پارس ناز پورتال

بدنسازها و روش های آشپزی مورد نیاز

مجموعه : آموزش آشپزی
بدنسازها و روش های آشپزی مورد نیاز

بدنسازها و روش های آشپزی مورد نیاز 

ورزش بدنسازی به مواد خوراکی و تغذیه کاملا مربوط است و برای همین منظور بدنسازها باید برخی از روش های آشپزی را بلد باشند. آیا از وعده‌های غذایی خسته کننده‌ی بدنسازی خسته شده‌اید؟ این ۷ راز پخت و پز به شما کمک خواهند کرد که وعده‌های غذایی معمولتان را طوری بهبود ببخشید، که به بهترین طعم، بیشترین راحتی، و حداکثر نتیجه دست یابید.

 

فرقی نمی‌کند که هدف تمرینی شما چه باشد. شما برای رسیدن به نتایج مورد نظرتان، به یک برنامه‌ی تغذیه‌ای مطمئن نیاز دارید. بسیار مهم است که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما این بدان معنا نیست که مجبورید غذاهای بی‌مزه یا بدمزه بخورید.

 

در اینجا چند مورد از بهترین روش‌های تهیه‌ی غذا را بیان می‌کنیم تا مجبور نباشید یک وعده‌ی غذایی تکراری و خسته کننده بدنسازی دیگر را به زور بخورید.

 

۱. پخت و پز با آرام پز

می‌دانم که آخرین بار در خانه‌ی مادربزرگتان غذایی خوردید که در آرام پز آماده شده بود، اما به این سرعت روش مادربزرگتان را نفی نکنید! او بهر حال بسیار عاقل‌تر از شماست! آشپزی با یک آرام پز، یک راه عالی برای پختن یک وعده‌ی غذایی در حجم زیاد است.

 

شما در واقع می‌توانید ناهار یک هفته‌تان را فقط با یکبار پخت و پز با آرام پز آماده کنید. بهترین قسمتش این است که شما همه‌ی گوشت، سبزیجات، نشاسته و ادویه‌ها را در یک قابلمه می‌ریزید، سپس آن را تنظیم می‌کنید و تا پایان روز که آماده شود، کاری به آن ندارید.

 

کارتان را با چند کیلو گوشت، مانند ۳ یا ۴ عدد سینه‌ی مرغ شروع کنید. مقداری آب و چاشنی اضافه کنید و چند کیسه از سبزیجات منجمد مورد علاقه‌تان را در آن بریزید، تعدادی سیب زمینی و هویج در آن خرد کنید یا حتی کمی‌برنج اضافه کنید. سپس آرام پز را روشن کنید و به سراغ کارهای دیگرتان بروید. در واقع، به همین سادگی و خوشمزگی است.

 

۲. پلوپزها

برنج، جزء اصلی هر رژیم غذایی سالم است، البته با فرض اینکه شما رژیم غذایی سرخپوستی نداشته باشید! اگر شما با دقت و وسواس وعده‌های غذایی‌تان را آماده می‌کنید، احتمالا پختن برنج در حجم زیاد، بخشی از برنامه‌ی زمان‌بر آشپزی شماست. برای اینکه مراقب برنج‌تان باشید تا نسوزد یا آب آن در هنگامیکه مشغول آماده کردن بقیه چیزها هستید سر نرود، لازم نیست خودتان را اذیت کنید. فقط یک پلوپز بگیرید!

 

پلوپزها، یک راه عالی برای پختن برنج در حجم زیاد هستند و بهترین قسمت موضوع این است که درست مانند آرام پز، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آن را تنظیم کنید و به سراغ کارهای دیگرتان بروید. پلوپز در هر بار، برنج را بخوبی خواهد پخت. یک مزیت دیگرشان هم این است که شما می‌توانید سبزیجات‌تان را با اکثر آنها، بخارپز کنید.

 

اگر از برنج قدیمی و تکراری خسته شده‌اید و به دنبال راه‌هایی هستید که با افزودن حداقل کالری، طعم جدیدی به برنج‌تان بدهید، بجای ریختن آب در پلوپز برای پختن برنج از عصاره‌ی مرغ، گوشت گاو و سبزیجات استفاده کنید. وقتی به برنجتان ۲ فنجان آب مرغ اضافه می‌کنید، فقط ۱۰ کالری به برنجتان اضافه می‌شود. این مقدار کالری برای آن همه عطر و طعم، چندان زیاد نیست.

 

۳. گیاهان تازه

شما می‌توانید با استفاده از گیاهان تازه، وعده‌های غذایی‌تان را از وحشتناک به فوق العاده تبدیل کنید. اگر از طعم تکراری غذاهایتان خسته شده‌اید یا حالتان از سس‌های قدیمی تند بهم می‌خورد، باید گیاهان تازه را امتحان کنید. گیاهان خشک درمواقع ضروری مفید خواهند بود، اما آن عطر و طعمی‌که از نوع تازه‌ی آنها دریافت می‌کنید را بدست نخواهید آورد.

 

غذاهای کمی‌وجود دارند که طعمشان با استفاده از گیاهان تازه فورا بهتر نشود. فقط مطمئن شوید که هنگام آشپزی، این گیاهان را در زمان درست اضافه می‌کنید. اگر می‌خواهید از گیاهان تازه استفاده کنید، باید تفاوت بین گیاهان سفت و نرم را بدانید.

 

گیاهان سفت، آنهایی هستند که ساقه‌های ضخیم و چوبی دارند، مانند رزماری، آویشن، و پونه‌ی کوهی، و باید در اوایل روند پخت و پز به غذایتان اضافه شوند. گیاهان نرم مانند شوید، ترخون، ریحان، گشنیز و جعفری، ساقه‌های نرم دارند و باید دیرتر اضافه شوند تا حرارت، طعم ظریف و عالی آنها را در طول پخت و پز کاهش ندهد.

 

۴. به روند طعم‌دار کردن گوشت، سرعت ببخشید

اگر تا بحال نمی‌دانستید که خواباندن گوشت در سس مخصوص، یک راه عالی برای خوش طعم کردن و جلوگیری از خشک شدن آن است، حالا می‌دانید. این کار را انجام دهید. من مطمئنم افرادی از شما که با این روند آشنا هستید، بعضی اوقات در طول تهیه غذا ناامید شده‌اید، چون فراموش کرده اید که گوشتتان را در سس بخوابانید و این کار معمولا نصف روز تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد.

 

آیا می‌دانستید که می‌توانید مقدار این زمان را با وکیوم کردن گوشتتان به مقدار قابل توجهی کاهش دهید؟ وقتی که شما هوا را از ظرف یا کیسه‌ای که گوشتتان را در آن خوابانده‌اید خارج کنید، بجای آنکه منتظر بمانید که گوشت بطور طبیعی سس را جذب کند، باعث می‌شوید سس بیشتری وارد گوشت شود. این ترفند در مواقعی که وقتتان کم است و باید مقدار زیادی گوشت را طبخ کنید، بسیار مفید است.

 

شما می‌توانید با ترکیب کردن یک نوع سرکه، آب آناناس، آب مرکبات یا آب میوه پاپایا با روغن زیتون و چند گیاه و ادویه، سس خودتان را درست کنید یا می‌توانید با کمتر از چند ده هزار تومان، سس‌های آماده بخرید.

 

۵. سبزیجات‌تان را کباب و گریل کنید

کباب کردن و گریل کردن، فقط مخصوص گوشت نیست. اگر از سبزیجات بخارپز یا خام خسته شده‌اید، آنها را گریل کنید. از سبزیجاتی مانند بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه‌ای، کدو، مارچوبه و پیاز استفاده کنید. برای اینکه به سبزیجات‌تان طعم جدیدی بدهید، آنها را با روغن زیتون، کمی‌نمک، گیاهان خرد شده و فلفل مخلوط کنید.

 

بسیار مهم است که مطمئن شوید گریل یا فر شما به اندازه‌ی کافی گرم است تا سبزیجاتتان بدون آنکه کاملا پخته یا گریل شوند، فقط رویشان قهوه‌ای شود. سبزیجاتتان را به قطعاتی به اندازه یک لقمه تقسیم کنید، اما این قطعات باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا از شکاف‌های گریل پایین نیفتند.

 

اگر سبزیجات را در فر کباب می‌کنید، حتما در هنگامیکه در حال آماده کردن سبزیجاتتان هستید، ظرفی که می‌خواهید در آن کباب کنید را از قبل در فری با درجه حرارت ۴۵۰ تا ۵۰۰ درجه گرم کنید.

 

۶. مرکبات

یک راه عالی برای اینکه یک وعده‌ی غذایی هیجان انگیز داشته باشید، افزودن کمی آب مرکبات تازه به غذایتان است. مرکبات، یک راه فوق العاده برای اضافه کردن مقدار زیادی عطر و طعم به وعده‌های غذایی شماست، بدون آنکه نگران احتباس آبی باشید که با شور کردن غذا به آن دچار می‌شوید.

 

علاوه بر افزودن طعم، شما فواید سلامتی مرکبات را نیز به غذایتان اضافه می‌کنید، مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی قدرتمندی که از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. بهترین جاها برای استفاده از مرکبات عبارتند از: در سالادها بعنوان سس ترش، در سس‌های مخصوص خواباندن گوشت بعنوان یک جزء اسید / آنزیم و روی غذاهای دریایی تازه پخته شده.

 

فراموش نکنید که از مزایای پوست مرکبات نیز استفاده کنید. اگر به دنبال طعم بسیار قوی آب مرکبات نیستید، می‌توانید مقداری پوست مرکبات را به غذایتان اضافه کنید تا به غذای شما عطر ملایم مرکبات دهد.

 

۷. از شیک پروتئین خود، بهره بیشتری ببرید

اگر شما هر یک از مقالات تغذیه‌ای من را مطالعه کرده باشید، پس می‌دانید که من به شدت معتقدم که باید درشت مغذی‌های مورد نیازتان را در درجه اول از مواد غذایی واقعی و کامل دریافت کنید. تنها پس از آن است که می‌توانید برای پر کردن هرگونه شکاف تغذیه‌ای به سراغ مکمل‌ها بروید. شیک‌های پروتئینی نسبت به چیزی که قبلا بودند، پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند، اما هنوز شاهکار آشپزی بحساب نمی‌آیند.

 

علاوه بر این، یک شیک پروتئین که با پروتئین وی و شیر ساخته شده، از نظر مواد مغذی با یک وعده غذایی کامل شامل پروتئین، منابع کربوهیدرات، سبزیجات و چربی‌های سالم قابل مقایسه نیست. با این حال شما می‌توانید شیک‌های پروتئین‌تان را به نیروگاه‌های تغذیه‌ای ارتقا دهید که هم طعم شگفت انگیزی دارند و هم تمام مواد مغذی یک وعده غذایی جامد کامل را فراهم می‌کنند.

 

وقتی می‌خواهید شیک پروتئین‌تان را بهتر کنید، با انتخاب پودر پروتئین‌تان شروع کنید. من پروتئین وی ایزوله را دوست دارم زیرا به راحتی هضم می‌شود. من از شکلات و وانیل بعنوان ترکیبات طعم دهنده آسان استفاده می‌کنم.

 

سپس نوبت به مخلوط کردن مایعات می‌رسد. بعضی از مایعات مورد علاقه من عبارتند از آب نارگیل، چای سرد، آیس کافی، چای‌های گیاهی و جایگزین‌های شیر لبنی مانند شیر بادام، شیر نارگیل و شیر شاهدانه. این‌ها، طعم شیک شما را تا حد زیادی تغییر خواهند داد، بدون آنکه کالری زیادی به آن اضافه کنند.

 

اگر به دنبال جایگزین یک وعده غذایی نیستید یا اگر مخلوط کن ندارید، می‌توانید در همین جا کار را تمام کنید. اما اگر می‌خواهید شیک پروتئین‌تان را به چیزی بیشتر از یک جایگزین وعده غذایی تبدیل کنید، می‌توانید چند مشت توت یا یک موز، یا شاید مقداری کره بادام زمینی یا بادام و یک مشت اسفناج که وقتی با چیزهای دیگر مخلوط می‌شود، تقریبا بی‌مزه است، به شیک‌تان اضافه کنید.

 

با یک مخلوط کن و کمی خلاقیت، گزینه‌های شما نامحدود هستند. شیک مورد علاقه‌ی من، شیک پای کدو تنبل است که با پای کدو تنبل کنسروی، شیر بادام، عصاره‌ی وانیل، دارچین، جوز هندی، پودر پروتئین وانیلی و روغن نارگیل تهیه می‌شود.

 

غذای بهتر، نتایج بهتر

برای افرادی که سعی دارند سالم غذا بخورند، گزینه‌های زیادی وجود دارد. چندان غیر معمول نیست که در روال غذایی‌تان، بارها و بارها مواد غذایی مشابه بخورید یا اینکه فکر کنید سالم غذا خوردن، خسته کننده و یکنواخت است.

 

از این تفکر خلاص شوید و دوباره از غذایتان لذت ببرید و به وعده‌های غذایی هفتگی‌تان، کمی تنوع ببخشید. هنگامیکه از وعده‌هایتان لذت می‌برید، متعهد ماندن به برنامه‌تان راحت‌تر خواهد بود. نکات مورد علاقه‌تان برای آماده کردن غذاهای سالم و مخصوص بدنسازان را در زیر با ما در میان بگذارید.