پارس ناز پورتال

با چای ترش به سوی لاغری گام برداریم

مجموعه : رژیم و تغذیه
با چای ترش به سوی لاغری گام برداریم

با چای ترش به سوی لاغری گام برداریم 

خوردن چای ترش برای کاهش وزن و لاغر شدن بسیار موثر است.بنابراین کسانی که تمایل به لاغر شدن دارند این چای را در سبد خوراکی خود قرار دهند. این چای که در ایران به چای مکی یا قرمز معروف است یک جایگزین مناسب برای نوشیدنی های پرشکر و آبمیوه های حاوی ترکیبات سنتتیک، از جمله شیرین کننده های مصنوعی و یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می باشد.

 

رنگ قرمز کاسبرگ آن به عنوان نوشیدنی و رنگ خوراگی کاربرد دارد.از اجزای شیمیایی کاسبرگ این گیاه (با نام علمی : L.Hibiscus sabdariff) که از اجزای اصلی در فعالیت های فیزیولوژیکی هستند می توان به آنتوسیانین ها و پلی فنول ها اشاره کرد که تاثیرات مربوط به سلامت این چای ناشی از این مواد هستند.

 

فواید مصرف چای ترش

1. برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی مفید است.

 

2. در افراد دیابتی اثر هیپوگلیسمیک دارد.

 

3. تقویت کننده سیستم ایمنی است. این چای غنی از ویتامین C می باشد که در برابر عفونت و سرماخورگی مقاومت ایجاد می کند.

 

4. فشار خون را کاهش داده که این تاثیر ناشی از عملکرد آنتوسیانین ها، پلی فنول ها می باشد.

 

5. به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، باحذف رادیکال های آزاد به حفاظت از سلول های بدن کمک می کند.

 

6. بهبود پروفایل لیپیدی به علت داشتن موسیلاژ، پکتین، آنتوسیانین، پلی فنول ها، اسید هیبیسکوس و اسید سیتریک (از اثرات آنتی اکسیدانی آنتوسیانین ها مهار اکسیداسیون LDL کلسترول می باشد که مانع تصلب شرایین می شود.)

 

7. مصرف روزانه 2 فنجان از این چای به بهبود جریان خون، تمدد اعصاب و کاهش وزن کمک می کند.

 

امروزه با افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی که به دلیل سبک زندگی نامناسب از جمله نداشتن فعالیت بدنی کافی و همچنین افزایش مصرف غذاهای آماده رخ داده است، افراد راه های گوناگونی را جهت کاهش وزن امتحان می کنند.

 

مطالعات نشان داده اند چای ترش در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش، با مکانیسم کاهش جذب کربوهیدرات ها، روند کاهش وزن را تسهیل می کند.

 

موارد منع مصرف چای ترش

ضروری است زنان باردار، شیرده و افرادی که قصد بارداری دارند بدون نظر پزشک از مصرف این چای خودداری نمایند.هم چنین به دلیل تاثیر این چای بر سطوح استروژن بدن، بهتر است افرادی که از قرص ضد بارداری استفاده می کنند و یا زنان یائسه که تحت هورمون درمانی جایگزین هستند، از این چای استفاده نکنند.

 

مصرف این چای برای افرادی که فشارخون پایینی دارند، توصیه نمی شود.

 

طریقه مصرف

گل های چای را درآب جوش ریخته و برای مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از آن گلبرگ ها را دور ریخته و با اضافه کردن کمی لیمو ترش، دارچین یا عسل از مصرف چای لذت ببرید.همچنین می توانید چای ترش را در یخچال و یا فریزر قرار داده و از آن به صورت یک نوشیدنی سرد استفاده نمایید.

 

لازم به ذکر است اگر در دوران کاهش وزن به سر می برید مقدار عسلی که به چای اضافه می شود مهم است.
هم چنین از آنجا که این چای منجر به کاهش فشارخون می شود بهتر است با معده خالی مصرف نشود. این توصیه خصوصا در افراد دیابتی به دلیل تاثیر هیپوگلایسمیک این چای، باید جدی گرفته شود.