار و طراحی سیستم‌های کامپوتری دارد. این پروژه‌ها نهایتا موجب شد که یک کرسی مستقل برای علوم کامپیوتر در سال 1981 تشکیل شود.

 

در حال حاضر بیش از 30 پروفسور معروف از 10 کشور جهان، در این بخش مشغول فعالیت‌اند. حدود 200 دانشجوی مقطع دکترا و دستیار پژوهشی در کنار بیش از 50 دانشمند سرشناس در این دپارتمان مشغول تحصیل و پژوهش‌اند.
برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوتراین دپارتمان حوزه‌های بسیاری از علوم کامپیوتر را پوشش می‌دهد از جمله هوش محاسباتی، شبکه و سیستم‌های توزیع شده، الگوریتم‌ها و تئوری‌ و همچنین امنیت داده‌ها. زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی در دوره‌های مختلف مهندسی نرم‌افزار هم تدریس می‌شوند.

 

این قسمت روابط نزدیکی با سایر دپارتمان‌های داخلی دانشگاه داشته و ضمنا شرکای خوبی در حوزه کسب‌و‌کار و صنعت هم دارد مثل IBM، Microsoft، Google، SAP و Disney.تاسیس دانشگاه ETH Zurich به سال 1855 برمی‌گردد، یعنی تنها چند سال بعد از شکل‌گیری دولت فدرال سوئیس.

 

 به گزارش پارس ناز هدف از تاسیس این دانشگاه تاسیس مرکزی برای دانش علمی و نوآوری‌های جدید بود و از آن زمان تا کنون، این دانشگاه در بعضی از حوزه‌ها همواره رتبه یک خود را حفظ کرده است.

 

موسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology)

این دانشگاه کوچک در پاسادنای کالیفرنیا یکی از قوی‌ترین دپارتمان‌های علوم‌ کامپیوتر و ریاضی را داراست. در حقیقت علم کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای زنان در کلتک اس و 95 درصد از فارغ‌التحصیلان حداقل یک دوره را در حوزه علوم کامپیوتر می‌گذرانند.

 

برنامه دوره لیسانس در این دانشگاه بسیار انعطاف‌پذیر است؛ بسیاری از دانشجویان می‌توانند همزمان در دو رشته که یکی از آنها حتما کامپیوتر یا رشته‌ای فرعی باشد تحصیل کنند. همکاری‌های میان‌رشته‌ای در این دانشگاه تشویق می‌شوند، خصوصا در آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL). این مرکز که متعلق به سازمان ناسا است در نزدیکی دانشگاه قرار دارد.

 

در ازای هر سه دانشجو یک نفر هیئت علمی وجود دارد که یکی از پایین‌ترین نسبت‌های موجود در بین بهترین دانشگاه‌های دنیاست. در میان دستاوردها و افتخارات متعدد، این دپارتمان مسئولیت طراحی و توسعه اولین ریزپردازنده ناهمزمان و همچنین ساخت ابرکامپیوتر Touchstone Data با همکاری اینتل را داشته است.

 

دانشگاه آکسفورد ( University of Oxford)

اگر چه علم کامپیوتر رشته‌ای نسبتا جدید است اما آکسفورد یکی از قدیمی‌ترین دپارتمان‌های این حوزه در کشور را داراست که قبلا با نام ”آزمایشگاه محاسباتی دانشگاه آکسفورد” شناخته می‌شد. از زمان آغاز به کار، این دپارتمان مدرسان متعددی برای دوره لیسانس فراهم کرده و دانشجویان پژوهشگر را در سطح فوق‌لیسانس آموزش داده است.

 

علاوه بر رشته‌های اصلی علم کامپیوتر دانشجویان می‌توانند دوره‌هایی در حوزه محاسبات بیولوژی، محاسبات کوانتومی، سیستم‌های اطلاعاتی، بازبینی نرم‌افزار، مهندسی نرم‌افزار و زبان‌شناسی محاسباتی را بگذرانند.سه مدرک لیسانس از سوی دپارتمان ارائه می‌شود: رشته کامپیوتر اختصاصی (single honours)، رشته ریاضی و کامپیوتر، و رشته کامپیوتر و فلسفه.
برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوترتا سال 2016 حدود 200 دانشجوی لیسانس و 400 دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت مقطع فوق‌لیسانس و بیش از 130 دانشجوی دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل و فعالیت‌اند.

 

همانند دانشجویان سایر رشته‌ها، دانشجویان رشته کامپیوتر-هر دو مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس- متعلق به دانشگاه‌های آکسفورد بوده و امکان استفاده از سالن‌های غذاخوری، ارتباط اجتماعی با همگان، مطالعه و زندگی کردن در شهر آکسفورد را دارند.

 

انستیتیو فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology)

دپارتمان مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر در MIT با قاطعیت اعلام کرده است که: ”دانشجویان ما دنیا را تغییر می‌دهند.”بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در لیست کارآفرینان تاثیرگذاری که هم در کشور امریکا و هم در خارج از آن تغییرات بنیادینی ایجاد کرده‌اند، دیده می‌شوند.

 

اخیرا دانشجویان این دانشگاه استارت‌آپ‌های خود را به سانفرانسیسکو برده و پروژه‌های تحقیقاتی‌ آنها مشکلاتی نظیر محاسبه ریسک‌های مالی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه محاسبات موازی را مورد بررسی قرار داده‌اند. دانشجویان دوره لیسانس در یک برنامه انعطاف‌پذیر ثبت‌نام می‌کنند

 

که به آنها اجازه می‌دهد هم روی تئوری‌های نظری و هم مشکلات عملی در رشته کامپیوتر تمرکز کنند. دانشجوها می‌توانند در رشته کامپیوتر یا هر دو رشته کامپیوتر و زیست‌شناسی مولکولی تحصیل کنند.این دپارتمان بزرگ‌ترین بخش دانشگاه محسوب شده و دارای 1200 دانشجوی دوره لیسانس، 700 دانشجوی مقطع فوق‌لیسانس و 120 عضو هیئت علمی است.

 

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌توانند در زمینه‌ طراحی بازی‌های ویدئویی، کار روی ابرکامپیوترها، تحقیقات رباتیک مشغول به کار شده و یا به شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و مایکروسافت بپیوندند.

 

موسسه فناوری جورجیا (Georgia Institute of Technology)

موسسه فناوری کامپیوتر جرجیا در سال 1970 تاسیس شد، یعنی 6 سال بعد از برگزاری اولین دوره لیسانس رشته کامپیوتر. بیست سال بعد این دانشگاه اقدام به تاسیس کالج کامپیوتر کرد؛ این موسسه اولین دانشگاه عمومی که اقدام به چنین کاری کرد.

 

در حال حاضر 18 رشته مختلف در حوزه کامپیوتر در این دانشگاه ارائه شده، سه دانشکده مجزا برای این رشته وجود داشته و 48 عضو هیئت علمی و جامعه گسترده‌ای از پژوهشگران و دانشجویان در آن مشغول به تحصیل و فعالیت‌اند.
برترین دانشگاه های دنیا از لحاظ رشته کامپیوترمیانگین دستمزد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه از 70 هزار دلار شروع می‌شود؛ البته در سال 2014 بالاترین میزان حقوق اولیه اعطا شده به تنی چند از فارغ‌التحصیلان دانشگاه، 120 هزار دلار بود.در حقیقت رشته کامپیوتر در مقایسه با سایر رشته‌های دانشگاهی بالاترین نرخ پرداختی را دارد.

 

این دانشگاه به خاطر توانمندی فوق‌العاده‌اش در حوزه‌های هوش مصنوعی، تحقیقات سیستماتیک و رشته‌های نظری کامپیوتر زبانزد عام و خاص است.

1

انستیتو فناوری فدارل زوریخ سوییس

سوییس

2

انستیتو فناوری کالیفرنیا

امریکا

3

دانشگاه اکسفورد

انگلیس

4

انستیتو فناوری ماساچوست

امریکا

5

انستیتو فناوری جرجیا

امریکا

6

دانشگاه ملون کارنگی

امریکا

7

کالج سلطنتی لندن

انگلیس

8

کالج پلی تکنیک فدرال لوزان

سوییس

9

دانشگاه فنی مونیخ

آلمان

10

دانشگاه ملی سنگاپور

سنگاپور

11

دانشگاه کورنل

امریکا

12

دانشگاه کالج لندن

انگلیس

13

دانشگاه واشینگتن

امریکا

14=

دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ

هنگ کنگ

14=

دانشگاه فنی ناینیانگ

سنگاپور

16

دانشگاه ادینبورگ

اسکاتلند

17

دانشگاه تورنتو

کانادا

18

دانشگاه ایلینویز

امریکا

19

دانشگاه مریبند ، کالج پارک

امریکا

20

دانشگاه کلمبیا

امریکا

21

دانشگاه شینگهوا

چین

22

دانشگاه سن دیه گو در کالیفرنیا

امریکا

23

دانشگاه واترلو

کانادا

24

دانشگاه نیویورک

امریکا

25

دانشگاه تگزاس در استین

امریکا

26

انستیتو فنی کارلسروهه

آلمان

27

دانشگاه پکن

چین

28

دانشگاه سانتا باربارا کالیفرنیا

امریکا

29

دانشگاه آخن

آلمان

30

دانشگاه هنگ کنگ

هنگ کنگ

31

دانشگاه پاردو

امریکا

32

انستیتو علم و دانش کره جنوبی

کره جنوبی

33

دانشگاه چین در هنگ کنگ

هنگ کنگ

34

پلی تکنیک ایکول

فرانسه

35

دانشگاه توکیو

ژاپن

36

دانشگاه فنی برلین

آلمان

37

دانشگته فنی دلفت

هلند

38

دانشگاه اروین کالیفرنیا

آمریکا

39

دانشگاه ملی تایوان

تایوان

40

دانشگاه ملی استرالیا

استرالیا

41

دانشگاه رایس

امریکا

42

دانشگاه ملبورن

استرالیا

43

دانشگاه لومانسوف مسکو

روسیه

43=

دانشگاه ایکول نرمال سوپریه

فرانسه

45

دانشگاه فنی وین

اتریش

46

انستیتو فنی تل اویو

اسراییل

47

دانشگاه براون

امریکا

48

دانشگاه منچستر

انگلیس

49

دانشگاه ژیانگ

چین

50

دانشگاه فرایبورگ

آلمان

51

دانشگاه ولز جنوبی جدید

استرالیا

52

دانشگاه کینگ لندن

لندن

53

دانشگاه کیوتو

ژاپن

54

دانشگاه ساتهامپتون

انگلیس

55

دانشگاه شانگهای

چین

56

دانشگاه ITMO

روسیه

57

دانشگاه کو لوون

بلژیک

58

دانشگاه لوگزامبورگ

لوگزامبورگ

59

دانشگاه شهری هنگ کنگ

هنگ کنگ

60

دانشگاه کلاسکو

اسکاتلند

61

دانشگاه توئنته

هلند

62

دانشگاه اشتوتگارت

آلمان

63

دانشگاه نانجینگ

چین

64

دانشگاه فنی دارمستاد

آلمان

65

دانشگاه فنی کویینزلند

استرالیا

66

دانشگاه فنی پلی تکنیک هنگ کنگ

هنگ کنگ

67

دانشگاه آلبرتا

کانادا

68

دانشگاه پلی تکنیک میلان

ایتالیا

69

دانشگاه هلسینگی

فنلاند

70

دانشگاه ملی تل اویو

اسراییل

71

انستیتو دانش علم

هند

72

دانشگاه ایالتی اریزونا

امریکا

73

انستیتو تکنولوژی KTH

سوئد

74

دانشگاه هامبولت برلین

آلمان

75

دانشگاه فناوری آیندهون

هلند

76

دانشگاه نیوکاسل

انگلیس

77

دانشگاه استونی بروک

امریکا

78

دانشگاه علم و فناوری چین

چین

79

دانشگاه بن

آلمان

80

دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا

امریکا

81

دانشگاه ترنتو

ایتالیا

82

انستیتو فناوری بمبئی

هند

83

دانشگاه اولم

آلمان

84

دانشگاه کارولینا شمالی

امریکا

85

دانشگاه ناتینگهام

انگلیس

86

دانشگاه TU درسدن

آلمان

87

دانشگاه نایمخنرادبود

هلند

88

دانشگاه کلرادو بولدر

امریکا

89

دانشگاه ملی چیائو تانگ

تایوان

90

دانشگاه سینگ هوا

تایوان

91

دانشگاه لنکستر

امریکا

92

دانشگاه سانتا اسکوله

ایتالیا

93

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا

اسپانیا

94

دانشگاه اسپینزا رم

ایتالیا

95

انستیتو پلی تکنیک ویرجینیا

امریکا

96

دانشگاه اوترخت

هلند

97

دانشگاه ایندیانا

امریکا

98

دانشگاه نوتره دام

امریکا

99

دانشگاه اولو

فنلاند

100

دانشگاه بریستول

انگلیس

100=

دانشگاه سانگیکون وان

کره جنوبی